Autosuv.sk

Ostatné

VW porovnal emisnú stopu elektromobilu ID.3 s naftovým a benzínovým Golfom

Výroba elektromobilov je z pohľadu emisií ešte stále náročnejšia, misky váh sa v ich prospech preklopia až po najazdení desiatok tisíc kilometrov.
VW porovnal emisnú stopu elektromobilu ID.3 s naftovým a benzínovým Golfom

V apríli v roku 2019 sme zverejnili článok, vychádzajúci z analýzy Volkswagenu. Analýza porovnávala emisnú stopu elektrického a naftového modelu Golf. Vyšlo z neho, že výroba elektromobilu je výrazne "špinavšia", ako výroba naftového modelu. Misky váh sa mohli preklopiť v prospech elektrického auta až po najazdení 125 000 km. Všetko však záležalo od spôsobu výroby elektrickej energie. Napríklad pri nemeckom energetickom mixe ostal naftový Golf ekologickejším dopravným prostriedkom aj po najazdení 200 000 km.

Teraz prichádza Volkswagen s analýzou pre model ID.3. Metodológia vychádza z globálne platnej normy ISO 14040 pre posúdenie životného cyklu. Na začiatku procesu je databáza, pozostávajúca z asi 5 000 dielov a materiálov. K tomu je pripočítaných asi 40 000 procesov, ktoré zahŕňa výroba vozidla. Databáza sa neustále kontroluje a upravuje podľa aktuálneho stavu. Dáta získava Volkswagen aj od svojich dodávateľov. Nakoniec je celá analýza skontrolovaná a certifikovaná nezávislým expertom. V prípade elektromobilu ID.3 ním bol TÜV Nord.

Volkswagen vykonáva tieto analýzy už od roku 1996, kedy začal s modelom Volkswagen Golf III. Vďaka výsledkom vie presne určiť, kde ho najviac "tlačí topánka", teda výroba ktorých častí je najproblematickejšia z pohľadu tvorby emisií CO2. Nie je žiadnym prekvapením, že najhorší vplyv v tomto ohľade majú batérie. V prípade ID.3 v porovnaní s elektrickým Golfom sa automobilke podarilo znížiť emisie CO2 o 48 %. Najväčší vplyv na to mali nové technológie batérií (výrazný nárast kapacity pri použití tých istých materiálov) a využitie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov pri procese výroby. 

Do budúcnosti vidí Volkswagen niekoľko oblastí, ktoré znížia emisie pri výrobe batérií od úpravy anódy cez väčšie využitie recyklovaných materiálov až po optimalizovanie ťažby materiálov. Aj dnes ostáva výroba elektromobilu z pohľadu tvorby emisií CO2 horšia v porovnaní s výrobou vozidla so spaľovacím motorom. Ukazuje to graf vyššie (žltá časť). Do grafu je ďalej započítaná výroba a distribúcia paliva/elektrickej energie podľa energetického mixu krajín EÚ (svetlomodrá časť), emisie vznikajúce počas jazdy (tmavomodrá časť), údržba a recyklácia. V grafe sú porovnané vozidlá s podobnou výbavou a výkonom počas nájazdu 200 000 km. V konečnom hodnotení je na tom elektrické ID.3 lepšie ako naftový alebo benzínový Golf.

Tagy

Pokračovať v čítaní