Autosuv.sk

Ostatné

Zlyhanie bŕzd: Čo robiť, ak sa mu už nevyhnete (archív)

Asi najnepríjemnejšia vec, čo sa môže človeku na ceste stať, je keď zistí, že brzdy nefungujú. Náhly pocit paniky potom dokáže zatemniť mozog tak, že spôsobíte nehodu aj vtedy, keď by sa jej dalo pokojne predísť.
Zlyhanie bŕzd: Čo robiť, ak sa mu už nevyhnete (archív)

Asi najnepríjemnejšia vec, čo sa môže človeku na ceste stať, je keď zistí, že brzdy nefungujú. Náhly pocit paniky potom dokáže zatemniť mozog tak, že spôsobíte nehodu aj vtedy, keď by sa jej dalo pokojne predísť. Ak si na tento článok v takom prípade spomeniete, možno vám zachráni život.

Zlyhanie bŕzd dnes už nie je takým častým javom. Ak však predsa len nastane, bude o to prekvapivejšie a o to viac vás vyvedie z miery. Pochopiteľne, práve zachovať si chladnú hlavu je základ zvládnutia tejto krízovej situácie. Ak to zistíte prineskoro, vysporiadať sa s takouto situáciou je takmer nemožné. Využite preto všetok čas, ktorý vás delí od nárazu, na to, aby ste sa pokúsili následky zmierniť čo najviac. Naše tipy vám pri tom pomôžu.

zdroj: Giphy.com

1. Diagnostikujte problém

To, že vám nejde zabrzdiť ešte nemusí bezpodmienečne znamenať, že brzdy sú nefunkčné. Ak je čas, rýchlo zapnite výstražné smerovky a diagnostikujte si závadu sami. V prvom rade je potrebné zistiť, ako sa správa pedál. Tvrdý pedál znamená privysoký tlak v brzdovej sústave. Toto je tá najmenej pravepodobná varianta, pretože vysoký tlak by mal znamenať, že brzdy sú vytlačené, a tak brzdia. Preto, ak vám nejde stlačiť pedál, skontrolujte, či ho niečo neblokuje. Zakotuľaná fľaška alebo nešťastne zakliesnené pero, prekážka môže byť naozaj takmer akákoľvek.

Ak je pedál naopak mäkký, takisto ešte nie je dôvod zúfať. Pedál, ktorý môžete stláčať s úplnou ľahkosťou, indikuje pokles tlaku sústavy. Znamená to, že vám pravdepodobne niekam uniká brzdová kvapalina. Našťastie, väčšina áut má brzdy rozdelené na viacero okruhov, minimálne však dva. To znamená, že ak vám zlyhá jeden okruh, druhý by to mal núdzovo utiahnuť. V tomto prípade si treba uvedomiť, že brzdový pedál funguje ako pumpa. Ak po prvom stlačení nemáte dostatočný tlak, pumpujte opakovaným stlačaním pedálu.

2. Skúste to cez prevodovku

Ak ani po opakovanom stláčaní pedálu nedokážete zabrzdiť, skúste zaradiť nižší rýchlostný stupeň. Ten vytočí auto na vyššie otáčky, a tým zvýši odpor. Brzdenie motorom vás síce nezastaví úplne, no je efektívne a odporúča sa ho využívať vždy keď je to možné. Len dajte pozor, aby ste nepodradili príliš. Inak sa motor zadrie. V prípade automatickej prevodovky budete musieť využiť jej manuálnu funkciu a postupne podraďovať.

3. S ručnou brzdou opatrne!

Ak už nejdete príliš rýchlo, môžete začať spomaľovať aj s použitím ručnej brzdy. Tá funguje iba na zadné kolesá, a tak je menej efektívna. Je veľmi dôležité, aby ste sa nesnažili tento proces urýchliť. Ak brzdu zatiahnete prirýchlo, kolesá sa zablokujú a dostanete šmyk. Ten niekedy dokáže narobiť ešte viac škody ako problémy s brzdou. Pre a proti musíte v danej situácií vedieť zhodnotiť vy.

4. Ak všetko zlyhá, použite okolie

Brzdný účinok môžete zvyšiť aj tak, že sa posnažíte kolesám vytvoriť čo najväčší odpor. O to sme sa v predchádzajúcich krokoch snažili zvnútra auta. Ak techniky nepostačujú, skúste využiť vonkajšok. Prvou možnosťou je vytvoriť odpor pnreumatikám tak, že budete robiť oblúky. Zabáčanie je odstredivá sila, ktorá sice navodzuje dojem, že idete rýchlo, no v skutočnosti pri nej vzniknutý odpor by mal vaše auto spomaliť.

Pokiaľ to okolie dovoľuje, môžete dokonca zísť jednou stranou auta z cesty. Po jej bokoch sa často nachádzajú kamienky a štrk, ktoré vám s odporom pomôžu dokonale. Ani hlina a tráva nie sú v tomto prípade na zahodenie

Ak nič nevyjde...

Ak nevyjde nič z hore uvedených tipov, neostáva vám iné, ako pripraviť sa na najhoršie. Aj miesto nárazu sa ale dá korigovať. Predovšetkým nemierte na nič statické. Betónové múry a hrubé stromy sú asi najhoršie miesta, kam môžete narazit. Vyberajte radšej pole alebo kríky, ktoré vás spomalia, no nie príliš prudko.

Netreba zabúdať, že najlepšie riešenie je prevenica, a preto si nechajte skontrolovať brzdy minimálne raz do roka. Nepodceňujte ani pravidelnú výmenu brzdovej kvapaliny a ak budú vaše brzdové kotúće alebo doštičky opotrebované alebo deformované, ihneď ich vymeňte. Je tiež dôležité spomenúť, že ani jeden z týchto krokov nepomôže, ak nebudete dodržiavať odstup.

zdroj: Giphy.com

Tagy

Pokračovať v čítaní