Autosuv

Ostatné

Test: Elektrický Peugeot e-208 má zbytočne veľkú batériu

Veľká a ťažká batéria sa ťažko zabalí do malého a ľahkého auta. Prínos v oblasti dojazdu je menší, keďže spotreba je vyššia.
Test: Elektrický Peugeot e-208 má zbytočne veľkú batériu

Peugeot 208 sme vyskúšali na jar. Najvýraznejšie sa nám zapísal do pamäti svojím vzhľadom a hlavne tým, ako vo výraznej žltej farbe pútal pohľady. Aj vďaka farbám, ale aj samotnému dizajnu, ide o ťažko prehliadnuteľné auto na našich cestách. Po benzínovej verzii sme teraz vyskúšali elektrický model, ktorý dostal opäť výrazné lakovanie, tentokrát v odtieni "Modrá Vertigo". Dizajnu sa už podrobnejšie nebudeme venovať, ale aj v tomto lakovaní sa medzi najvýraznejšie prvky radia denné LED svetlá. Vo vnútri sme v porovnaní s benzínovou verziou našli len jeden rozdiel, dotyková plocha (tlačidlo) pod multimediálnym displejom, ktorá slúži na zobrazenie toku energie a stavu batérie. Ostatné je rovnaké, vrátane digitálneho prístrojového panelu s 3D efektom.

Najťažší, ale s najlepším zrýchlením

Elektrický Peugeot e-208 je najvýkonnejší v rámci modelového radu 208, podľa očakávania aj najťažší. Rozdiel v hmotnosti oproti ostatným verziám sa pohybuje od 280 do 480 kg, čo je pri malom aute obrovský rozdiel. Vyššia hmotnosť sa prejavuje aj na jazdných vlastnostiach. V zákrutách je elektromobil o niečo pomalší, ale najväčší rozdiel bol pre nás v komforte. Menej kvalitné cesty s prepadnutými krajnicami Peugeot kopíroval excelentne, všetky nerovnosti sa však výraznejšie prenášali aj do kabíny.

Napriek vyššej hmotnosti je elektrická verzia najdynamickejšia. Zrýchlenie s okamžitou odozvou na stlačenie akcelerátora bez časových strát, ktoré u benzínových motorov spôsobuje radenie, je jednoznačne najlepšie. Ukazuje sa to pri porovnaní údajov o zrýchlení na 100 km/h. Elektromobil ho zvládne v priebehu 8,1 s. S predbiehaním nemá teda žiadny problém. 

Dojazd

Oficiálne prejde e-208 na jedno nabitie 340 km, čo nie je vôbec zlý údaj. Reálne sa k tomuto číslu dostanete možno pri pomalšej jazde. Ani uvádzanú spotrebu 16,9 kWh nie je ľahké dosiahnuť. Je to síce možné, ale len za ideálnych podmienok pri jazde bez akýchkoľvek nárokov na dynamiku. Navyše znemožniť jej dosiahnutie môže pri kratších trasách studený štart. Reálna spotreba mimo diaľnic sa pohybuje niekde od 20 kWh do 22 kWh. My sme prešli na vozidle okruh dlhý 190 km mimo diaľnic. Nevyhli sme sa stúpaniam a v malej premávke sme dosiahli spotrebu 20,2 kWh. Posledných 40 km sme však spomalili aj mimo mesta na rýchlosť jemne cez 80 km/h, lebo s dojazdom sme boli natesno. Po zaparkovaní ukazoval palubný počítač ešte dojazd 8 km, čiže zaokrúhlene sa dá pri pokojnej jazde a troche snahy prejsť na elektrickom Peugeote približne 200 km. 

Nasledovalo nabíjanie z domácej zásuvky, trvajúce 14,5 hodiny. Batéria sa za tento čas nabila na 65 %. Bez domáceho wallboxu alebo použitia rýchlonabíjačiek je tak využitie značne obmedzené. Na pravidelné dochádzanie využitie domácej zásuvky stačí, na dlhšie víkendové výlety nie. Navyše na diaľnici stúpne spotreba na 24 kWh a kapacita batérie rýchlo klesá. Pri momentálnej hustote nabíjacej siete, dojazde a spotrebe na diaľnici ostáva Peugeot e-208 zameraný výlučne na jazdy v meste a okolí.

Kolísavý ukazovateľ dojazdu

Zvyknúť si treba aj na veľmi kolísavé údaje o dojazde. Palubný počítač ich vyhodnocuje na základe momentálnej jazdy a nie dlhodobého priemeru. Má to svoju logiku, keďže s elektromobilom sa bežne dostávame až na hranu, a vtedy je potrebný presný údaj o dojazde. Potvrdzuje to aj naša skúsenosť. Počas jazdy klesol dojazd hore kopcom na 30 km, následne dole kopcom stúpol na 70 km, a potom na rovine v priebehu 5 km klesol na 36 km. Vodič tak môže okamžite reagovať a zmeniť tempo, aby došiel domov, alebo na nabíjaciu stanicu.

Na druhej strane by sme privítali pre lepšiu predstavu aj ďalší ukazovateľ dojazdu na základe dlhodobejšieho priemeru, povedzme posledných 100 km. Ukazovateľ dojazdu nás vedel zmýliť najmä pri nabíjaní na rýchlonabíjacej stanici na diaľnici. Vôbec nebral do úvahy našu dovtedy svižnú diaľničnú jazdu a počas nabíjania ukázal neprimerane dlhý dojazd. Po odpojení od nabíjačky a pár kilometroch jazdy rýchlo svoj odhad skorigoval. Vtedy sa ukázalo, že sme mali radšej nabíjať ešte o 10 minút dlhšie.

Benzín má stále navrch

Zvykať sme si museli na chod brzdového pedála. Zdal sa nám trochu mäkký a najmä v spodnej časti sa jeho odpor nezvyšoval primerane so stúpajúcim brzdným účinkom. Účinok sa navyše v prvej fáze stlačenia pedála iba jemne a primerane zvyšoval, ale v jednom bode sa náhle prudko zvýšil. K chodu brzdového pedála tak treba pristupovať s rôznou citlivosťou, keďže jeho charakteristika sa výrazne mení pri jeho zatláčaní.

V prípade modelového radu 208 stále jednoznačne preferujeme benzínovú verziu a platí to aj v prípade, ak neberieme do úvahy cenu. Aj keď je elektromobil dynamickejší, z nášho pohľadu ho diskvalifikuje spotreba a hmotnosť. V tomto prípade by nám väčší zmysel dával ľahší elektromobil s menšou batériou, nižšou hmotnosťou, síce menším dojazdom, ale aj menšou cenou. Peugeot e-208 by tak ostal jednoúčelovým mestským autom. Väčšia a ťažšia batéria ho z tejto "škatuľky" nevytiahla a skôr mu uškodila. Väčšia batéria sa podľa nášho názoru hodí do väčších áut ako je 208, kde sa jej hmotnosť ľahšie stratí, a tým pádom aj rozdiel v spotrebe. Ideálny Peugeot 208 pre nás momentálne ostáva benzínový.


 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní