Autosuv.sk

Ostatné

Toyota pokračuje vo vývoji mesačného vozidla

Toyota Motor Corporation a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) v spolupráci s Japonskou vesmírnou agentúrou (JAXA) oznámili pokrok vo vývoji vesmírnych vozidiel, ktoré budú čoskoro použité na prieskum Mesiaca.
Toyota pokračuje vo vývoji mesačného vozidla

Toyota už od roku 2019 spolupracuje s JAXA na prototype vozidla. Vesmírny rover, schopný pohybovať sa po povrchu Mesiaca, umožní ešte dôkladnejšie preskúmať tento zemský satelit. Prvé testy prototypu sú plánované na rok 2026. Rover spoločnosti Toyota má byť pripravený na vesmírnu misiu už v 2029.

Šesťkolesový Lunar Cruiser je určený na prepravu dvojčlennej posádky, no v prípade núdze môže zobrať na palubu ďalších dvoch ľudí. Kabína roveru má mať 7 metrov štvorcových. V tomto priestore budú môcť astronauti tráviť čas bez špeciálnych oblekov. Cieľom posádky je v rámci jednej výpravy vydržať približne 40 dní, preto je dôležité vytvoriť pohodlný a užitočný interiér.

Bezemisný pohon Lunar Cruiseru

Vozidlo má byť pripravené na prácu, trvajúci vyše 10 rokov a za túto dobu má prejsť vzdialenosť 10 000 km v ťažkom teréne na Mesiaci. Lunar Cruiser bude využívať regeneračné palivové články (RCF). Ide o prelomovú bezemisnú technológiu, ktorá má umožniť neprerušovaný pohyb v náročných podmienkach – deň a noc na Mesiaci trvajú po 14 dní.

Vozidlo bude vybavené solárnymi panelmi, elektromotormi, vodnými a vodíkovými nádržami. Technológia RCF umožňuje získavať vodík v procese elektrolýzy pomocou slnečnej energie, čo bude mať v prípade roveru zásadný význam počas mesačných dní. Počas nocí bude vozidlo využívať tieto nahromadené rezervy a voda, ktorá je vedľajším produktom výroby energie z palivových článkov, sa bude zhromažďovať v špeciálnej nádrži, aby sa znovu použila na výrobu vodíka počas lunárneho dňa. RCF má pracovať v súlade so zásadami obehového hospodárstva.

Celý modul RCF systému má byť kompaktný a ľahký, aby sa dal použiť aj na iné účely. Technológiu RCF možno na Zemi využiť napríklad na ekologickú výrobu elektriny na ostrovoch vzdialených od iných ľudských sídiel alebo v úkrytoch v prípade viacdňového odpojenia od energetických zdrojov, dokonca aj na lodiach a jachtách. Ide o systém, ktorý zaisťuje sebestačnosť za predpokladu, že máte prístup k vode a slnku a naviac negeneruje dodatočné náklady.

Vysoká schopnosť jazdy v teréne a autonómna jazda

Pri práci na lunárnom roveri Lunar Cruiser je dôležité vyvinúť podvozok, ktorý bude dobre fungovať na Mesiaci. Auto sa bude pohybovať po regolite (nespevnený kamenný povrch), kráteroch, teréne plnom ostrých skál a strmých kopcov. Bude dôležité vytvoriť taký pohon, ktorý poskytne najlepšiu rovnováhu medzi efektívnosťou v teréne a efektívnou spotrebou energie.

V pláne sú testy štvorkolesového, dvojtonového prototypu, ktorý bude využívať technológiu štyroch nezávisle poháňaných kolies s torzným mechanizmom. Skúsenosti získané za 70 rokov výroby legendárnej Toyoty Land Cruiser pomôžu pri vývoji koncepcie odpruženia. Navyše v spolupráci s Bridgestone vzniknú kovové pneumatiky, schopné jazdiť bez poškodenia v náročných podmienkach.

Lunar Cruiser má byť vozidlom schopným autonómneho riadenia. Bude využívať pokročilé rádio-navigačné systémy, údaje z kolies každej nápravy, ako aj softvér analyzujúci polohu hviezd. Bude mať aj pokročilé senzory, ktoré budú vykonávať detekciu potenciálneho nebezpečenstva vrátane kameňov, balvanov alebo kráterov, aby si vybrali optimálnu trasu. Keď posádka prevezme kontrolu nad vozidlom, rover bude neustále dohliadať na bezpečnosť a navrhovať najlepšiu trasu.

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) paralelne pracuje na svojom bezpilotnom pásovom vozidle s názvom Lupex. Jej úlohou bude zisťovať, či sa na Mesiaci nachádzajú zdroje využiteľnej vody a zbierať údaje o povrchu planéty. Skúsenosti z vozidla MHI poslúžia na vytvorenie navigácie pre Lunar Cruiser a pomôžu doladiť podvozok na mesačný terén.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní