Autosuv.sk

Ostatné

Test: Mercedes E prešiel modernizáciou a dostal kapacitný volant

Pre nás je symbolom modernizácie Triedy E práve volant. Okrem neho sa môže pochváliť vylepšenými asistenčnými systémami a upraveným vzhľadom.
Test: Mercedes E prešiel modernizáciou a dostal kapacitný volant

Mercedes triedy E sa dočkal už po troch rokoch od uvedenia na trh modernizácie. Krok s dobou chce držať vďaka miernym úpravám dizajnu a použitiu nových technológií. Novinkou je nová základná výbava exteriéru Avantgarde, prepracovaný dizajn predných aj zadných svetiel, či upravená predná maska.

Najpodstatnejšia zmena sa však dotýka interiéru, je ňou nová generácia volantu. Prvú zmenu si možno všimnúť hneď na pohľad, všetky tlačidlá na volante boli nahradené dotykovými plochami. Netreba sa nechať pomýliť, aj tie je možné stále stlačiť podobne ako klasické tlačidlá. Navyše potiahnutím prsta po dotykovej ploche možno listovať v ponuke prístrojového panela, alebo infotainmentu. Rozmiestnenie dotykových plôch je výborné a celá logika ovládania ostala nezmenená, čiže vynikajúca. V ľavej časti volantu sa okrem ovládača palubného počítača nachádzajú aj tlačidlá pre tempomat. Stredná časť s nápismi "SET+" a "SET-" slúži tradične na nastavenie rýchlosti tempomatu. Stlačením zmeníte nastavenie rýchlosti o 10 km/h, potiahnutím prsta o 1 km/h. 

Na druhej strane volantu je rovnako vyriešená hlasitosť rádia. Stlačením vypnete, alebo zapnete zvuk, potiahnutím zmeníte hlasitosť. Úprava hlasitosti potiahnutím prsta je zdĺhavá, a kým ju pri dobrej pesníčke poriadne zvýšite, tak to potrvá. Keď to trochu preženieme, tak si človek zoderie palec. Rýchlejšie, lepšie a jednoduchšie to z nášho pohľadu ide s otočným ovládačom volantu staršej generácie, ako v nedávno testovanom Mercedese GLB (foto nižšie). 

Interiér už ničím zásadným neprekvapil. Už na prvý pohľad bolo jasné, že je z dielne Mercedesu. Dve veľké digitálne obrazovky sú toho neklamným znakom už od predstavenia súčasnej generácie Mercedesu Triedy A. Testované "Éčko" bolo ladené skôr konzervatívne, interiér bol odetý do menej výrazných farieb. Príkladom bolo použitie sivého jaseňového dreva na dverách, palubnej doske aj stredovom tuneli. Atmosféru mohlo zmeniť v noci náladové osvetlenie. Na nás skôr zapôsobili praktické detaily ako automatické rozsvietenie svetla nad sedadlom spolujazdca, keď bolo neobsadené a šofér sa k nemu načiahol rukou.

Medzi najsilnejšie stránky Mercedesu tradične patria príplatkové svetlá Multibeam LED a platí to aj pre Triedu E. Presné vytieňovanie konkrétnych oblastí, aby nedošlo k oslepeniu ostatných účastníkov premávky, je samozrejmosťou. Reakcie svetiel sú rýchle a počas celého testu boli bezchybné. O výkone a dosahu svetiel sa v prípade Mercedesu netreba ani baviť, svetlomety patria k úplnej špičke. Trochu menej sme si už rozumeli s asistenčnými systémami, konkrétne s čiastočne autonómnou jazdou po diaľnici. Subjektívne sa nám zdá, že po facelifte väčšiu kontrolu prebralo vozidlo. V niektorých momentoch sme museli viac tlačiť volantom proti rozhodnutiu asistenčných systémov. 

Krokom vpred je určite nový volant s kapacitným rozpoznávaním zloženia rúk z volantu. Ak ich z akéhokoľvek dôvodu dáte dole, vozidlo vás po chvíli tradične upozorní, aby ste ich položili späť na volant. V minulosti bolo v tomto prípade potrebné vyvinúť menšiu silu a otočiť volantom, dnes sa ho vďaka kapacitnému rozpoznaniu stačí dotknúť. Asistenčné systémy stále nie sú dokonalé, ale v dopravných zápchach aj na diaľnici môžu predísť problému v momentoch, keď je šofér nepozorný a napríklad zadáva cieľovú adresu do navigácie.

O pohon testovaného modelu sa staral naftový motor 220d s objemom 2,0 l a s výkonom 143 kW. Spojený bol s 9-stupňovou prevodovkou 9G-Tronic, a ako tradične jej nemáme čo vyčítať. Radí rýchlo a v správny moment ten správny prevodový stupeň. Naftovému motoru sedeli tradične skôr dlhé trasy. Na diaľnici sa spotreba pohybovala na úrovni 6,1 l - 6,2 l, na kratších trasách potom stúpala a výsledkom bola celková spotreba v teste 6,8 l. Interiér je dobre utlmený, motor počuť akurát pri akcelerácii z nižších rýchlostí. Sem-tam ho doplnil jemnejší náraz kolies o nerovnosť. Paradoxne sme skôr počuli prejazd jemnejšími nerovnosťami. Čím bola nerovnosť väčšia, tým sa nám zdal hluk v kabíne vzhľadom na veľkosť prejdenej prekážky menej rušivý.

Zmeny s príchodom faceliftovanej verzie sa dotkli vzhľadu a nové funkcie dostali aj niektoré asistenčné systémy. Pre nás je však modernizácia "Éčka" v prvom rade o volante. Na ovládanie hlasitosti rádia by sme radšej použili otočný ovládač, ale inak sú dotykové plochy lepšie, ako sme čakali aj preto, že ich možno stláčať ako klasické tlačidlá. Kapacitné rozpoznávanie rúk na volante je krok správnym smerom.

Značka a model Mercedes E 220d
Motor naftový štvorvalec 2,0 l
Pohon všetkých kolies 4Matic
Prevodovka/počet stupňov automatická/9
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach 143(190)/3 800
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach 400/1 600 - 2 800
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 7,5
Spotreba  l 6,8
Cena od/testovaný model eur 53 550/75 696


 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní