Autosuv.sk

Ostatné

Stop nafte aj benzínu: Od 2030 sa po Amsterdame len tak nepoveziete

Jeden z najostrejších automobilových zákazov v doterajšej histórií postihne metropolu Holandska. V rámci emisného čistenia Amsterdamu sa doňho od roku 2030 nedostanete autom ani motorkou na fosílne palivá.
Stop nafte aj benzínu: Od 2030 sa po Amsterdame len tak nepoveziete

Zdravotná situácia v metropole Holandska je neuspokojivá. Podľa tamojších úradov znižuje znečistenie ovzdušia v meste očakávanú dĺžku života obyvateľov až o jeden rok. “Znečistenie je často tichým zabijakom a jedným z najväčších zdravotných nebezpečenstiev v Amsterdame,” povedala kancelárka zodpovedná za mestskú dopravu, Sharon Dijksma. Aj preto sa mesto rozhodlo prijať sériu opatrení, ktoré ovzdušie napravia. Jedným z riešení je postupné vytlačenie vozidiel produkujúcich lokálne emisie za hranice mesta.

O opatrení informuje portál The Guardian, ktorý ďalej dopĺňa, že prvé obmedzenia prídu už budúci rok. Naftové autá staršie ako 15 rokov nebudú môcť vstupovať do hlavnej časti mesta. Ďalšia časť opatrenia vstúpi do platnosti v roku 2022, odkedy sa do mesta nedostanú ani verejné autobusy vypúšťajúce nebezpečné výfukové plyny. Od roku 2025 sa zákaz bude týkať aj mopedov a lodných plavidiel. Do roku 2030 musí byť všetka premávka vstupujúca do zastavanej zóny absolútne bezemisná.

Na jednej strane zákazy, na druhej strane motivácia. Amsterdam plánuje v rámci zvýšenia atraktivity elektromobilov a automobilov na vodíkový pohon ponúknuť nabíjacie stanice pre každého majiteľa takéhoto auta. Na to, aby bol projekt realizovateľný však bude musieť pribudnúť 13-20 tisíc nabíjacích staníc pre verejnosť.

V prospech plánu hovorí viacero faktov. Najdôležitejším z nich je, že plán je realizovateľný. Podstatná je aj jeho odôvodnenosť. V súčasnej dobe mnohé veľké holandské mestá trpia znečistením vzduchu vysoko nad prípustnou mierou stanovenou Európskou úniou. K slovu sa však hlásia aj protichodné názory. Za najväčší argument pokladajú odporcovia nákladnosť tohto projektu pre bežných ľudí. Chudobnejšia časť metropoly by si totiž elektromobil nemohla dovoliť a bežné auto nemohla používať. 

Tagy

Pokračovať v čítaní