Autosuv.sk

Ostatné

Regulácie emisií v USA a EÚ: Aj preto vznikol Dieselgate

Výrobcovia automobilov po celom svete musia dbať na podmienky danej krajiny, v ktorej chcú autá predávať. Ak chcú predávať v Spojených štátoch, musia dodržiavať ich pravidlá. V Európe zase pravidlá Európskej únie.
Regulácie emisií v USA a EÚ: Aj preto vznikol Dieselgate

Výrobcovia automobilov po celom svete musia dbať na podmienky danej krajiny, v ktorej chcú autá predávať. Ak chcú predávať v Spojených štátoch, musia dodržiavať ich pravidlá. V Európe zase pravidlá Európskej únie.

Určite ste si všimli, že mnohé autá, ktoré sa predávajú na americkom trhu u nás nenájdete. Naopak, veľa áut známych z Európy sa nenachádza zase za veľkou mlákou. Dlhú dobu sme američanom závideli Mustangy a Corvetty, zatiaľ čo oni si brúsili zuby na naše Mercedesy a talianske športiaky. Jeden z dôvodov, prečo neexistoval jednotný import a autá sa museli dovážať súkromne, sú rozdielne regulácie.

Vo výfukových plynoch sa nachádza zložitá zmes prvkov, čiatočiek a molekúl. Najškodlivejšie z nich sú oxid uhličitý, oxid uhoľnatý, oxidy dusíka a pevné čiastočky. Niektoré vplývajú viac na globálne otepľovanie, iné zase na znečisťovanie ovzdušia s dopadom na zdravie živočíchov. Zatiaľ, čo Európska únia dbá o čo najnižšie hodnoty vypúšťania oxidu uhoľnatého a oxidu uhličitého, Spojené štáty sa zamerali na presne dve zvyšné metriky. 


Keďže fosílne palivá fungujú na princípe uhlíka, únia sa prakticky snaží znižovať spotrebu automobilov. Pretože čím menej paliva motor spáli, tým menej oxidov uhlíka vyprodukuje. To je jedným z dôvodov, prečo mnohé automobilky pristúpili k downsizingu a prečo ústrednou témou európskych marketingových kampaní je spotreba auta. Najnižšiu spotrebu pri prijateľnom výkone dokáže dosiahnuť diesel, a tak nečudo, že naftové motory sú v európe oveľa rozšírenejšie ako kdekoľvek inde.


Koncentrácia CO v roku 2010

zdroj: Wikimedia.org

Americká legislatíva sa naopak zameriava na oxidy dusíka a pevné častice, ktoré sa snaží obmedzovať. Nielen kvôli prijateľnejším cenám palív, ale aj z tohto dôvodu majú autá v USA jednoducho vyššiu spotrebu, väčšie objemy motorov a takmer všetky jazdia na benzín. Zatiaľ, čo emisie naftových áut sú z hľadiska oxidov uhlíka nižšie, obsahujú viac oxidov dusíka, ktoré bežný katalyzátor nedokáže odbúrať tak efektívne ako pri benzínovom motore. Z tohto dôvodu bol dovoz naftových áut do USA prakticky znemožnený. Pridaním močoviny do čistiaceho systému sa oxidy dusíka znížili, a to otvorilo dieslom cestu do Ameriky.


Dieselgate tak vznikol pravdepodobne kvôli túžbe automobiliek zaručiť si predstih a vstúpiť na takmer neexistujúci trh ako prví. V dobe, keď AdBlue ešte nebolo rozšírené, tvrdil koncern Volkswagenu, že jeho CleanDiesel dokáže znížiť emisie aj bez tejto technológie. Dnes už všetci vieme ako. V Európe by sa dieselgate nebol nikdy prevalil, pretože by spĺňal lokálne regulácie.

Tagy

Pokračovať v čítaní