Autosuv.sk

Ostatné

Test ukázal, ako dlho trvá elektromobilu prejsť 1 000 km

Štvorica elektromobilov bola testovaná na trase dlhej 1 000 km pri stabilnej rýchlosti 120 km/h.
Test ukázal, ako dlho trvá elektromobilu prejsť 1 000 km

Citroen si od spoločnosti UTAC objednal nezávislý test elektromobilov, v ktorom prejdú 1 000 km. Na štart testu sa postavila štvorica modelov Citroën ë-C4 X, MG 4, Renault Mégane a Volkswagen ID 3.

Vozidlá boli testované v priebehu dvoch dní na okruhu Mortefontaine pri stabilnej rýchlosti 120 km/h, čím sa simulovala jazda po diaľnici. Elektromobily začínali test s plne nabitou batériou a po poklese kapacity na 10 % vždy zamierili na nabíjačku - striedavo sa raz nabíjali na nabíjačke s výkonom 100 kW a pri ďalšej zastávke na nabíjačke s výkonom 50 kW.

Víťazom testu sa (ne)prekvapivo stal Citroen ë-C4 X a nebudeme špekulovať o tom, či bol test ušitý namieru automobilke, ktorá si ho objednala. Nás test nezaujal kvôli určeniu víťaza (ten sa teoreticky môže meniť s meniacimi sa podmienkami ako rýchlosť jazdy, teplota, prevýšenie na trati, výkon nabíjacej stanice atď.), ale kvôli tomu, že sme získali detailnejší pohľad na cestovanie elektromobilom a vplyvu veľkosti batérie, rýchlosti nabíjania a hmotnosti/spotreby na rýchlosť cestovania.

V teste zvíťazilo vozidlo s najnižšou hmotnosťou, najmenšou batériou a najnižšou spotrebou. Spotreba Citroenu sa pohybovala (vyhodnocovala sa každých 100 km) od 19,4 kWh po 20,2 kWh. Výkyvy boli spôsobené zmenou teploty. Spotreba konkurentov sa hýbala od 20,2 kWh po 23,4 kWh.

Malé rozdiely v rýchlosti vznikli už pri samotnej jazde. Citroen prešiel 1 000 km priemernou rýchlosťou 112,8 km/h za 8 hodín a 52 minút. Jednému z konkurentov (Citroen ich vo výslednej tabuľke anonymizoval) trvala trasa o minútu dlhšie, ďalší zaostal o 6 minút a najpomalší s priemernou rýchlosťou 110,1 km/h až o 13 minút. Môžeme špekulovať, že rýchlosť v teste bola meraná iba tachometrami, ktoré nie sú rovnako (ne)presné.

Prvý úsek, na ktorý sa elektromobily vydali s plne nabitou batériou, trval niečo vyše dvoch hodín. Pri poklese kapacity batérie na 10 % mal za sebou najdlhšiu trasu Citroen - 243 km, najhoršie vozidlo prešlo iba o 6 km menej a výsledky boli dosť vyrovnané.

Hlavný rozdiel sa ukázal v rýchlosti nabíjania. Pri využití 100 kW nabíjačky sa Citroen na 80 % nabil v priebehu 30 minút, ostatným to trvalo od 35 do 42 minút. Pri použití 50 kW nabíjačky sa menšia batéria Citroenu na 80 % nabila v priebehu 48 minút, ostatní to zvládali v intervale 50 až 59 minút.

Všetky vozidlá absolvovali spolu päť nabíjacích cyklov. Citroen strávil na nabíjačkách spolu 3 hodiny a 5 minút a konkurenti to zvládli s 21 minútovou, 23 minútovou a 54 minútovou stratou.

Po spočítaní časov jazdy a nabíjania sa ukázalo, že 1 000 km pri ustálenej "tachometrovej rýchlosti" 120 km/h prešiel Citroen za 11 hodín 57 minút, konkurenti za 12 hodín 11 minút až 13 hodín a 4 minúty. V cieli mal Citroen batériu nabitú na 55 %, ďalšia dvojica konkurentov na 51 % resp. 52 % a tretí konkurent až na 65 %.

Ako zhrnúť výsledky testu? Jednoducho povedané pre rýchlosť cestovania na dlhých trasách, kedy musíte viackrát nabíjať, je dôležitý najmä nabíjací výkon. Takže pri zohľadnení parametrov elektromobilu je minimálne rovnako dôležitý ako dojazd.

Také jednoduché to ale nie je. Netreba sa orientovať len podľa údaju "maximálny nabíjací výkon", dôležitejšia je jeho krivka, a aj tá sa môže pri rozdielnych teplotách a podmienkach meniť. Nie je totiž podstatné, či krátkodobo dosiahnete maximálny výkon nabíjania, ale ako dlho sa vozidlo dokáže nabíjať "vysokým výkonom". Inou témou na samostatný článok je potom ešte životnosť batérie.

Pokračovať v čítaní