Autosuv.sk

Ostatné

Prvá jazda: Štýlové MINI dostalo elektrický pohon

Elektrické MINI sme v krátkosti prevetrali na bratislavských cestách. Elektromotor znamená rýchle reakcie na plyn a ľahšie preplietanie sa premávkou.
Prvá jazda: Štýlové MINI dostalo elektrický pohon

Elektrické MINI sme v krátkosti prevetrali na bratislavských cestách. Elektromotor znamená rýchle reakcie na plyn a ľahšie preplietanie sa premávkou.

Elektrické MINI prichádza na slovenský trh, my sme ho mohli ešte pred plánovaným testom vyskúšať a absolvovať s ním zhruba 70 km v rámci Bratislavy. Začnime však teóriou. O pohon predných kolies sa stará elektromotor s výkonom 135 kW a s krútiacim momentom 270 Nm. Lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 32,6 kWh skrýva 3-dverové MINI v podlahe vozidla, takže nemá vplyv na batožinový priestor (211 l) a hlavne zabezpečuje nízke ťažisko vozidla. Pre MINI, ktoré je pre dobrú ovládateľnosť a jazdné vlastnosti prirovnávané k motokáre, je to obzvlášť dôležité. Jazdným vlastnostiam napomáha aj elektromotor, je výrazne menší a ľahší v porovnaní so spaľovacím motorom, čo umožnilo konštruktérom lepšie rozloženie hmotnosti na nápravy vozidla. Nevýhodou je hmotnosť 1 365 kg, čo je nárast o 145 kg v porovnaní s modelom MINI Cooper S. 

Elektrické MINI nepotrebuje otvory na chladenie vo výraznej prednej maske.

My sme sa počas prvých kilometrov skôr ako na rýchlu jazdu sústredili na bežnú prevádzku v meste a jeho okolí. Prvé, na čo sme si v elektromobile museli zvykať, je rekuperácia. Nieže by sme sa s ňou stretli prvýkrát, ale MINI vždy po naštartovaní aktivovalo najvyšší z dvoch stupňov rekuperácie. Pri vychádzaní z úzkeho parkovacieho miesta si musí šofér zvyknúť na fakt, že pedál musí zatlačiť výrazne viac, aby našiel miesto záberu. Druhou možnosťou je vždy po naštartovaní prepnúť tlačidlom prvý stupeň rekuperácie, v tom prípade sa MINI správaním viac priblíži k tomu, na čo sme zvyknutí. V meste MINI tradične nevyniká komfortným pružením, zachováva si skôr charakter rýchlej motokáry. Žiadne veľké rany od podvozka však nepočuť. Podvozok je dobre odhlučnený, sem tam posádka zacíti nejakú nerovnosť, ale nevytriasa ju ako v športových modeloch. Preplietanie sa premávkou je v MINI zábavou. Okamžité reakcie vozidla na plyn umožňujú rýchle prispôsobenie sa situácii na ceste. Zrýchliť a "pichnúť sa" do medzery vo vedľajšom pruhu, prípadne na poslednú chvíľu ešte stihnúť zelenú, je s britským elektromobilom zábavné a jednoduché. Práve rýchle reakcie ešte zlepšujú dojem z aj tak vysokého výkonu.

Dizajn vozidla dotvárajú žlté doplnky.

Dojazd plne nabitého elektromobilu odhadoval počítač pred jazdou na 160 km. Vychádzal zo spôsobu jazdy šoféra, ktorý sedel v aute pred nami. Táto hodnota je ďaleko od papierového údaju 235 až 270 km. Postupne sa súčet nami najazdených kilometrov a zostávajúceho dojazdu začal zvyšovať, vďaka našej normálnejšej, nie však pomalej jazde. Počas 70 km sme prešli mestom, zároveň sme MINI prevetrali na obchvate a aj v susednom Rakúsku. Výsledkom bol predpokladaný dojazd cca 175 km (súčet dojazdu na palubnom počítači a počtu najazdených kilometrov). Toto číslo počas celej jazdy kontinuálne rástlo a dojazd 200 km pri plnom komforte so zapnutou klimatizáciou považujeme za reálny. Teda pri vyhnutí sa diaľniciam. Dojazd ešte bližšie otestujeme onedlho v plánovanom teste.

Prvá jazda: MINI Cooper SE (33 obrázkov v galérii)

Na záver ešte krátky pohľad do cenníka. Elektrické MINI Cooper SE je najdrahší spomedzi trojdverových modelov v ponuke. S cenou 32 950 eur je o 600 eur drahšie ako výkonné MINI JCW a o 6 650 eur drahšie ako výkonom porovnateľné MINI Cooper S. Z pohľadu predajov tak elektrické MINI zrejme ostane okrajovou záležitosťou. Cieľovou skupinou môžu byť okrem fanúšikov elektromobility aj obyvatelia miest s obmedzenou jazdou pre vozidlá so spaľovacím motorom, ak náhodou hľadajú zrovna šikovnú imidžovku do mesta.

Tagy

Pokračovať v čítaní