Autosuv.sk

Ostatné

Test Seat Leon Xperience: Pre zážitky mimo ciest

Seat Leon bol v našej redakcií už niekoľkokrát. Verzia Experience je najodolnejšou verziou modelu. V čom je lepšia?
Test Seat Leon Xperience: Pre zážitky mimo ciest

Nová verzia Xperience patrí španielskemu Seatu podobne ako Alltrack Volkswagenu a Scout Škode. Štylizovaný odolnejší kombík oplýva všetkými prvkami, ktoré od tohto segmentu vodiziel môžeme očakávať. Xperience má všetky prvky vlastné Leonu, ktoré ho na ceste jasne definujú. Dizajnové svetlá a krojenie plechov v duchu ostrých línií sa dostali aj do „terénnej“ verzie známeho modelu. Neobvyklá farba laku doplnená štítkom označujúcim úroveň výbavy však spolu s ďalšími prvkami jasne oddeľuje bežný kombík od odolnej štvorkolky. Iné sú aj nárazníky a prahy modelu.

Oranžová farba reprezentujúca terénnu výbavu Leonu nie je iba vecou vonkajšieho dizajnu. Oranžové prešívanie sa objavuje aj na sedačkách a volante, ktorému dodáva športovejší dizajn. Oranžovú je možné nastaviť aj na ambientnom osvetlení v rámci multimediálneho systému.

Seat Leon Experience
Zdroj: David Dejvo Schun

Ten sme opisovali už v predošlých testoch a nijak sa nemení. Je treba uznať, že jeden z najkrajšie graficky spracovaných systémov na trhu má práve Seat. Jeho výzor veľmi podobný tabletu pôsobí nielen esteticky, ale aj funkčne. Ak ste však boli doteraz zvyknutí na rýchlu voľbu manuálnymi klávesami pod displejom, na ovládanie si budete musieť zvyknúť. Po okraji displeja sa totiž nachádzajú iba dve tlačidlá. Jedno plní funkciu tlačidla Domov a druhým môžete zvoliť zrkadlenie telefónu cez CarPlay, MirrorLink alebo Android Auto.

Seat Leon Experience
Zdroj: David Dejvo Schun

Oplastované nárazníky, odolné blatníky a nezničiteľne vyzerajúce nástupné prahy nie sú to hlavné, čo by ste od odolnejšieho auta očakávali. Xperience ponúka pohon všetkých kolies 4Drive a podvozok, ktorého svetlá výška vzrástla až o 27 milimetrov. Takmer tri centimetrne nárastu neznejú nijak prevratne, no rozdiel v zjazdnosti terénov je vidieť. Zavesenie kolies tiež veľmi príjemne prekvapilo. I keď ide o auto s o niečo vyšším ťažiskom, zavesenie kolies nesklamalo v žiadnej situácií. Jazda je presná, nárazy dokonale stlmené a aerodynamika dotiahnutá do dokonalosti. Xperience zvládne typické slovenské okresné cesty oveľa vyššími rýchlosťami, ako ukladá zákon. Bez toho, aby ste si svoju rýchlosť vôbec uvedomili. Nie, že by sme to testovali.

Potenciálni záujemci o túto výbavu určite ocenia aj prakticky riešený batožinový priestor. Ten je pri kombíkoch v podstate samozrejmosťou. Nulový vnútorný prah a stavba kufra s pravými uhlami ponúkajú maximum využiteľného priestoru. I keď je spomedzi troch súrodencov najmenší v oblasti batožinového priestoru, stále ponúka 587 litrov a príjemné technologické riešenia. Hovoríme o sklápaní sedadiel priamo z batožinového priestoru a otvoriteľné stredné sedadlo napríklad pre prepravu lyží. Objem kufra padol za obeť dizajnu, vďaka ktorému je auto zároveň najkratšie, ale aj najširšie a najnižšie spomedzi svätej trojice.

Xperience ponúka dve benzínové a dve dieselové motorizácie, ktoré sú v Európe ešte stále veľmi obľúbené. Testovaná motorizácia s dvojlitrovým preplňovaným agregátom je spriahnutá s automatickou sedemstupňovou prevodovkou a ponúka výkon 110 kW. Ide o slabší dvojliter spomedzi ponuky koncernu Volkswagen, no napriek tomu poskytuje viac ako dosť energie. Dvojspojková DSG prevodovka klasicky nepatrí medzi najsvižnejšie prevodovky, no oneskorenie spôsobené reakciou prevodovky, vynahradí po zopnutí turba sám motor. Práve vďaka svojmu nastaveniu sme počas nášho tvrdého testu získali priemernú spotrebu 6,7 l/100km.

V Leone Xperience nájdete aj manuálne radenie na pákach za volantom, no tu ide skôr o módny výstrelok, keďže s týmto autom určite nebudete absolvovať rýchlostné preteky. Navyše, elektronika vám vládu nad autom aj tak úplne neodovzdá. Naopak, snaží sa vám pomôcť. A to aj asistnečnými systémami. Adaptívny tempomat so sledovaním jazdného pruhu dnes už nie je ničím výnimočným. Napriek tomu úroveň jeho spracovania je v koncerne Volkswagen jedna z najvyšších, čo sa týka ergonómie. Oceňujeme, že sa systém len tak ľahko nevzdáva a snaží sa zakročiť aj vtedy, keď ide do tuhého. Limity tohto systému sú však vo všeobecnosti stále veľké a netreba si ho mýliť s autopilotom. Vylepšený je aj štart stop systém. Ten dokáže predvídať a naštartuje vaše auto už vtedy, keď vidí, že sa vozidlo pred vami začne hýbať bez toho, aby ste vy niečo urobili. Veľmi sme ocenili aj systém núdzového brzdenia pri cúvaní. Ten dokáže pri rýchlejšom cuvaní (cca 7 - 10 km/h) zakročiť a zatiahnuť brzdu. Pomôže vám tak predísť nechcenému nárazu.

Seat Leon Xperience 

Seat Leon Xperience je auto, ktoré ponúka technológie a dizajn štýlového mestského auta, no zároveň niektoré z funkcií off roadu. Ak zháňate auto, ktorým sa cez týždeň odveziete na pracovnú schôdzku a cez víkend absolvujete cestu na odľahlú chatu, tento Seat je silným kandidátom. Určite zaujme aj cena, ktorá je spomedzi troch bratov výrazne najnižšia. Zatiaľ, čo Scout a Alltrack stoja od 29 130 a 32 020 eur, Xperience môže byť váž už za 19 990 eur.

Dĺžka 4,54 m
Šírka 1,82 m
Výška 1,48 m
Rázvor 2,63 m
Objem kufra 587 l
Cena od 19.990 EUR (Xperience)
Motorizácia 2.0 TDI 4Drive, 110 kW, 7st. automat

Tagy

Pokračovať v čítaní