Autosuv.sk

Ostatné

ZF pripravuje novú generáciu range extenderu

Dopyt zo strany automobiliek po "predlžovačoch dojazdu" vraj rastie a spoločnosť ZF na to reaguje. Nový range extender začne vyrábať už v roku 2026.
ZF pripravuje novú generáciu range extenderu

Range extender je malý spaľovací motor slúžiaci na predĺženie dojazdu elektrických vozidiel. Význam má najmä v oblastiach s nedostatočnou nabíjacou infraštruktúrou, ale aj v našich podmienkach pri jazde na väčšie vzdialenosti.

Prídavný malý spaľovací motor premení elektromobil na plug in hybrid, ale ide o lacnejšie riešenie s rýchlejším vývojovým cyklom. Priestor pre využitie "predlžovačov dojazdu" vidí spoločnosť ZF, ktorá túto technológiu dnes vyrába a zároveň pripravuje range extender novej generácie.

"Aj keď je dojazd osobných áut s čisto elektrickým pohonom v priemere okolo 500 km, úzkosť z dojazdu stále ovplyvňuje široké spektrum kupujúcich pri výbere ich ďalšieho vozidla," vysvetľuje Dr. Otmar Scharrer, senior viceprezident výskumu a vývoja technológie elektrického pohonu spoločnosti ZF. "Tieto (range extenderi) predstavujú skutočnú alternatívu k väčším – a teda drahším – batériám alebo plug-in hybridom," hovorí Dr. Scharrer.

Doteraz nebol range extender výraznejšie rozšírenou technológiou, hoci sa na trhu objavoval už roky. Z áut, ktoré poznáme aj z našich končín, ním mohlo byť vybavené napríklad elektrické BMW i3. V súčasnosti ZF cíti zvýšený dopyt automobiliek po tejto technológii v USA aj v Európe. Siahnuť po nej chce napríklad aj znovuzrodená americká značka Scout, patriaca pod Volkswagen.

ZF eRE

ZF momentálne vyvíja dve nové verzie range extenderu s označením eRE a eRE+. Obe začne sériovo vyrábať už v priebehu roku 2026. Verzia eRE sa spolieha na elektrický motor, integrovaný inventor, softvér a planétový prevod. Model eRE+ disponuje okrem spomínaného aj spojkou a diferenciálom a môže tak slúžiť nielen na výrobu energie, ale aj priamo na poháňanie kolies.

Výkon jednotky eRE je prispôsobiteľný podľa priania automobilky od 70 do 110 kW, v prípade eRE+ je tento rozsah 70 až 150 kW. Oba systémy sú prispôsobiteľné nielen v otázke výkonu, ale aj architektúry vozidla, typu polovodičov a tiež napätia (400 V, 800 V).

V porovnaní s riešeniami paralelných hybridných pohonov, napríklad PHEV, sú predlžovače dojazdu zaujímavé vďaka nižším dodatočným nákladom, kratším vývojovým cyklom, ľahšej integrácii a jednoduchšiemu dodávateľskému reťazcu. Vďaka tomu je táto technológia podľa ZF obzvlášť zaujímavá pre výrobcov, ktorí sú na trhu noví a môžu mať málo skúseností so spaľovacími motormi.

 

Obrázky

Pokračovať v čítaní