Autosuv.sk

Ostatné

Škoda 1100 OHC Coupé: Príbeh znovuzrodenia

Rekonštrukcia zo zachovaných prvkov a podľa dobovej dokumentácie spojila tradičné postupy so špičkovými technológiami.
Škoda 1100 OHC Coupé: Príbeh znovuzrodenia

Plánovanie modelu Škoda 1100 OHC (interné typové označenie 968), ktorý bol určený predovšetkým pre vytrvalostné okruhové preteky, sa začalo už na jar 1956. Do konca roka 1957 bol hotový prvý z dvoch exemplárov s otvorenou karosériou zo sklolaminátu. Toto vozidlo stále patrí k vrcholom expozície Škoda Múzea v Mladej Boleslavi. Pravidelne súťaží na národných a medzinárodných podujatiach klasických automobilov. Druhý model 1100 OHC využíva Škoda na reklamné účely, hlavne na lokálnych podujatiach v Británii.

V rokoch 1959/1960 dizajnéri pokračovali v práci na projekte 968 a vytvorili dve kupé Škoda 1100 OHC s uzavretou karosériou. Boli použité osvedčené komponenty zo sériových vozidiel. Na rozdiel od modelov Škoda Sport a Supersport, ktoré vznikli koncom štyridsiatych rokov minulého storočia, však vozidlo už nebolo postavené na centrálnom nosníku s vidlicami.

Škoda 1100 OHC Coupé namiesto toho využila ľahký, no pevný rám zvarený z tenkostenných rúrok. Pre predné kolesá bolo použité lichobežníkové zavesenie pozostávajúce z dvoch nad sebou usporiadaných trojuholníkových priečnych ramien, vzadu bola namontovaná spojovacia náprava s vlečnými ramenami.

Motor bol umiestnený za prednou nápravou a spolu s montážnou jednotkou pozostávajúcou z diferenciálu zadnej nápravy a päťstupňovej prevodovky prispieval k takmer ideálnemu rozloženiu hmotnosti a k vynikajúcemu ovládaniu pretekárskeho auta. Škodu 1100 OHC Coupé poháňal atmosférický radový štvorvalcový motor. Valec a kľuková skriňa boli vyrobené z hliníka a boli odvodené z modelu 440 "Spartak", rovnako ako kľukový hriadeľ.

Pretekárske auto vďaka optimalizovaným spaľovacím komorám a pohonu ventilov OHC, kompresnému pomeru 9,3:1, dvom karburátorom, zdvojenému dynamo batériovému zapaľovaniu od Bosch a ďalším úpravám výrazne prekonalo výkon Spartaka 40 k (29,4 kW) pri 4200 ot./min. Jeho výkon bol 92 k (67,7 kW) pri 7 700 ot./min., s pôsobivými pomerom 85 k na liter zdvihového objemu.

Krátkodobo, napríklad pri predbiehaní, mohol dosiahnuť až 8 500 otáčok za minútu. V závislosti od celkového prevodového pomeru, ktorý bolo možné upraviť podľa konkrétnej pretekárskej trate, dosahovalo dvojmiestne vozidlo s hliníkovou karosériou a pohotovostnou hmotnosťou iba 555 kg maximálnu rýchlosť okolo 200 km/h. O účinné spomalenie sa starali dvojokruhové brzdy a na zníženie neodpruženej hmoty boli na diferenciál namontované zadné bubnové brzdy.

Pretekárska kariéra dvoch kupé 1100 OHC trvala od roku 1960 do roku 1962. V roku 1966 boli predané súkromným kupcom, keď už nesmeli súťažiť kvôli zmenám v technických predpisoch, ktoré znamenali koniec pretekania v kategórii pod 1 100 cm3. Následne boli obe kupé zničené pri dopravných nehodách.

Majiteľ prvého vozidla, ktorého zachované komponenty boli použité pri rekonštrukcii, vymenil motor 1100 OHC za sériový štvorvalec s OHV časovaním ventilov z Felicie. Pôvodný motor bol dlho vystavený v odbornom učilišti v Mladej Boleslavi, kým ho definitívne namontovali do zrekonštruovaného kupé 1100 OHC.

Druhé kupé začalo horieť pri nehode. Vodičovi sa podarilo z vozidla ujsť, no hliníková karoséria bola neopraviteľne poškodená. Demontovaná unikátna zadná náprava s integrovanou prevodovkou bola pred 25 rokmi súčasťou zbierky Národného technického múzea v Prahe. Škoda Múzeum získalo v roku 2014 od súkromného zberateľa rozrezaný rám na tri časti spolu s kompletnou prednou nápravou a ďalšími zachovanými dielmi.

Znovuzrodená legenda

Ambiciózny projekt obnovy vozidla by nebol možný bez odborníkov zo Škoda múzea a ich skúseností s prácou na otvorenom vozidle Škoda 1100 OHC. Pôvodná technická dokumentácia bola tiež rozhodujúca pre úspech projektu. Takmer všetko sa zachovalo v archíve, vrátane vysvetlenia každej výrobnej sekcie a vysvetľujúceho výkresu montáže jednotlivých zostáv.

Pôvodné mechanické komponenty boli veľmi málo opotrebované, keďže auto sa zúčastnilo len niekoľkých pretekov. Renovácia celého podvozku spolu s novozrekonštruovaným chladičom, palivovou nádržou a ďalšími prvkami, bola ukončená koncom roka 2015.

Pôvodne mal byť podvozok auta vystavený v Škoda Múzeu vedľa auta s otvorenou karosériou. Namiesto toho sa však rozhodlo o rekonštrukcii kupé na plne funkčné vozidlo. Najnáročnejšou úlohou bola rekonštrukcia hliníkovej karosérie. Pôvodným konštruktérom bol bývalý továrenský konštruktér Jaroslav Kindl. Drevený model postavili vtedajší tesári podľa jeho podkladov. Hliníkové panely a jednotlivé diely ručne vyklepávala skupina klampiarov, potom ich spojila zváraním a nitovaním.

Počas celej rekonštrukcie tím reštaurátorskej dielne úzko spolupracoval s kolegami z prototypového centra Škody. Na základe skenov 2D výkresov v mierke 1:1 bola vytvorená trojrozmerná sieť kriviek, ktorá bola následne vizuálne spracovaná. Tvary jednotlivých prvkov boli starostlivo skúmané a korigované, napríklad v prednej časti vozidla a okolo zadných svetiel. Historické fotografie boli porovnané s náčrtmi a 3D modelom.

Odborníci si potom mohli vo virtuálnom štúdiu prezrieť auto zo všetkých strán a urobiť úpravy. Vznikli miniatúrne modely a následne modely predných a zadných rohov karosérie v mierke 1:1. Po odbornom posúdení, potrebných úpravách a konečnom schválení začali inžinieri pracovať na prepážkach, podbehoch kolies a ďalších prvkoch karosérie.

Karoséria bola vytvorená z hliníkových plechov s hrúbkou 0,8 mm a 1 mm, ktoré boli počas rekonštrukcie ručne zvárané a tepané do požadovaného tvaru. Obe vyrobené kupé mali pôvodne modrú farbu karosérie, ktorá vznikla chemickou úpravou eloxovaním. Na trati sa táto povrchová úprava neosvedčila, a tak boli obe autá v polovici sezóny 1962 natreté červenou farbou.

Prepracovaný projekt úplnej rekonštrukcie vozidla si vyžadoval množstvo menších komponentov, ktoré boli identické s dielmi používanými v sériových vozidlách v tom čase. Vonkajšie kľučky dverí kupé boli napríklad rovnaké ako na modeli 1200 "Sedan" a niektoré spínače a zámok zapaľovania boli použité aj v modeloch 440 "Spartak" a Octavia. Trojramenný volant potiahnutý čiernym plastom bol prevzatý zo Škody Popular, bestselleru z predvojnového obdobia.

Škoda 1100 OHC Coupé v uliciach Prahy

 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní