Autosuv.sk

Ostatné

Rýchlonabíjateľné a samoopraviteľné batérie? To nie je sci-fi

StoreDot má za sebou významných investorov ako BP, Daimler, či Samsung. Prototypy novej generácie rýchlonabíjateľných a samoregeneračných batérií už poslala izraelská spoločnosť automobilkám na testovanie. Sériová výroba odštartuje v roku 2024.
Rýchlonabíjateľné a samoopraviteľné batérie? To nie je sci-fi StoreDot

O izraelskej spoločnosti StoreDot neinformujeme prvýkrát. Už roky sa venuje vývoju rýchlonabíjateľných batérií a zrejme nejde len o prázdne reči. Veľký potenciál v produktoch StoreDot vidia spoločnosti ako TDK, Samsung, BP a Daimler, ktoré neváhali do izraelského startupu investovať.

Začiatkom roku 2021 sme informovali o funkčných prototypoch extrémne rýchlo nabíjateľných batérií. V priebehu 5 minút sa dokázali nabiť na 100 %. Teraz prichádza StoreDot s novou generáciou batérií XFC (extreme fast charging) s kremíkovou anódou.

Takéto riešenie umožňuje extrémne rýchle nabíjanie, problémom je však veľká zmena objemu kremíku až o 300 % počas nabíjania, čo môže spôsobiť mechanické zničenie článkov batérie. Vývojári StoreDotu tento problém vyriešili použitím nano častíc kremíku a ich uložením do skeletu z uhlíkových vlákien a z organických zlúčenín.

Zaujímavosťou je aj regeneračná schopnosť batérie. Vďaka inteligentnému softvéru dokáže systém identifikovať článok, alebo skupinu článkov batérie, ktoré nepodávajú požadovaný výkon alebo sa prehrievajú. Následne ich systém dočasne vyradí z prevádzky, kým sa nezregenerujú na 100 %.

Samotná regenerácia prebieha pomalým "hlbokým" vybitím dotknutých článkov a následne ich pomalým nabitím. Vybíjanie a nabíjanie prebieha počas jazdy a šofér si to podľa StoreDot vôbec nevšimne. Izraelská spoločnosť má celý proces patentovaný.

Prvé vzorky prototypov batérií XFC už StoreDot zaslal na testovanie automobilkám. V reálnom svete by mali nové batérie skrátiť čas nabíjania na polovicu. Pôvodne sa sériová výroba mala začať v roku 2025, dnes je spoločnosť na dobrej ceste odštartovať sériovú výrobu už v roku 2024. Zároveň už pracuje na ďalšej generácii batérií XED (extreme energy density), tentokrát s pevným elektrolytom. Sériová výroba má v tomto prípade začať v roku 2028.

Zdroj: StoreDot a Autocar

Tagy

Pokračovať v čítaní