Autosuv.sk

Ostatné

Rozhodujete sa, či kúpiť sedan alebo hatchback? Poradíme vám

Určite sa už aj vám stalo, že ste nedokázali pochopiť, ako si váš sused či známy mohol kúpiť práve také „škaredé“ auto, prečo si kamarátka kúpila sedan, keď by jej bol určite praktickejší hatchback a podobne.
Rozhodujete sa, či kúpiť sedan alebo hatchback? Poradíme vám

Poznáte to, sto ľudí, sto chutí. Pri výbere auta to platí snáď dvojnásobne. Určite sa už aj vám stalo, že ste nedokázali pochopiť, ako si váš sused či známy mohol kúpiť práve také „škaredé“ auto, prečo si kamarátka kúpila sedan, keď by jej bol určite praktickejší hatchback a podobne. Je to normálne. Každému sa predsa páči a vyhovuje niečo iné.

V dnešnom článku popíšeme rozdiely medzi sedanom a hatchbackom a uvedieme výhody z pohľadu ich majiteľov. Veríme, že vám tým uľahčíme vaše rozhodovanie sa, po ktorom druhu karosérie siahnuť. 

Keď sa kufor otvára aj so zadným sklom

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že sedan aj hatchback definujú typ karosérie. Hlavný rozdiel je ten, že kým pri sedanoch sa otvára len kufor, pri hatchbackoch sa otvára – vyklápa, v podstate celá zadná časť auta vrátane zadného skla. V minulosti boli hatchbacky typické tým, že mali „skosenú“ zadnú časť auta. Jednalo sa o malé, väčšinou mestské, autá. Dnes to už celkom neplatí. Aj hatchbacky narástli a niektoré modely vyzerajú na prvý pohľad úplne rovnako ako sedany. Je pravdou, že takéto modely dostali svoju vlastnú kategóriu s označením liftback, ale z hľadiska počtu dverí sa od hatchbackov nerozlišujú. Kým sedany majú 2 alebo 4 dverí, hatchbacky/liftbacky 3 alebo 5. Áno, keď sa otvára celá zadná časť vrátane okna, automobilky to vo svojich prospektoch označujú ako model s piatimi, resp. s tromi dverami.

Sedan má tri samostatné časti

Ďalšou črtou, podľa ktorej je možné odlíšiť sedan od hatchbacku je, že sedany sa skladajú z troch samostatných, pevne oddelených, častí – časť s motorom, časť pre cestujúcich a batožinový priestor.  Naproti tomu, cestujúcich v hatchbacku oddeľuje od batožinového priestoru len odnímateľná vodorovná polička nachádzajúca sa pod zadným oknom. Po jej zložení sa zväčšuje využiteľný priestor batožinového priestoru, v podstate až po strop automobilu. Zároveň sa stráca hranica medzi cestujúcimi a kufrom. 

Mazda

Hatchback s lepšou využiteľnosťou batožinového priestoru

Asi najväčšou výhodou hatchbacku je teda možnosť flexibilného prispôsobenia veľkosti batožinového priestoru. Po zložení spomínanej poličky je možné ho maximálne využiť a v porovnaní so sedanom je doň možné uložiť aj vyššie predmety. Zároveň, po sklopení zadných sedadiel vzniká jeden ucelený veľký priestor, čo opäť oceníte pri preprave rozmernejších vecí. Jednou z najvýznamnejších cieľových skupín, vyhľadávajúcich autá s týmto typom karosérie, sú tak mamičky s malými deťmi. Zadné dvere im umožňujú ľahkú manipuláciu pri nakladaní a vykladaní kočíka či nákupov. 

Mazda

Ďalšou výraznou črtou hatchbacku je jeho samotný dizajn. Najmä ak hovoríme o klasických modeloch so skosenou zadnou časťou. Ten im dodáva športový „look“ a z toho dôvodu sú mimoriadne obľúbené aj medzi mladými ľuďmi. Ich prvé autá bývajú veľmi často práve hatchbacky.

Ako príklad automobilky, ktorá už od nepamäti vsádza na karosérie s tretími a piatymi dverami môžeme uviesť Mazdu. Typickým však nie je len ikonická Mazda 3, zadné dvere môžeme nájsť takmer vo všetkých jej modeloch. 

Sedan pre manažérov

Ak sme hovorili, že dizajn je jednou z hlavných čŕt hatchbackov, pri sedanoch to platí rovnako. Sedany smelo môžeme označiť za manažérske automobily. Klasický pozdĺžny kufor dodáva autu punc elegancie a luxusu. Samozrejme, luxusné autá môžeme nájsť pri každom jednom druhu karosérie, vlajkové lode jednotlivých automobiliek sú však takmer výlučne sedany. Aj v prípade spomínanej Mazdy je takou práve sedan Mazda 6. 

Mazda

Pevne oddelená kabína od batožinového priestoru môže byť v prípade nárazu či prudkého brzdenia bezpečnejšia ako otvorený priestor hatchbacku. Nehrozí napríklad zranenie z lietajúcich predmetov. Zároveň, pevné oddelenie môže zachytávať viac špiny a prachu z predmetov v batožinovom priestore. 

Niekedy sa môže zdať, že sú sedany o niečo tichšie. Môže to byť taktiež výsledkom pevného oddelenia kabíny od kufra, ktoré lepšie izoluje, napríklad od hluku zo zadných kolies. Jedným dychom však treba dodať, že ten rozdiel je pri bežných autách minimálny. Prejaviť sa môže skôr pri autách so športovým výfukom či pri jazde vo vyšších rýchlostiach. 

Pokračovať v čítaní