Autosuv.sk

Ostatné

Subaru, Toyota a Mazda chcú spolu zachrániť spaľovací motor

Až 5 veľkých japonských výrobcov vrátane Kawasaki a Yamahy hľadá miesto pre spaľovací motor na svojej ceste k uhlíkovej neutralite.
Subaru, Toyota a Mazda chcú spolu zachrániť spaľovací motor Mazda Demio 1,5 Skyactiv-D

Slovo elektrifikácia dnes nájdeme v plánoch prakticky všetkých dôležitých automobiliek. Na ceste k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality, teda nulovej tvorby emisií CO2 pri ťažbe materiálov, výrobe, prevádzke a recyklácii automobilov, sa väčšinou spoliehajú práve na elektromobily.

V redakcii sme vždy dúfali, že miesto v automobilovom svete si môže zachovať aj spaľovací motor. Cestou k jeho záchrane by mohla byť nová generácia E-paliva. Preskúmať tieto možnosti sa chystajú poprední japonskí výrobcovia a za týmto účelom vytvorili novú koalíciu, spájajúcu Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation a Yamaha Motor Co.

Výrobné zariadenie na produkciu vodíka vo Fukuoke.

Japonci sa zamerajú na zelenú výrobu, transport aj použitie týchto palív. Napríklad Toyota využíva na pohon spaľovacieho motora vodík, ktorý jej dodáva Fukuoka City. Na výrobu vodíka využíva mesto bioplyn, ktorý vzniká pri spracovaní odpadových vôd. Proces výroby vodíka je uhlíkovo neutrálny a následne je prepravený nákladným autom, spaľujúcim biopalivo budúcej generácie. Toyota vodík potom využije napríklad vo vytrvalostných pretekoch vo svojej pretekárskej Corolle, spaľujúcej vodík.

Toyota Corolla s vodíkovým motorom.

Okrem toho plánujú Subaru a Toyota vstúpiť v sezóne 2022 do pretekárskej série Super Taikyu. Subaru tu postaví upravený model BRZ, Toyota zas GR86. Pretekať budú v triede ST-Q a spoľahnú sa na uhlíkovo neutrálne palivá, získané z biomasy.

Mazda sa s vozidlom Demio prihlási do rovnakej série. Pretekárske auto sa spoľahne na naftový motor 1,5 Skyactiv-D. Aj Mazda využije novú generáciu paliva z biomasy. Automobilky zrejme neplánujú v pretekoch primárne útočiť na čelné priečky. Hlavným cieľom je urýchliť vývoj a zvýšiť spoľahlivosť pohonných jednotiek vďaka testovaniu v náročných podmienkach.

Výrobcovia motocyklov Kawasaki a Yamaha chcú staviť na vodíkový motor. Okrem motocyklov by sme sa mohli dočkať aj vodíkových rekreačných štvorkoliek. Kawasaki pritom vodík považuje za palivo budúcnosti viac ako dekádu. Od roku 2010 vyvíja technológie súvisiace s výrobou, transportom a využitím vodíka. Zameriava sa tak na celý dodávateľský reťazec. V súčasnosti vykonáva verifikačné testy pre dovoz vysokého objemu lacného vodíka do Japonska, ktorý bol vyrobený z austrálskeho lignitu.

Tagy

Pokračovať v čítaní