
Nestáva sa každý deň, aby sme sa dočkali zásadnejšieho vylepšenia vozidiel v oblasti pasívnej bezpečnosti, hlavne pokiaľ hovoríme o bezpečnostných pásoch. O tom, že bezpečnostné pásy by mohli na pasažiera vyvinúť rôznu silu v závislosti od jeho veľkosti a tiež sily a smeru nárazu, sme písali už minulý rok.
Vtedy predstavila svoj nový bezpečnostný pás spoločnosť ZF so svojím štvorstupňovým systémom. Volvo teraz predstavilo vlastný pás až s 11-stupňovým systémom a prvýkrát ho použije v roku 2026 v modeli EX60.
Ako to funguje?
Moderné bezpečnostné pásy používajú obmedzovače záťaže na reguláciu sily, ktorou bezpečnostný pás pôsobí na ľudské telo počas nárazu. Tento nový bezpečnostný pás rozširuje stupne obmedzenia záťaže z troch na jedenásť a zvyšuje možný počet nastavení, čo umožňuje optimalizovať správanie pásu pre rôzne situácie a jednotlivcov.
Napríklad väčší pasažier pri vážnej nehode dostane vyššie nastavenie záťaže pásu, aby sa znížilo riziko poranenia hlavy. Zatiaľ čo menší pasažier pri miernejšej nehode dostane nižšie nastavenie záťaže pásu, aby sa znížilo riziko zlomenín rebier.
Na rozdiel od tradičných systémov dokáže nový multiadaptívny bezpečnostný pás využívať údaje z rôznych senzorov vrátane vonkajších, vnútorných a nárazových senzorov. Systém vozidla analyzuje jedinečné charakteristiky nárazu – ako je smer, rýchlosť a držanie tela pasažiera – a tieto informácie zdieľa s bezpečnostným pásom. Na základe týchto údajov systém vyberie najvhodnejšie nastavenie.
Časom sa zlepší
Nové bezpečnostné pásy sa spoliehajú na softvér, ktorý vyhodnotí, akou silou sa má pás napnúť. Časom sa bude tento softvér zlepšovať prostredníctvom aktualizácií. Volvo bude naďalej zhromažďovať nové údaje a poznatky, ktoré poslúžia na lepšie pochopenie jednotlivých scenárov pri nehode a zlepšenie reakcie bezpečnostných pásov na ne.
Nový bezpečnostný pás je súčasťou širšieho bezpečnostného ekosystému a spolupracuje s airbagmi, systémom detekcie cestujúcich a asistenčnými systémami vodiča.