Autosuv.sk

Ostatné

Test BMW M850i Gran Coupé: Elegantne zabalená rýchlosť na kolesách

Rad 8 Gran Coupé je pekné, rýchle, zábavné, a tak praktické ako športovo elegantné auto môže byť.
Test BMW M850i Gran Coupé: Elegantne zabalená rýchlosť na kolesách

BMW radu 8 brázdi cesty v troch verziách. Okrem Coupé a kabrioletu sme už mohli spoznať aj praktickejšie Gran Coupé, ktoré má dlhší rázvor náprav aj celkovú dĺžku. Práve to sme dostali na test, a predtým ako sa dostaneme k jeho výkonu, rýchlosti, zvuku a adrenalínu sa pozrime na vnútorný priestor. Vysoké a mohutné postavy si nepomôžu ani v takomto type auta. Priemerný slovenský chlap však s BMW 8 Gran Coupé dokáže žiť. Nehovoríme o schopnosti platiť za benzín, keďže športová verzia Gran Coupé si pri extrémnej jazde bez problémov vypýta aj 30 l benzínu. Pokiaľ však ostaneme pri priemernej výške slovenského muža (niektoré zdroje uvádzajú 179,5 cm), tak život v Gran Coupé radu 8 nebude problém. Na predných sedadlách pri tejto výške nie je žiadne obmedzenie, vzadu je to trochu sitesnenejšie v oblasti hlavy, ale kompenzuje to priestor pre kolená.

Kufor? 440 l s malým otvorom, ale koho to zaujíma? Vo vnútri všetko zodpovedá luxusným a drahým súrodencom. Výbava, vzhľad a fungovanie je na úrovni, akú od BMW možno očakávať. Pre znalcov vozidiel značky nepriniesla "osmička" žiadne prekvapenie. 

Z pohľadu dizajnu nás Gran Coupé oveľa viac zaujalo zvonku. Už prvé fotografie ukazovali zaujímavé detaily. Na nás naživo zapôsobili prelisy na bokoch, ktoré vystupujú do strán výrazne viac, ako sa to na fotkách môže javiť. Vydarená je aj silueta vozidla. Na športovosti mu pridáva dlhý rázvor a najmä dlhánska predná kapota. Gran Coupé podľa nás nestratilo nič na kráse ani natiahnutím strechy viac dozadu.

Emotívna je aj zadná časť s prehnutým vekom kufra. "Preliačina" prechádza od jedného svetla k druhému priamo cez znak BMW. Zadnú časť dotvára difúzor s koncovkami výfuku, vyúsťujúcimi do otvorov s chrómovým lemovaním.

Testovaný kus však vôbec nebol o priestore na zadných sedadlách a už vôbec nie o batožinovom priestore. Písmeno M a označenie 50i v názve sú totiž synonymom pre adrenalín a rýchlu jazdu. Pod kapotou sa skrýval benzínový osemvalec, ktorý ťahá auto vpred silou 530 k (390 kW). Po naštartovaní (v režime Šport Plus) zahrmí osem valcov a výfuk strieľa pri každom náhlom ubratí, aj pri automatickom podradení počas plného brzdenia. Vo vysokých otáčkach je zvuk BMW Gran Coupé pomerne ostrý. Pre porovnanie, v čase písania testu skúšame Mercedes AMG CLA 45 S 4MATIC Shooting Brake a ten má minimálne rovnako športový zvuk (aj keď charizmu osemvalca nie), pri plnej paľbe však výrazne viac duní.

Zvuk BMW nás bavil a za týždeň nás hranie sa s plynovým pedálom s cieľom "vyrábať" správne zvukové efekty neprestalo baviť. Vo vnútri je posádka výrazne odfiltrovaná od diania vonku a niekedy si pre vychutnanie športového zvuku treba otvoriť okno. V komfortnom režime je všetok hluk výrazne potlačený a interiér sa stáva pokojným miestom. Takže aj po dlhej trase vystúpi posádka zo športového Gran Coupé rovnako oddýchnutá ako z luxusnej limuzíny. 

Jazda na limite v tomto prípade znamená, že rýchlostné pásmo často zasahuje do trojciferných hodnôt, začínajúcich číslicou dva (a to nehovoríme o diaľniciach). Takže, ak si chcete takto výkonné auto užiť a neporušiť predpisy, veľa šťastia pri hľadaní extrémne pomalých zákrut s extrémne krátkymi rovinami. Druhou možnosťou je okruh, tu ale dostane "neokruhové" auto poriadne zabrať. 

Na okresných cestách BMW skvele zvláda všetky nástrahy našich nedokonalých ciest, ktoré sa prejavia pri vyšších rýchlostiach. Písmeno "M" v názve auta už tradične znamená výborné kopírovanie terénu, ktoré nie je pri rýchlej jazde pre posádku pohodlné, ale pre bezpečné udržanie auta na ceste nutné. Tuhší podvozok a nízkoprofilové pneumatiky na výraznejších nerovnostiach cítiť aj v komfortnom režime, ale nejde o žiadne vytriasanie v štýle pretekárskeho auta. Preniesť na cestu krútiaci moment 750 Nm by kolesá jednej nápravy sotva zvládali, preto poháňa benzínový osemvalec všetky kolesá vďaka pohonu xDrive. Aj tak stačilo trochu prachu na ceste, a aj pri jemnejšom pohnutí kolesá prehrabli. 

Dlhodobá spotreba vozidla, ktoré dostáva týždeň čo týždeň zabrať v ďalších a ďalších testoch, presiahla 15,5 l. My sme vďaka dvom dlhším jazdám potrebovali v priemere o liter benzínu menej. Pri plnej paľbe sa treba pripraviť aj na 30 l. Aké je teda nové BMW Gran Coupé M850i xDrive? S cenovkou 150 000 eur pre bežného smrteľníka v prvom rade drahé. Je aj pekné, rýchle, zábavné, a také praktické ako športovo elegantné auto môže byť.

Značka a model                                        BMW M850i xDrive Gran Coupé
Motor                                                        benzínový osemvalec s objemom 4,4 l
Pohon                                                       pohon všetkých kolies xDrive
Prevodovka/počet stupňov                       automat/8
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach           390(530)/5 500-6 000
Krútiaci moment Nm                                 750/1 800-4 600
Spotreba v teste l                                      14,6
Zrýchlenie z 0-100 km/h s                         3,9 s
Objem nádrže l                                          68
Cena od/verzia/testovaný model eur         95 500/123 350/150 794
 

Obrázky

Pokračovať v čítaní