Autosuv.sk

Ostatné

Sagan nie je zďaleka najrýchlejší. Rýchlostné rekordy dosiahli cyklisti za autom

Pozreli sme sa na rýchlostné rekordy, ktoré dosiahli cyklisti skrytí za autom. V jednom z pokusov malo prsty aj Porsche.
Sagan nie je zďaleka najrýchlejší. Rýchlostné rekordy dosiahli cyklisti za autom

Pozreli sme sa na rýchlostné rekordy, ktoré dosiahli cyklisti skrytí za autom. V jednom z pokusov malo prsty aj Porsche.

Peter Sagan je v cyklistike známy pre svoje rýchle dojazdy do cieľa a schopnosť zdolávať vo vysokom tempe rýchle zjazdy. Cyklisti sa počas pretekov rútia dole kopcom niekedy aj rýchlosťou cez 100 km/h. Rýchlostné rekordy na bicykloch sú však niekde inde. Prekonať rýchlostný rekord na bicykli možno v rôznych kategóriách. Zjazd dole zasneženým svahom, alebo dole vulkánom patrí medzi rekordy, o ktoré sa rýchli jazdci pravidelne usilujú. Aj v tomto prípade sú rôzne kategórie, napríklad jazda na sériovom bicykli, alebo na špeciálne upravenom prototype. 

My sme sa však pozreli na pokusy zdolať rekord na rovine v závetrí za rýchlym autom. Vozidlo, idúce vpredu vytváralo aerodynamický tunel pre cyklistu. Čím vyššia rýchlosť cyklistu, tým výkonnejšie auto bolo potrebné. Jeden zo známych pokusov sa odohral 19. júla 1962. Francúz José Meiffret sa posadil na svoj bicykel a roztočil veľké ozubené koleso so 130-timi zubami. Vzduch mu rozrážal upravený Mercedes-Benz 300SL. Športové auto malo vzadu kryt pre jazdca, ale aj otáčajúci sa valec. Ak sa cyklista dotkol kolesom auta, tak narazil práve na tento valec. Ten sa po náraze okamžite roztočil, aby nezablokoval predné koleso na bicykli a nedošlo k ohrozeniu jazdca. Cyklista mohol zároveň cez jednoduché zariadenie komunikovať so šoférom. Rekord a vysnívaná hranica 200 km/h sa Francúzovi podarilo prekonať na uzatvorenom úseku nemeckej diaľnice. Na svojom bicykli, vážiacom 20 kg, dosiahol nameranú rýchlosť 204,73 km/h.

O 16 rokov neskôr sa tento rekord pokúsil prekonať za asistencie Porsche ďalší Francúz. Jean-Claude Rude si dal za cieľ prekonať rýchlosť 240 km/h. Nakoniec mal obrovské šťastie a zároveň preukázal svoje schopnosti. Na testovacej trati Volkswagenu mu počas pokusu o rekord pri rýchlosti 170 km/h explodovala zadná pneumatika a zadné koleso sa zablokovalo. Na bicykli išiel ako lyžiar a šmýkalo ho zo strany na stranu. Nakoniec dokázal bezpečne a bez zranenia zastaviť. Vo videu nižšie spomína na tento rekordný pokus legenda Le Mans, Henri Pescarolo. Henri bol totiž šoférom Porsche 935 Turbo Martini, ktoré pred cyklistom rozrážalo vzduch. Aj Porsche malo špeciálne upravenú zadnú časť a ani tu nechýbala špeciálna súčiastka valcovitého tvaru pre prípad dotyku bicykla a vozidla.

Jean Claude-Rude sa snahy o rôzne cyklistické rýchlostné rekordy nevzdal. O dva roky neskôr v roku 1980 sa mu to stalo osudným. Počas tréningu na ďalšiu jazdu šiel popri rýchlovlaku. Následne ho turbulencia zhodila z bicykla a Rude utrpel smrteľné zranenie. Mal iba 25 rokov.

V roku 1990 prekonal rekord v rýchlosti pri jazde na bicykli za vozidlom Fred Rompelberg. Namerali mu až 268 km/h.

Tagy

Pokračovať v čítaní