Autosuv.sk

Ostatné

Výnimočné auto s krídlovými dverami: Mercedes-Benz 300 SL kupé

Superšportové vozidlo predstavila značka vo februári 1954 – pred 70 rokmi.
Výnimočné auto s krídlovými dverami: Mercedes-Benz 300 SL kupé

Hviezda: Strieborné vozidlo s krídlovými dverami a červenou vnútornou výbavou v Múzeu Mercedes-Benz je magnetom na publikum. Máloktorý návštevník opustí miestnosť Mýtus 4 bez toho, aby si toto vozidlo aspoň raz nevyfotografoval. Mnohí ho fotografujú zo všetkých strán a so všetkými jeho detailmi. Model 300 SL je na takúto pozornosť zvyknutý – od svojej premiéry pred 70 rokmi je to vysnívané auto.

Senzácia: New York, 6. februára 1954. Bola otvorená Medzinárodná výstava motoristického športu – a Mercedes-Benz prekvapil svetovú verejnosť úplne nečakaným vozidlom. Značka predstavila superšportové vozidlo. Jeho názov: 300 SL. Kľúčovým prvkom sú krídlové dvere, ktoré boli v tom čase na sériovom vozidle jedinečné a dodnes sú fascinujúcim detailom.

Premiéra: Mercedes-Benz si uvedomoval význam modelu 300 SL a adekvátne ho prezentoval. Vystavené vozidlo bolo umiestnené na mierne vyvýšenom okrúhlom podstavci, ktorý bol potiahnutý starostlivo nariasenou látkou. Pre porovnanie, druhá novinka hneď vedľa, bola trocha v úzadí. Bol to model 190 SL (W 121), elegantný roadster. Obidve vozidlá boli výrazne zamerané na americký trh. New York bol preto zámerne zvoleným miestom svetovej premiéry.

Pretekárske gény: Základný tvar modelu 300 SL zodpovedal rovnomennému pretekárskemu vozidlu z roku 1952, s ktorým sa značka Mercedes-Benz brilantným spôsobom vrátila do medzinárodného motoristického športu.

Mille Miglia, 24 hodín Le Mans, Carrera Panamericana - najlepšie umiestnenia v najslávnejších pretekoch športových automobilov na svete sa zapísali do génov sériového vozidla z roku 1954. Z pretekárskeho vozidla (W 194) pochádzali aj dvere nového modelu 300 SL, ktoré sa otvárali smerom hore. Kupé však dostalo vlastné číslo konštrukčného radu – označovalo sa ako W 198.

Magnet pre oči: Dvere nie sú marketingovým ani dizajnovým trikom, ale konštrukčnou nevyhnutnosťou: podobne ako pretekársky automobil, aj model 300 SL má pod karosériou ľahký a veľmi pevný rúrkový priestorový rám. Ten bol po stranách pomerne vysoký, čo znemožňovalo nástupné otvory s tradičnými konštrukciami dverí. Krídlové dvere otvárajúce sa nahor vyvolali senzáciu.

Prezývky: Kupé rýchlo dostalo od verejnosti príznačné mená. „Flügeltürer“ (vozidlo s krídlovými dverami) je názov, ktorý vznikol v nemecky hovoriacich krajinách, Američania ho nazývali „Gullwing“ (krídlo čajky) a Francúzi „Papillon“ (motýľ). Nesmrteľné názvy až dodnes.

Podpery: Krídlové dvere vyžadujú viacero konštrukčných detailov. Hore umiestnené pružiny sú nenápadné, ale dôležité. Uľahčujú vychýlenie dverí smerom hore a navyše ich držia v otvorenej polohe, čím predstavujú dôležitý komfortný prvok sériového športového vozidla. Pružiny sú uložené v elegantných pochrómovaných rúrkach.

Sklá: Kľuky okien nemožno zapustiť do dverí. Obdĺžnikové sklá modelu 300 SL sú preto vyberateľné a možno ich prepravovať v batožinovom priestore. Upevňovací mechanizmus sa uvoľňuje páčkou. Pre takýto prívod čerstvého vzduchu teda platí „všetko alebo nič“. Vozidlo má aj malé výklopné trojuholníkové okná, ktoré slúžia na lepšie vetranie.

Uľahčenie nástupu: Krídlové dvere vplývajú aj na konštrukciu volantu – veniec volantu možno sklopiť smerom dolu, aby sa nohy vodiča ľahšie dostali do priestoru pod volant. Volant sa odisťuje a zaisťuje malou páčkou na náboji volantu.

Evolúcia: Napriek sklopnému volantu nie je nastupovanie do kupé úplne pohodlné. To zmenil nasledujúci model 300 SL roadster, ktorý sa objavil v roku 1957. Táto verzia s otvorenou strechou bola vybavená dopredu otváranými dverami. Priestorový rám bol upravený a v nástupnom priestore znížený. Túto verziu rámu možno vidieť na „pracovnom stole“ v miestnosti Mýtus 4.

Praktická a užitočná: Vonkajšia kľučka dverí je pekným a zároveň funkčným detailom. Ľahkým zatlačením na malú vyčnievajúcu časť sa vyklopí a potiahnutím kľučky dôjde k vychýleniu dverí smerom hore. Je to elegantné a zároveň aerodynamické riešenie.

Súčasné vozidlá Mercedes-Benz sa opäť vracajú k tomuto princípu: na želanie sú vybavené zapustenými kľučkami dverí. Ak sa kľúč nachádza v bezprostrednej blízkosti vozidla, tieto kľučky sa automaticky vysunú a po zamknutí vozidla alebo po rozjazde sa opäť zasunú.

Technika: Samozrejme, že model W 198 má množstvo ďalších vlastností. Superšportové vozidlo robia z neho napríklad aj vynikajúci podvozok, takmer ideálne rozloženie hmotnosti a inovatívny šesťvalcový motor. V osobnom vozidle to bol prvý sériovo vyrábaný štvortaktný motor na svete s priamym vstrekovaním paliva.

Inovatívne vytváranie zmesi zvýšilo výkon pretekárskeho vozidla z hodnoty 125 kW (170 k) asi o 25 % na hodnotu 158 kW (215 k). To pomohlo dosahovať maximálnu rýchlosť až 250 km/h, čo v polovici 50. rokov minulého storočia predstavovalo absolútne výnimočný jazdný výkon. Ďalšou novinkou bolo stvárnenie prednej časti vozidla s veľkou centrálnou hviezdou.

Signalizačný efekt: Úspech sa dostavil. Vozidlo s krídlovými dverami si na celom svete bez námahy podmanilo zákazníkov v segmente vysoko exkluzívnych superšportových vozidiel. V rokoch 1954 až 1957 bolo vyrobených 1 400 vozidiel 300 SL kupé, po ktorých nasledovalo ďalších 1 858 roadsterov. Každé jedno vozidlo 300 SL bolo už vtedy ikonou – a v nezmenenej miere fascinuje dodnes.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní