Autosuv.sk

Ostatné

Toyota začala testovať spaľovací motor na tekutý vodík

Tekutý vodík má oproti plynnému vyššiu energetickú hustotu a nádrž auta môže mať konvenčný tvar.
Toyota začala testovať spaľovací motor na tekutý vodík

S odstupom niekoľkých týždňov od uskutočnenia zverejnila Toyota informácie o svojom teste pohonu s využitím kvapalného vodíka ako paliva. Dňa 23. februára bola Toyota  GR Corolla poháňaná kvapalným vodíkom testovaná v rámci série Super Taikyu na okruhu Fuji Speedway. Išlo o prvé verejné vystúpenie auta a vôbec po prvý raz, kedy sa na pretekársku dráhu dostalo továrenské vozidlo na kvapalný vodík.

Zatiaľ, čo GR Corolly súťažiace v predchádzajúcich podujatiach Super Taikyu boli poháňané plynným vodíkom, teraz Toyota otestovala spaľovací motor na kvapalný vodík. Auto absolvovalo počas testovacieho dňa tri tréningy. Tento test simuloval skutočné pretekárske podmienky vrátane zdieľania trate s inými autami a tankovania v určených časoch.

"Bojujeme za vytvorenie budúcnosti pre spaľovací motor s použitím technológie, ktorá sa považuje za nerealizovateľnú pre autá na neprebádanom území s teplotou -253 °C," priblížil náročnosť technológie jazdec Masahiro Sasaki.

"Zatiaľ, čo rôzne prekážky stále pretrvávajú, (rovnako) ako pri plynnom vodíku dúfame, že náš vývoj na pretekárskej dráhe sa odrazí v bežných autách," hovorí odhodlane Sasaki.

A prečo skúma Toyota použitie ako paliva v spaľovacom motore kvapalný vodík namiesto plynného? Dôvodom je náročnosť nádrží na plynný vodík. Nádrž auta na plynný vodík musí byť tlaková a cylindrická. Pri tekutom vodíku možno použiť konvenčný tvar a výrazne zvýšiť efektivitu jej uloženia v aute. Tlakové nádrže zaberajú totiž veľa miesta a v malých autách sú reálnom živote prakticky nepoužiteľné.

Tekutý vodík má aj výrazne vyššiu energetickú hustotu, a tým sa predlžuje dojazd vozidla na jednotku paliva. Treťou výhodou sú menšie a jednoduchšie plniace stanice, ktoré už nemusia natlakovať nádrž.

Toyota sa v ďalšom vývoji zameria na výzvy, ako je udržiavanie ultranízkej teploty -253 °C počas tankovania a skladovania a riešenie prirodzeného vyparovania pri zahrievaní nádrží.

Tagy

Pokračovať v čítaní