Autosuv.sk

Ostatné

V teste zaváhali asistenčné systémy v priemere každých 13 km

Asistenčné systémy sú tu zatiaľ iba pre podporu vodiča, spoliehať sa iba na ne nemôžeme.
V teste zaváhali asistenčné systémy v priemere každých 13 km

Nová štúdia American Automobile Association, zameraná na asistenčné systémy, ukázala ich nedostatky. Testom bolo podrobených 5 modelov BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride a Subaru Outback. Všetky z vozidiel boli vybavené asistenčnými systémami, patriacimi do 2. stupňa autonómnej jazdy. V preklade to znamená, že šofér musí byť neustále v strehu a v prípade potreby zasahovať do riadenia. V rámci testu najazdili výskumníci vyše 6 400 km a zaznamenali problém s asistenčným systémom každých 13 km. Na slávnej americkej ceste Route 66 by tak vodič v priemere musel reagovať na chybu asistenčných systémov 265-krát. Až 73 % zo všetkých problémov sa týkalo udržania auta v jazdnom pruhu.

Okrem toho boli všetky vozidlá podrobené aj testu na uzavretej ploche, kde mali zabrániť nárazu do pokazeného vozidla pred nimi. V tomto prípade došlo k nárazu až v 66 % prípadov a priemerná rýchlosť v momente nárazu dosiahla 40 km/h. Najlepšie v teste, s najmenším počtom problémov, obstál Cadillac CT6 pred BNW X7, Subaru Outback, Kia Telluride a Ford Edge.

Na obranu automobiliek treba dodať, že nik neoznačuje svoje vozidlo pojmom autonómne auto. Asistenčné systémy sú len podporou pre vodiča a v prípade nepozornosti dokážu mnohokrát zachrániť situáciu na ceste. Na druhej strane sa na ne nedá slepo spoliehať.

Stupne autonómnej jazdy

Level 0 

Žiadna automatizácia. Vodič sa musí plne venovať vozidlu v každej chvíli.

Level 1

K dispozícii sú aj asistenčné systémy. Vodič musí zostať pozorný a šoférovať. Vozidlo môže byť vybavené asistentom sledovania jazdného pruhu, adaptívnym tempomatom, či monitorovaním slepého uhla.

Level 2

Čiastočná autonómna jazda pomocou systému, ktorý ovláda natáčanie volantu, udržiava vozidlo v jazdnom pruhu a ovláda rýchlosť vozidla s cieľom regulovať vzdialenosť od vozidla vpredu. Adaptívny tempomat a aktívny systém pre udržiavanie vozidla v pruhu pracujú spolu ako jeden celok.

Level 3

Vozidlo je schopné vykonávať všetky šoférske úlohy samostatne v špecifickom prostredí. Od šoféra sa očakáva schopnosť prebrať plnú kontrolu nad vozidlom, ak ho k tomu systém vyzve.

Level 4

Vozidlo je schopné vykonávať všetky šoférske úlohy samostatne v špecifickom prostredí. Šofér nemusí zasahovať do riadenia.

Level 5

Vozidlo je schopné vykonávať všetky šoférske úlohy samostatne v akomkoľvek prostredí. Šofér nemusí zasahovať do riadenia.

Zdroj: American Automobile Association

Pokračovať v čítaní