Autosuv.sk

Ostatné

Škoda a doba bezkľúčová: Aj núdzové odomykanie bude elektronické

Zlodeji už dnes signál bezkľúčového systému nezosilnia. V budúcnosti odzvoní aj záložným mechanickým kľúčom. Absencia mechanického zámku totiž znamená vyššiu bezpečnosť.
Škoda a doba bezkľúčová: Aj núdzové odomykanie bude elektronické Škoda Octavia 985

Autá sa dlho odomykali otočením kľúča v zámku dverí. Postupne však nutnosť vkladať kľúč do zámku a vozidlá ním odomykať odpadala. Prichádzali prvé diaľkové ovládania; najskôr s dvoma tlačidlami pre zamknutie a odomknutie, neskôr aj pre odomknutie len batožinového priestoru. Kľúč už netrhal vrecká, bol výklopný, ale pre naštartovanie motora sa stále musel vkladať do zámku zapaľovania. Nasledovali bezkľúčové systémy, ktoré umožňujú otvorenie i naštartovanie auta bez toho, aby kľúč musel opustiť vrecko.

"Čo pri kľúčoch z minulosti ostalo do dnešných dní, je driek s vyfrézovanou drážkou. Či už po starom vonku alebo po novom vnútri drieku, ktorý je do modulu kľúča vložený ako núdzová záchrana v prípade vybitia batérie v ňom alebo vo vozidle. Jednoducho v takom prípade, keď auto nie je možné odomknúť diaľkovo. Aj keď to už zvonku ani nie je vidieť, každé vozidlo Škoda má vo dverách vodiča aj klasickú mechanickú vložku zámku," hovorí Petr Jirásko z oddelenia vývoja mechanizmov bočných dverí a zadného veka s tým, že onedlho sa už aj núdzové odomykanie bude riešiť čisto elektricky.

Fyzickým kľúčom teda v autách odzvoní. Všeobecne totiž platí, že absencia mechanického odomykania vozidla znamená vyššiu ochranu proti krádeži – žiadna vložka sa rovná lepšie chránené auto. Pre odomknutie alebo zamknutie dverí je pri tomto systéme potrebné prepnúť zámok z polohy zamknuté do polohy odomknuté a opačne. Ak odomykáme fyzicky kľúčom vo vložke, o všetko sa stará ľudská sila. Pri diaľkovom odomykaní prijme riadiaca jednotka dverí signál od kľúča a vyšle pokyn motorčeku, ktorý odomkne alebo zamkne.

Budúcnosť je bezkľúčová

Hitom súčasného odomykania a štartovania sú moderné bezkľúčové systémy. "Pri staršej generácii prebieha komunikácia nasledovne: človek s kľúčom prichádza k vozidlu, ktoré čaká na nejaký spúšťač. Typicky ide o vloženie prstov do priestoru kľučky, prípadne stlačenie otváracieho tlačidla kufra. Senzor nachádzajúci sa v kľučke vyšle požiadavku do riadiacej jednotky, ktorá osloví antény, aby prehľadali okolie vozidla a prišli na to, či sa tam nachádza príslušný kľúč. Tieto antény zámerne nemajú veľký dosah, a preto sú v oboch predných dverách. Ak je kľúč v ich dosahu, antény ho zachytia a riadiacej jednotke v palubnej doske pošlú späť kladnú odpoveď. Vozidlo odomkne," vysvetľuje Zdeněk Říha z oddelenia vývoja elektroniky karosérie a architektúry.

Novšie generácie bezkľúčového odomykania ponúkajú aj funkciu automatického odomykania. Ak je funkcia aktivovaná a kľúč sa k vozidlu priblíži zhruba na vzdialenosť jedného metra, dvere sa otvoria. Tento systém aktívne skenuje svoje okolie; antény cyklicky vysielajú signál a ak zachytia „správny“ kľúč, nadviažu s ním komunikáciu. Po overení sa automobil odomkne, prípadne sa rozsvietia „uvítacie“ svetlá. Ak je to teda nastavené.

Samo aj naštartuje

Keď už šofér sedí vnútri vozidla a chce naštartovať, opäť prebehne overenie prítomnosti kľúča.

"Podmienkou je v tomto prípade stlačenie tlačidla start/stop. Model Enyaq iV už disponuje novšou verziou tohto systému, kde už potreba stlačenia tlačidla odpadá. Spúšťačom je v tomto prípade presunutie voliča prevodovky do polohy D. Treba pritom splniť niekoľko podmienok: musí byť obsadená sedačka šoféra, zapnutý jeho bezpečnostný pás a pochopiteľne musí byť aj zošliapnutá brzda. A podobne už nie je potrebné auto vypínať – odopnutím pásu a presunutím voliča do polohy P sa motor vypne. Zatiaľ sa však auto samo nezamkne, keď od neho s kľúčom vo vrecku odídete – táto funkcia sa dnes ešte len testuje a počíta sa s ňou do budúcna," dodáva Říha.

UWB box proti zlodejom

Nová generácia bezkľúčového systému ponúka jednu bezpečnostnú vychytávku: ochranu proti tzv. predlžovaniu signálu. Dodnes totiž občas narazíme na správy o tom, že zlodeji sa snažia auto zaparkované pri dome ukradnúť pomocou zosilnenia (tzv. predĺženia) signálu kľúča potrebného na otvorenie vozidla.

Nové modely Octavia a elektromobily Enyaq iV sú už vybavené takzvaným UWB boxom, ktorý tomuto počinu zabraňuje. Skratka UWB znamená Ultra Wide Band a box funguje na princípe overenia doby letu signálu. Signál letí rýchlosťou svetla, a tak UWB box pošle signál kľúču a čaká na odpoveď, ktorá musí prísť do určitého času. Ak je signál predĺžený, nikdy nestihne doletieť v danom čase – fyzikálne to nie je možné.

Zdroj: Škoda

Tagy

Pokračovať v čítaní