
Autá sú čoraz prešpikovanejšie rôznymi senzormi a stávajú sa ich dôležitou súčasťou. S príchodom nových technológií ako je elektronické spojenie brzdového pedála s brzdami (brake by wire) a elektronického spojenia volantu s kolesami (steer by wire) sa ich dôležitosť ešte zväčšuje.
Jeden z významných dodávateľov v automobilovom priemysle, spoločnosť ZF, sa tento mesiac pochválila novým kontraktom s automobilkou Mercedes-Benz, vďaka ktorému bude od roku 2026 pre Mercedes dodávať technológiu steer by wire pre bližšie nešpecifikovaný model.
Zároveň svetu spoločnosť ZF predstavila novú generáciu senzoru "Smart Chassis Sensor". Rovnako ako jeho predchodca, aj nový inteligentný senzor podvozku je zabudovaný v guľovom kĺbe – štandardnom komponente v systémoch nezávislého zavesenia kolies. To umožňuje presné meranie relatívneho pohybu medzi kolesom a karosériou vozidla v guľových čapoch. Primárnou úlohou senzoru je precíznejšia spätná väzba pre systém steer by wire a optimalizovanie odporu volantu pri jeho otáčaní.
Nový senzor nemeria len vertikálny pohyb kolies, ale aj akceleráciu, a to umožňuje využiť získané údaje aj pre ďalšie nové funkcie. Analyzovaním údajov z viacerých senzorov ich porovnávaním dokáže systém zistiť anomálie na podvozku.
Napríklad nezvyčajné vibrácie dokáže systém vyhodnotiť ako slabo utiahnuté koleso a následne šoféra upozorní hlásením na displeji. ZF nazvalo túto novú funkciu "Zdravie podvozka" (Chassis health) a šoféra upozorní nielen na nedostatočne utiahnuté koleso, ale aj na opotrebenie podvozka a potrebný servisný zásah.
Údaje zo senzorov majú široké možnosti využitia. Senzory sú už dnes dôležitou súčasťou adaptívneho podvozku, ale riadiaca jednotka dokáže z ich meraní vyhodnotiť aj hmotnosť vozidla a upozorniť na prekročenie maximálnej hmotnosti napríklad pri jazde na dovolenku.