Autosuv.sk

Ostatné

Test Nový Ford Focus: Lepší podvozok aj dizajn

Prebehlo sotva pol roka od uvedenia nového Fordu Focus na trh. Hatchback americkej značky vyvolal skutočný záujem a značí prerod európskej divízie automobilky. Aký je?
Test Nový Ford Focus: Lepší podvozok aj dizajn

Prebehlo sotva pol roka od uvedenia nového Fordu Focus na trh. Hatchback americkej značky vyvolal skutočný záujem a značí prerod európskej divízie automobilky. Aký je?

V najnovšom Focuse sme sedeli už na prvých jazdách začiatkom jesene. Už vtedy nás skutočne zaujal. Ide o zaujímavú kombináciu dizajnu, podvozku a motorizácie. V našom teste sme sa naňho pozreli podrobnejšie.

Exteriér automobilu oproti minulej generácií zjemnel. Línie sú oblejšie, prechod medzi prednou kapotou a čelným sklom je výraznejší a na základe svetiel by ste rovnakú identitu auta ani nespoznali. Mnohí vytýkajú novému dizajnu akúsi generickosť. Auto si síce zachováva zopár pôvodných čŕt v porovnaní s minulým modelom, no z rôznych uhlov sa ponáša na rôzne iné automobily. 

Ford Focus
Zdroj: David Dejvo Schun

Mriežka chladiča sa podobala na autá Aston Martin už keď sme si ju prvýkrát všimli pred niekoľkými rokmi na americkom Mondeu, zboku sa auto zadnou časťou podobá na Mercedes Triedy A a zadná časť je zase podobná Hyundaiu i30. Dizajnové prvky teda boli volené tak, aby sa zapáčili. A splnili úlohu. Dizajn napriek absencií jedinečnosti (ktorá dnes už chýba vo veľkom množstve áut) považujeme za moderný, príjemný a aktuálny. Ford vlastne zmixoval to najlepšie z dnešného dizajnu do jedného celku. V čom sa však Focus predsa snaží ísť proti mainstreamu, sú predné svetlá. Zatiaľ, čo vo väčšine áut sa snažia byť dominantným prvkom, na Focuse sa o dominanciu delia so spomínanou prednou maskou.

Interiér auta nesie už oveľa viac kľúčových dizajnových prvkov Fordu. Nachádzame tu typický volant značky, typické ovládanie klimatizácie, typický forďácky multimediálny systém. Všetko je vyskladané veľmi esteticky. Plasty palubnej dosky sú doplnené akýmsi tmavým hliníkom, ktorý je v autách relatívne ojedinelý a pôsobí dojmom luxusu. Klasické analógové ukazovatele prístrojovej dosky sú doplnené štandardným informačným displejom s rozhraním, ktoré poskytuje údaje o aktuálnej aj priemernej spotrebe, prejazdených kilometroch a dojazde naraz na jednej obrazovke. 

Ford Focus
Interiér Focusu nesie typické "forďácke" črty. Zdroj: David Dejvo Schun

K tomu Ford pridal aj HUD projektovaný na vyklápateľnom plastovom skle. Opäť musíme priznať, že na HUD máme zmiešané názory. Trend však pokročil a automobilky sa stále zlepšujú aj v čitateľnosti displeja, aj v rozmiestnení informácií na ňom. Ford naň umiestnil všetko dôležité, a tak sme sa na prístrojovú dosku pozreli skutočne len vtedy, keď sme si chceli skontrolovať spotrebu. K tej však až neskôr.

Ford Focus
HUD displej. Zdroj: David Dejvo Schun

Multimediálny systém Sync 3 príliš neohúril grafikou rozhrania. Tradične jednoduchá a miestami až zastaralo vyzerajúca grafika je však premietaná na krásnom lesklom displeji. Iste, zachytávajú sa na ňom odtlačky. Zaujala nás však kvalita rozlíšenia. I keď to na fotografií neuvidíte, rozlíšenie je priam perfektné. Rovnako ako konektivita. Navigácia tiež pokročila o úroveň a je prehľadná a rýchla. Jedinou nevýhodou je, že po každom opustení vozidla jej chvíľu trvá, kým načíta polohu a trasu. Ak teda idete na výlet a zastavíte na pumpe na WC, auto si po naštartovaní zoberie až do minúty na to, aby zistilo svoju polohu a opäť prepočítalo trasu. Je to nezmysel, keďže spravidla môže automobilka vychádzať z toho, že keď auto stojí, nehýbe sa. Bolo by preto rozumnejšie uložiť vypočítanú trasu do pamäte a po naštartovaní ju rovno zobraziť. Overenie polohy by sa mohlo udiať na pozadí zatiaľ, čo by vodič už mohol na základe navigácie jazdiť.

Ford Focus
Sync 3 síce nieje graficky najprepracovanejší, no má skvelé rozlíšenie. Zdroj: David Dejvo Schun

Z hľadiska priestrannosti je auto približne v priemere svojej triedy. V porovnaní s konkurenčným Seatom Leon má s objemom 375 litrov menší batožinový priestor o 5 litrov. Vďaka o 6 centimetrov dlhšiemu rázvoru však poskytuje viac miesta pre pasažierov.

Sedenie v aute je veľmi príjemné. Fordu sa vo viacerých svojich modeloch darí navrhnúť také sedadlá, ktoré zároveň držia vodiča v zákrutách, na druhú stranu sú však stále príjemné aj na dlhšie jazdy. 

V rámci motorizácie sme testovali jednolitrový trojvalec EcoBoost s výkonom 92 kW a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri informácií o testovaní práve jednolitrovej verzie sme boli nadšení, keďže litrový EcoBoost je etalónom trojvalcov. Napriek tomu, že trojvalce vo všeobecnosti príliš neobľubujeme, vo Focuse sa nám na ňom jazdilo veľmi príjemne. Motor bol dynamický, no zároveň s relatívne nízkou spotrebou. Počas testovania sa nám čísla podarilo stlačiť až na 6,7 l/100 km.

Najfascinujúcejší je však podvozok auta. Na novom Focuse si dali v automobilke záležať a prišli so zavesením, ktoré perfektne odbúrava nerovnosti na cestách a zároveň drží v zákrutách. Vďaka tomuto podvozku sme mohli prejsť zákruty bez šmyku v rýchlostiach, kde niektoré iné autá už strácali trakciu. Okrem toho bola jazda veľmi tichá. Práve podvozok vo Focuse prispieva k pocitu, že sedíte v o triedu vyššom aute.

Test Nový Ford Focus (17 obrázkov v galérii)

Spomedzi asistenčných systémov nás najviac zaujali dve funkcie. Prvou je inteligentný tempomat. Ten dokáže prispôsobiť rýchlosť na základe dopravných značiek alebo polohy. Ďalšou jeho výhodou je, že si dokážete nastaviť toleranciu, o ktorú tempomat vždy zvýši vašu rýchlosť. I táto novinka však má ešte svoje muchy, na ktorých automobilka tvrdo pracuje. Pri jazde na diaľnici sa môže stať, že pri predbiehaní kamióna kamera rozozná nálepku na jeho prívese ako dopravnú značku a prispôsobí rýchlosť. Tento problém však majú viaceré inteligentné tempomaty aj u konkurenčných značiek. Ďalším negatívom je nepresnosť v nastavení maximálnej rýchlosti v obci na Slovensku. Navigácia si totiž myslí, že je u nás šesťdesiatka. Ak prirátame nastavenú toleranciu, ideme už prirýchlo. Ford avizoval, že problém nie je známy iba na Slovensku, a že na ňom pracuje. Ak sa mu to podarí, nebude možné Focusu vytknúť už absolútne nič.

Ford Focus
Inteligentné svetlá znamenajú viditeľný rozdiel. Zdroj: David Dejvo Schun


Druhou funkciou sú inteligentné svetlá. Diaľkové svetlá sú schopné rozoznať protiidúce vozidlo a ohnúť svetelný lúč tak, aby svetlo neoslňovalo, no svietilo na všetky ostatné miesta podobne ako pri matrixoch. Oveľa zaujímavejšia je však technológia prisvecovania do zákrut. Jej klasický koncept poznáme už relatívne dlho. Ford ho však posunul na vyššiu úroveň už aj v autách strednej cenovej kategórie. Ovládanie svetiel pracuje s údajmi z máp a dokáže predikovať zákrutu. Vďaka tomu zasvieti svetlometmi do oblúku skôr, ako natočíte volant. Táto funkcia posúva pocit z jazdy do budúcnosti. 

Prvá jazda Ford Focus (14 obrázkov v galérii)

Ford priniesol vo svojej novej verzií Focusu moderný dizajn, preslávený EcoBoost, no predovšetkým perfektný podvozok. Spolu s novými technológiami sa auto stáva perfektnou kombináciou dizajnu, ale aj zážitku. Keď sme v aute sedeli, chytilo nás za srdce. Práve vďaka jazdným vlastnostiam by mal byť Focus určite v zornom poli každého, kto sa obzerá po novom menšom aute do mesta alebo pre rodinu.

Dĺžka 4,38 m
Šírka 1,98 m
Výška 1,45 m
Rázvor 3,15 m
Objem batožinového priestoru 375 l
Cena konfigurácie od 22 590 EUR (Výbava Titanium) s 5 ročným servisom zdarma
Motorizácia 1,0 EcoBoost, 92 kW, 6st. manuál

Tagy

Pokračovať v čítaní