Autosuv

Ostatné

V USA sa zlodeji zameriavajú aj na krádež airbagov, častým terčom sú Hondy

Cena nového airbagu sa pohybuje na úrovni tisíc dolárov, ale za funkčný starší airbag pýtajú na čiernom trhu len 200 až 300 dolárov.
V USA sa zlodeji zameriavajú aj na krádež airbagov, častým terčom sú Hondy

V USA sa rozšírili netradičné krádeže. Zlodeji sa zamerali na airbagy vozidiel, ktoré sa na čiernom trhu ďalej predávajú za 200 až 300 dolárov. Dopyt po starých airbagoch je vysoký a zvýšený počet krádeží zaznamenala polícia v Miami, New Yorku a Washingtone D.C. V USA sa ročne ukradne celkovo až 50 000 airbagov. V štatistikách dominujú krádeže airbagov z modelov Honda Civic a Honda Accord. Polícia nemá odpoveď na to, prečo práve tieto vozidlá dominujú airbagom. Použité airbagy sa následne využívajú pri opravovaní vozidiel po nehode. Cena nového sa pohybuje na úrovni 1000 dolárov a už pri malej nehode môže jeho výmena výrazne predražiť opravu. Zlodeji sa logicky najčastejšie zameriavajú na airbag šoféra, ktorý je pri nehodách najčastejšie aktivovaný. Na tieto praktiky doplácajú nielen majitelia ukradnutých áut, ale aj majitelia opravovaných. Servisy často naúčtujú poisťovni, alebo majiteľovi plnú sumu za nový airbag, a pritom do opravovaného auta namontujú starý. 

Krádeže airbagov môžu mať súvis aj s nedávnym škandálom Takata, veľkého dodávateľa airbagov v automobilovom priemysle. V priebehu posledných rokov bolo zvolaných do servisov desiatky miliónov áut kvôli nebezpečným airbagom. Len samotná Honda zvolala v USA približne 12 miliónov vozidiel. To však nevysvetľuje, prečo sa zlodeji vo veľkom zameriavajú práve na Hondy. Automobilka ako jeden z dôvodov vidí fakt, že spomínané modely patria k najpredávanejším vozidlám vo svojom segmente. Vyšetrovanie ukázalo, že zlodeji kradnú airbagy aj z vozidiel, ktorých sa škandál okolo Takaty netýka. Na Slovensku sme zatiaľ o podobných prípadoch nepočuli. Aj v našom okolí sme však zaznamenali prípad, keď kúpené staršie auto, opravené po nehode, nemalo airbag namontovaný vôbec. Najmä pri starších autách je spôsob opravy často zameraný hlavne na zníženie nákladov. Skladanie jedného auta z dvoch vrakov a nenamontovanie airbagov nie je ničím ojedinelým. Pri ďalšej nehode má potom vplyv na zranenia nielen chýbajúci airbag, ale aj nižšia tuhosť karosérie.

Tagy

Pokračovať v čítaní