Autosuv.sk

Ostatné

Prvé policajné vozidlo od BMW vzniklo v 50. rokoch - ISAR 12

V 50. rokoch sa v Nemecku vybrali do ulíc prvé policajné hliadky v prvom povojnovom vozidle BMW. Model 501 bol odhalený na frankfurtskom autosalóne v roku 1951.
Prvé policajné vozidlo od BMW vzniklo v 50. rokoch - ISAR 12

Dnes sú policajné vozidlá bežnou súčasťou dopravy a s ich prítomnosťou musíte počítať na každom rohu, pri školách, na diaľniciach, v mestách a aj medzi obcami. Strážia dodržiavanie rýchlosti, dbajú na našu bezpečnosť, urýchlene presunú príslušníkov polície tam, kde sú potrební. V minulosti to však tak nebolo. Pomôcť sa vtedy podujalo aj BMW.

Nová doba, nová technológia

Po druhej svetovej vojne, ak svedok pristihol zločinca, čo najrýchlejšie prišiel na najbližšiu policajnú stanicu, nahlásil, čo videl a policajt zväčša sadol na bicykel, v lepšom prípade na motocykel, aby sa pokúsil previnilca chytiť. Úspešnosť bola malá a zlodeji mali na ružiach ustlané.

V mestách síce pôsobili pešie hliadky, ale aj oni potrebovali na udržiavanie poriadku výraznejšiu pomoc. Zvlášť v povojnovom Nemecku, kde sa trápili so zvýšenou kriminalitou vyvolanou náročnými ekonomickými podmienkami. Pomoc prišla v 50. rokoch. Podľa amerického vzoru do ulíc nemeckých mestečiek a miest vyrazili hliadkové automobily s vysielačkami.

Ich efektívne využitie koordinovalo moderné riadiace centrum, ktoré dozeralo na to, aby bol na cestách stále dostatočný počet zásahu schopných vozidiel s dvoma dôstojníkmi v každom automobile. Porušovateľom pravidiel sa začal ťažký život. Dostali súpera, s ktorým už museli vážne počítať. Zákon sa vďaka novej technológii mohol objaviť na mieste činu oveľa rýchlejšie, navyše unikajúcich zločincov vedel efektívne prenasledovať.

Prenasledovateľ ISAR 12

V Nemecku, hlavne v oblasti Mníchova, sa do ulíc vybrali hliadky v prvom povojnovom BMW. Model 501 bol odhalený na frankfurtskom autosalóne v roku 1951, do sériovej výroby ho BMW zaradilo o rok neskôr. Pod výzor sedanu sa podpísal Peter Schimanowski, nemecký dizajnér narodený v Poľsku ako Szymanowski, ktorého rukopis vidno na viacerých legendách z Mníchova: BMW 326 či 501 a 502 aj vo verziách kabriolet.

Luxusný sedan bol v základnej verzii dodávaný s radovými šesťvalcami, od roku 1954 aj s vyspelejším osemvalcom, ktorý sa zmocnil úlohy prenasledovateľa nebezpečných živlov ešte s väčšou vervou. Zatiaľ čo šesťvalcové dvojlitre disponovali výkonmi od 48 do 54 kW, osemvalec mal 71 kW, čo v 50. rokoch znamenalo v európskom meradle výborný výkon.

S osemvalcom automobil zrýchlil z 0 na 100 km/h za 17,5 sekundy a svojou maximálnou rýchlosťou 160 km/h znamenal pre kriminálnikov výraznú prekážku a tiež im to zúžilo výber únikového vozidla. Policajné vozidlá vybavené rádiami mali vďaka spojeniu s veliteľstvom technologickú a početnú prevahu.

S telefónnym prístrojom na palubnej doske bolo BMW 501 či ISAR 12 neporaziteľné. Po ukončení hovorov do alebo z riadiaceho centra zablikalo na streche modré svetlo, ozvala sa siréna a cesta pred autom bola voľná. BMW sa na tú dobu v typicky tenkých pneumatikách vydalo na policajnú misiu a v roku 1961 aj sŕdc televíznych divákov v tv sérii „Isar 12“.

Mimoriadne priestranné BMW vzbudzovali na cestách rešpekt, čo je užitočná vlastnosť, ktorú policajti poverení každodennou úlohou udržiavať poriadok ocenili. A ako neskôr povedal bývalý policajt Herbert Joksch, ktorý si jedno zo svojich bývalých služobných vozidiel zrenovoval: BMW bolo akousi životnou poistkou, pretože robustná konštrukcia ponúkala jemu a jeho kolegom oveľa väčšiu ochranu než iné automobily tej doby. V tomto smere pomohol bezpečnosti aj krátky stĺpik riadenia a nádrž nad zadnou nápravou.

BMW odštartovalo produkciu modelu 501 s prototypovými verziami určenými pre políciu. Mníchovská automobilka v prototypoch použila ešte predvojnové otváranie dverí, teda s kľučkou vpredu a pántami vzadu – tento koncept vývojári rýchlo zavrhli a použili dnes konvenčné otváranie s pántami vpredu a kľučkou v zadnej časti dverí.

Policajný prototyp bol poznateľný podľa strešných, do bokov nasmerovaných svetiel, ktoré sa objavili aj na taxikárskych variantoch, no v inej farbe. Sériové policajné vozidlá mali k dispozícii štvorstupňové prevodovky od ZF, ktorých vývoj započal už pri modeloch 326.

Sedan na dĺžku meria 4 730 mm, na šírku 1 780 mm a na výšku 1 530 mm. Čísla ukazujú, že 501 bola robustné vozidlo. Rázvor kolies 2 835 mm dával sedanu pokojné jazdné vlastnosti a mníchovskí policajti, oblečení v kožených bundách, sa vďaka ISAR 12 stali postrachom zločinu.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní