Autosuv.sk

Ostatné

Test Seat Arona: Oplatí sa investovať do výkonu?

Štvorvalcový benzínový motor poskytuje Arone veľkú výkonovú rezervu. Pozitívom je, že podvozok stíha výkonnému motoru.
Test Seat Arona: Oplatí sa investovať do výkonu?

So Seatom Arona sme sa už zoznámili na prvej jazde a v domácich podmienkach sme vyskúšali verziu s menším trojvalcovým motorom. Teraz sa nám do rúk dostala Arona s výkonným štvorvalcom 1,5 TSI EVO. Minimálne na pomery mestského crossovera je výkon 110 kW malým luxusom. Najsilnejší z motorov je k dispozícii výlučne v športovo ladenej výbave FR. Od ostatných verzií sa odlišuje niekoľkými detailami. Okrem emblému FR na nej nájdeme aj dvojicu falošných koncoviek výfuku. V cene výbavy je aj dvojfarebné lakovanie s kontrastnou strechou (rovnako je tomu aj vo výbave Xcellence). 

Vo vnútri prezrádza výbavu FR kontrastné červené prešitie na volante, palubnej doske, dverách, sedadlách, radiacej páke aj ručnej brzde. Multifunkčný volant sa radí ku koncernovej klasike. Ovládanie jednotlivých funkcií je jednoduché a menu palubného počítača prehľadné. Akurát by sme na volante zrkadlovo vymenili tlačidlá. Keď stláčate tie v pravej časti volantu, tak ovládate palubný počítač, ktorý sa nachádza vľavo. Keď stláčate tlačidlá na ľavej strane volantu, tak ovládate rádio, ktoré je súčasťou multimediálneho systému vpravo. Aj toto je klasické koncernové riešenie, aj keď podľa nás nie správne. 

Seat Arona výfuk
Michal Švančara

Dotykový displej dodáva vozidlu moderný vzhľad. V jeho okolí nenájdeme tlačidlá, ale dotykové plochy. Nami testované auto malo klasický prístrojový panel, v najbližších týždňoch začne Seat ponúkať do Arony aj prístrojový panel s veľkým displejom namiesto klasických “budíkov“. K sedadlám nemáme väčšie výhrady. Majú primerané bočné vedenie, ale zďaleka nejde o športové škrupiny. Sú skôr komfortné, ale v zákrute poskytnú primeranú oporu. Priestorovo na tom nie je Arona zle. Dve stredne veľké osoby sa za seba posadia. Ak budú mať problém s miestom, tak najskôr v oblasti kolien. Batožinový priestor neohúri, ale pod dnom dokáže ukryť aj plnohodnotnú rezervu.

 

 

Seat Arona zrkadlo
Michal Švančara

Arona ako crossover, určený najmä do mesta a okolia, je tomuto prostrediu prispôsobená výbavou. Na jednej strane to nie je veľké auto, pri ktorom je cúvacia kamera nutnosť, ale jej prítomnosť vo výbave sme rozhodne neľutovali. Nie je tu totiž len do počtu, ale poskytuje kvalitný obraz s dobrým rozlíšením. Pri cúvaní na vás môže dozerať aj ďalší asistent, ktorý za šoféra zabrzdí, ak prehliadne prekážku vzadu. Nový crossover sme ale vzali na test z iných dôvodov. Zaujímal nás najmä štvorvalcový benzínový motor. Ten si aj s naloženým autom poradil s ľahkosťou. Seat Arona je vďaka nemu mimoriadne agilný, navyše má veľmi široké spektrum otáčok, a tak na ňom netreba často radiť. 

 

Prázdne auto dokáže po rovine zrýchľovať už od 1 000 otáčok (čo neodporúčame, predsa len pre motor je to zbytočná záťaž) až po 6 500 otáčok. Pri predbiehaní vo väčšine prípadov stačí aj niečo menej ako 2 000 otáčok, ale najciteľnejšie zrýchlenie sa dostaví po prekročení hranice 4 000 otáčok. Motor však nestráca dych ani ďalej a so stúpajúcimi otáčkami akcelerácia ešte mierne rastie. Jednoducho povedané benzínová “jednapäťka“ má výraznú výkonovú rezervu, veď utiahne aj podstatne väčšie autá, ako je Arona. 

Seat Arona
Michal Švančara

Ak má šofér náhodou pocit, že výkon predurčuje Aronu na pretekanie, tak ho do reality vráti nevýrazný zvuk motora a spätná väzba z podvozka a riadenia. Malý crossover je určený pre bežnú jazdu, a tak sa technici snažili prejav motora čo najviac odizolovať od posádky. Podarilo sa im to na výbornú, pokiaľ ide o hluk aj vibrácie. Niekedy je to až na škodu, lebo šofér nevníma, či sa motor v extrémne nízkych otáčkach trápi. Podobne smerom ku (prehnanému?) komfortu je nastavené aj riadenie. V niektorých situáciách, najmä pri rýchlejšej jazde, by sme privítali o niečo tuhší chod volantu. Šofér má vo verzii FR možnosť meniť charakteristiku riadenia zvolením jedného z režimov Comfort, Eco, Sport a Individual. Minimálne v režime Sport by sme privítali ešte o level tuhšie riadenie. Na druhej strane režim Comfort je ako stvorený do mesta a nemôžeme mu nič vyčítať. 

 

 

Za príplatok sa so zmenou nastavenia režimu jazdy mení aj charakteristika podvozka z komfortnej na športovú. Opäť by sme mohli vyčítať podvozku slabú spätnú väzbu, ale nemôžeme minimálne z dvoch dôvodov. Arona je v prvom rade auto na bežné presuny a nie na športovanie. V druhom rade podvozok znesie skutočne vysoké rýchlosti v zákrutách, vysoko nad predpisovú hranicu. Štandardne sa šofér Arony teda nedostane k skúmaniu hraničných schopností auta. Naopak si bude nevedomky užívať bezpečnostnú rezervu, ktorú mu podvozok poskytuje. Aj keď na väčších nerovnostiach môže zadok ľahkej Arony mierne odskočiť, auto ostáva ľahko zvládnuteľné.

zdroj: Seat a Michal Švančara

 

 

Arona a sneh?

Pohon predných kolies môže byť konečnou pri strmom výjazde na zasnežený kopec. Nebudeme klamať, sú situácie, kedy by sme privítali pohon všetkých kolies. Ale ak sa šofér trochu pripraví a pred výjazdom na kopec lepšie rozbehne, tak vyjde prekvapivo veľa. Pri výjazde ho navyše nelimituje výška podvozka tak, ako napríklad v Ibize, takže nemusí spomaľovať pri každej nerovnosti. Udržať auto v pohybe je pri pohone jednej nápravy nutnosť. Akonáhle v šmykľavom kopci zastanete, tak ste pravdepodobne skončili.

Diaľničné tempo

Cestovanie pri rýchlosti 90 km/h je príjemné. So stúpajúcou rýchlosťou mierne narastá hluk. Pri diaľničnom tempe 130 km/h točí motor 3000 otáčok. Z pohľadu hluku motora sa to dá vydržať aj pri dlhších trasách na dovolenku. Výraznejšie môže obťažovať aerodynamický hluk. Dostaví sa, ak ešte zvýšite tempo, alebo fúka silný vietor.

V rámci šetrenia motor vypína za určitých podmienok dva valce. Na jazde sa to vôbec neprejavuje a šofér nepostrehne ani moment, keď začnú opätovne pracovať. Spotreba v teste postupne klesala na 6,5 l. Keď sme auto preberali, tak malo najazdené niečo vyše tisíc kilometrov a zďaleka nebolo zabehnuté.

Seat Arona
Michal Švančara

K šesťstupňovej manuálnej prevodovke nemáme čo povedať. Dráhy radiacej páky sú presné. Sprevodovanie nám vyhovovalo. Auto dokáže od rýchlosti cca 90 – 100 km/h slušne akcelerovať aj na šestke a na diaľnici sa vám ani v prudkom kopci nestane, aby ste museli podraďovať. Takže ak Seat rozpráva o španielskom dizajne a nemeckých technológiách, tak za druhou časťou vety sa pokojne môže skrývať práve prevodovka a motor.

 

Otázkou ostáva, či si treba priplácať za štvorvalcový motor s vyšším výkonom. V prípade Arony to rozhodne nie je nutnosť. Aj menší trojvalec si s ňou hravo poradí. Navyše agregát 1,5 TSI EVO je dostupný výlučne v najvyššej výbave FR. Ak však chcete vozidlo s výraznou výkonnostnou rezervou a pozeráte sa po vyšších stupňoch výbavy, tak Seat Arona FR 1,5 TSI EVO dáva zmysel. V cene je navyše aj poriadna dávka krútiaceho momentu (250 Nm) dostupná už od 1 500 otáčok. Na nasledujúcom linku si môžete pozrieť videotest Arony s trojvalcovým motorom a na jeho univerzálnosť aj mimo asfaltových ciest – KLIKNITE SEM!

Značka a model

Seat Arona

Motor

Benzínový štvorvalec 1,5 TSI EVO

Prevodovka/počet stupňov

Manuál /6

Cena od/verzia/testovaný model (eur)

12 990/18 360/21 064

Výkon kW(k)/pri otáčkach

110(150)/5 000-6 000

Krútiaci moment Nm/pri otáčkach

250/1 500-3 500

Tagy

Pokračovať v čítaní