Autosuv.sk

Ostatné

Test: Lexus RX L je o priestore a komforte

Tretí rad sedadiel je v predĺženom Lexuse vhodný akurát pre deti. Zmysel nám dáva skôr päťmiestna konfigurácia s kráľovským miestom v druhom rade.
Test: Lexus RX L je o priestore a komforte

Lexus RX je v našich končinách už roky známe auto, nedávno k nemu pribudol väčší súrodenec s označením RX L. Novší a väčší brat je rovnako široký, má rovnaký rázvor náprav, ale je o 11 cm dlhší a o 35 mm nižší. Zmena rozmerov nepriniesla zmenu vzhľadu, ani o 11 cm predĺžená zadná časť od kolies nerozbila dizajn. Dokonca predĺžená verzia je podľa nás ešte trochu elegantnejšia.

Novinkou pre Lexus RX a RX L sú po nedávnej modernizácii svetlá. Dnes sme zvyknutí na inteligentné svetlomety, ktoré rozsvecujú a zhasínajú jednotlivé segmenty tak, aby neoslnili ostatných účastníkov premávky a zároveň čo najlepšie osvetlili okolie. Výsledok v prípade svetiel AHS BladeScan je podobný, ale princíp fungovania trochu iný. Lexus má tiež vo svetle ukryté segmenty, ktoré sa podľa potreby rozsvecujú a zhasínajú. Nemieria však priamo na cestu, ale osvetľujú rýchlo točiace sa čepele vo vnútri svetlometu. Čepele majú úlohu zrkadla a odrážajú svetlo na cestu. Synchronizáciou rýchlosti otáčania čepele a rozsvecovaním LED bodov je svetlo namierené na tie správne miesta, aby neoslepilo protiidúce vozidlá a zároveň čo najlepšie osvetlilo okolie.

V praxi to fungovalo dobre. Tieňovanie je veľmi plynulé, posádka nevníma rozsvecovanie a zhasínanie segmentov. Reakcie sú rýchle, pokiaľ hovoríme o stlmovaní svetiel, opätovné rozsvietenie trvá o moment dlhšie.

Vo vnútri je novinkou 12,3-palcový displej, ktorý už možno ovládať aj dotykom. Druhou možnosťou ostáva pre Lexus tradičný touchpad. Silnou stránkou je určite kvalitný audiosystém Mark Levinson s 15 reproduktormi. Celkový dojem z interiéru je veľmi dobrý, pocit kvality navodzujú najmä použité materiály. Ak by sme silou mocou hľadali slabšiu stránku, tak sú ňou vo všeobecnosti tlačidlá, ktoré nepôsobia až tak moderne a hodnotne ako celý interiér.

Zásadnou výhodou modelu RX L by mal byť tretí rad sedadiel, ktorým sa odlišuje od kratšieho súrodenca RX. Sedenie na sedadlách nie je pre dospelých, ale vyslovene pre malé deti. Ak skúsi nastúpiť dospelý, tak určite využije svoje gymnastické schopnosti. Odsúvanie sedadiel v druhom rade pred nastúpením je na druhej strane jednoduché. Sedadlá v treťom rade možno elektricky sklopiť z kufra aj z kabíny, predtým však treba ručne stlačiť hlavové opierky do základnej polohy. Dobrou správou je, že plató sa po odmontovaní zmestí pod falošné dno kufra. Posádka v treťom rade má prístup k nastaveniu klimatizácie.

Nám sa viac páčil predĺžený Lexus v päťmiestnom usporiadaní, kedy boli sedadlá v druhom rade posunuté najviac dozadu. Posádka vzadu mala potom vyslovene kráľovské miesto a komfort spĺňal vysoké štandardy. Po sklopení stredovej opierky získali cestujúci na sedadlách v druhom rade dodatočné odkladacie priestory. Na lakťovej opierke sú umiestnené aj tlačidlá na vyhrievanie sedadiel.

Po naštartovaní sa neozve spod kapoty žiadny zvuk. Jediná dostupná pohonná jednotka pre RX L s označením 450h je hybridná. Srdcom je benzínový motor V6 s objemom 3,5 l a s výkonom 193 kW. Vypomáha mu dvojica elektromotorov, predný s výkonom 123 kW a zadný s výkonom 50 kW. Celkový výkon sústavy je 230 kW. Po tichom rozjazde sa spod kapoty ozve benzínový šesťvalec, je dobre odhlučnený a pri komfortnej jazde len príjemne ševelí. Štandardne necítiť moment, kedy sa šesťvalec zapojí do práce. Ak sa na to posádka sústredí, tak niekedy zacíti jemné šklbnutie auta pri naštartovaní motora. Stáva sa to pri prudkom stlačení plynu počas elektrickej jazdy.

Reakcie elektronicky riadenej prevodovky E-CVT s plynule meniteľným prevodom sú celkom rýchle. Šofér navyše necíti výpadok výkonu, kým prevodovka zmenou prevodového pomeru zvýši otáčky spaľovacieho motora. Na ten krátky moment sa môže spoľahnúť na elektromotory a reakcie vozidla na stlačenie plynu sú tak veľmi rýchle. Lexus RX L je napriek svojej veľkosti dynamický a rýchly v zákrutách. Na hrboľatej ceste v zákrute už trochu cítiť jeho hmotnosť, šofér však prípadné limity cíti cez volant a riadenie. Luxusnému autu skôr pasuje komfortná jazda. A komfort si zachováva aj pri vyššom tempe. Hluk v kabíne je dobre potlačený a podvozok pohodlný.

Test: Lexus RX 450hL 

Pohon všetkých kolies slúži v dlhom Lexuse len na zvládnutie základných nástrah, ako výjazd po zasneženej ceste. Schopnosti v teréne od neho asi nik ani neočakáva, keďže RX L sa určite nehrá na off road. Spotreba v teste dosiahla hodnotu 9,7 l, čo nie je vzhľadom na veľkosť a dynamické schopnosti auta veľa. Hybridný pohon tradične pomáha so znižovaním spotreby pri posúvaní sa v kolónach. Pre nás je Lexus RX L hlavne o komforte. Priestorom na sedadlách v druhom rade sa približuje k limuzínam, tretí rad je vhodný len pre deti.

Značka a model Lexus RX L
Motor benzínový šesťvalec s objemom 3,5 l
Pohon pohon všetkých kolies
Prevodovka/počet stupňov E-CVT
Celkový výkon kW(k) 230(313)
Spotreba výrobca/test (l) 7,9-8,2/9,7
Pohotovostná hmotnosť 2205-2275
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 8
Cena od/testovaný model (eur) 75 500/87 100

Tagy

Pokračovať v čítaní