Autosuv.sk

Ostatné

Test: BMW M440i nás nechalo zabudnúť na obličky, podstatná bola radosť z jazdy

Exteriér je extravagantnejší, za to v interiéri netreba čakať nič prekvapivé. Na snehu nám výkonné BMW vyčarilo úsmev na tvári.
Test: BMW M440i nás nechalo zabudnúť na obličky, podstatná bola radosť z jazdy

BMW radu 4 Coupe púta pozornosť už dlho, vlastne už od predstavenia predchodcu, výstavného vozidla BMW Concept 4. Odvtedy sa debata točí hlavne okolo masívnych predných obličiek. My sa radíme skôr do skupiny, ktorej tento štýl nevadí. Z pohľadu dizajnu nám viac prekáža umiestnenie predného EČV práve cez obličky. Pri pohľade z ďalších strán už BMW 4 Coupe také "kontroverzie" nevyvoláva. Elegantná a športová karoséria dáva tušiť výborný zážitok za volantom a v prípade verzie M440i to nemôže byť prekvapením.

Interiér

Vo vnútri "Štvorka" ničím neprekvapí. Samozrejme, do výbavy patrí M športový volant, predné sedadlá M Sport, ale v princípe tu platí, že modely BMW sa vo vnútri podobajú ako vajce vajcu. Nie je tu nič extravagantné a ani odlišujúce. Predné sedadlá majú nastavovateľné bočné opierky pre lepšiu oporu v zákrutách. Sedenie je komfortné, nízke a športové až dole pri podlahe.

Horšie je to s komfortom nastupovania a vystupovania, najmä objemnejšie postavy s tým môžu mať problém. Dvojnásobne to platí pre nastupovanie dozadu. Keď tam už sedíte, tak BMW poskytuje prekvapivo veľa miesta aj napriek klesajúcej streche vozidla. Pre dvojmetrových chlapov to možno nie je, ale konfekčnejšie postavy nebudú mať problém.

Jazda

Jazdu začneme pohľadom na civilnejšiu prevádzku bez prívalov adrenalínu. Adaptívny M podvozok nepatrí medzi etalón komfortu, ale vzhľadom na športové zameranie nás pozitívne prekvapil. Tvrdšia charakteristika sa prejavila až niekde na bočných cestách s horším povrchom. Kupé si z tohto pohľadu určite vieme predstaviť ako auto na každý deň. Odhlučnenie aj komfort na dlhých trasách je tradične na veľmi dobrej úrovni.

Spotreba je otázka priorít. V teste stúpla na 10,2 l, ale to už nebolo len o bežných presunoch. Na diaľnici sa dokáže uskromniť so spotrebou 7,7 l. Jazda vyrovnaným tempom aerodynamicky tvarovanému autu sedí, horšie to už je s predbiehaním a častejším agresívnejším zrýchľovaním. Benzínový šesťvalec s výkonom 275 kW k tomu láka, a potom spotreba stúpne na 8,5 l a pokojne aj výrazne vyššie. Záleží len ako často, a ako intenzívne zrýchľujete.

Drift

Verzia M440i má byť hlavne o výkone a radosti za volantom. My sme mali to šťastie, že akurát nasnežilo, a vtedy vie kupé priniesť ozajstnú zábavu, ktorá nie je len o zrýchľovaní v priamom smere. Pôvodne sme mali mať v redakcii AutoSUV na test SUV, ale pre menšiu poistnú udalosť prišlo nakoniec k zmene. S nízkym predkom BMW 4 sme museli ostať na asfaltových cestách, ale snehová pokrývka ukázala krajšiu stránku schopností vozidla.

Pohon všetkých kolies xDrive pracuje po vypnutí stabilizačného systému v prospech zábavy. Dobre funguje aj pri zjazde zo strmého kopca. Šofér nemusí mať ani nohu na plyne a na kolesá na vonkajšej strane je aj tak smerovaný krútiaci moment z motora, aby došlo k stočeniu vozidla do zákruty. Výkonný šesťvalec a športový režim priniesli rýchlu odozvu na plyn. Keď k tomu pripočítame preferovanie presmerovania krútiaceho momentu na zadné kolesá, prípadne na vonkajšie kolesá, výsledkom nemôže byť nič iné ako drift. Na snehu s vypnutým stabilizačným systémom ide "Štvorka" ochotne do šmyku a veľmi dobre kontrolovaného šmyku. 

V rámci driftu xDrive do veľkej miery odpúšťa chyby. Práca rúk a nôh šoféra nemusí byť milimetrovo presne koordinovaná. Šofér tak môže relatívne bezpečne získavať prvé skúsenosti s kontrolovaným šmykom na snehu a rýchlo sa spresňuje. Na fotografii sme schválne výrazne vytočili kolesá, poriadne pridali a dohnali drift do extrému, aby sme dosiahli výraznejší efekt. V skutočnosti tak výrazná kontra väčšinou nie je potrebná. Kolesá stačí smerovať do požadovaného smeru jazdy a plynom kontrolovať vychýlenie zadnej časti auta. V každom prípade za jazdný zážitok a za ľahkosť kontrolovania šmyku na snehu dostáva od nás BMW veľkú jednotku.

Záver

Pre nás dizajn prednej časti BMW 4 nikdy nebol zvlášť kontroverzný, brali sme ho relatívne bez emócií - asi sme sa minuli so zámerom dizajnéra vzbudiť emócie. Na BMW M440i budeme spomínať najmä ako na auto, ktoré je použiteľné na každodenné jazdenie (teda nie zrovna pre rodiny) a zároveň vie priniesť zážitok, či vyčariť úsmev za volantom.

Značka a model BMW M440i
Motor benzínový šesťvalec 3,0 l
Pohon všetkých kolies xDrive
Prevodovka/počet stupňov Automatická/8
Celkový výkon kW(k) 275(374)/5 500 - 6 500
Krútiaci moment (Nm) 500/1 900 - 5 000
Spotreba (l) 10,2
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 4,5
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 45 750/67 050/90 194


 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní