Autosuv

Ostatné

Štartovanie v extrémnych mrazoch: Klimatizácia kradne teplo motoru

Extrémne mrazy dajú zabrať ľuďom aj technike. Ak však myslíte na životnosť svojho motora, tak na klimatizáciu po naštartovaní radšej zabudnite.
Štartovanie v extrémnych mrazoch: Klimatizácia kradne teplo motoru

Príprava na zimu? Na to zabudni

Tak tento odstavec je asi zbytočný. Väčšinu z nás zima prekvapí a všetky rady o tom, čo všetko máme pred zimou skontrolovať, alebo ako sa pripraviť na vlnu arktických mrazov, sú pre mnohých z nás zbytočné. V dnešnej dobe ráno sadneme do auta, naštartujeme a ideme. Prinajlepšom očistíme predné okno. Takže kontrola stavu akumulátora pred zimou asi pre väčšinu nepripadá do úvahy. Šofér by si mal pri štartovaní aspoň všímať, či motor štartuje bez problémov, alebo sa len s ťažkosťami roztočí. Ak ide o problematický úkon v lete, tak v zime zázrak v podobe naštartovania nečakajte. Okrem stavu akumulátora môže byť problém pri horšom štartovaní v prípade naftových motorov aj v žeraviacich sviečkach. V lete sa to môže prejaviť dlhším štartovaním. Ak to zistíte až pri -20 °C, tak už je asi neskoro a ponáhľajte sa na autobus.

Kedy sa oplatia aditíva?

Časť vodičov pridáva do pohonných látok aditíva, prípadne tankujú drahšie pohonné látky. V prípade silných mrazov okolo -20 °C to má svoj význam. Ale priliatie aditíva až tesne pred štartovaním je zbytočné. Do nádrže ho treba naliať pri tankovaní. Väčšie problémy so štartovaním možno očakávať v prípade naftových motorov. Často tu dochádza k upchatiu palivového filtra. Ak sa vám aj podarí naštartovať, tak auto s pripchatým palivovým filtrom má nepravidelný chod. Otáčky motora neustále skáču hore – dole. Teda väčšinou klesajú a motor nakoniec “zdochne“. Ak ste v takejto situácii (zároveň nemáte čas a možnosť nechať auto rozmraziť, prípadne vyčistiť palivový filter), mnohokrát pomôže neustále pridávať plyn. Pri väčšom tlaku prejde viac paliva cez slabo priechodný filter. 

Výkon motora je však obmedzený a jazda s ním problematická, najmä v prípade automatickej prevodovky. Držať auto v otáčkach a zároveň sa pomaly pohybovať v kolóne kladie vyššie nároky na šoféra a rozhodne neprospieva autu. V takomto prípade je ideálne nechať auto doma a voliť náhradnú dopravu. Ak kvôli dôležitej raňajšej porade nie je iná možnosť, tak je lepšie stáť na mieste, mierne pridávať a držať motor v rozmedzí 2 000 – 2 500 otáčok, až kým sa nezohreje. Zďaleka však nejde o ideálne riešenie, ale vyslovene núdzové, navyše neprospieva motoru.

Uprednostníte kúrenie a pohodlie alebo motor?

Ak je motor schopný chodu aj bez pridávania plynu, tak netreba zbytočne vyčkávať a vyraziť na cestu. Pri silných mrazoch neodporúčame naštartovať auto vopred, nech sa vykúri a o 10 minúť nastúpiť a vyraziť. Motor sa na voľnobeh v silných mrazoch nezohreje na prevádzkovú teplotu a celých 10 minút trpí. Olej je stále hustý a dostatočne nemaže. Lepšie je vyraziť hneď a pohybovať sa s ľahkou nohou na plyne. Objemnejším motorom trvá spravidla dlhšie, kým sa zohrejú na prevádzkovú teplotu a dochádzanie na krátke trasy im škodí aj pri normálnych teplotách. V zime je to pre ne ešte horšie. 

Malé benzínové motory sa zohrejú podstatne rýchlejšie. Problém však môžu mať s vykúrením kabíny. Keď je teplota okolo nuly, tak to zvládnu malé motory rýchlejšie ako objemné pohonné jednotky, ale horšie je to v silných mrazoch. Naša včerajšia skúsenosť ukázala, že benzínový štvorvalcový motor s objemom 1,4 l sa pri – 19 °C zohrial na prevádzkovú teplotu 90 °C po prejdení 20 km. Následné zapnutie klimatizácie znamenalo, že jeho teplota klesla v priebehu minúty o 20 °C. Pokiaľ nemáte nezávislé kúrenie, tak klimatizáciu po štarte zapnite iba na minimálny výkon, nech sa nerosia a nenamŕzajú okná. Pokiaľ máte tú možnosť, radšej si zapnite vyhrievanie volantu a sedadiel. Pomôže vám to prekonať najväčšiu zimu. S pomalým postupným kúrením začnite až po zahriatí motora. Nuž, extrémne mrazy si pýtajú obetu. Trpí posádka, aj motor.

 

Tagy

Pokračovať v čítaní