Autosuv.sk

Ostatné

Zopakuje sa v Le Mans najväčšie športové sklamanie roka?

História si pamätá víťazov, ale adrenalín a nadšenie z pretekov prichádza vďaka silným príbehom. Jeden taký má za sebou aj Toyota Gazoo Racing.
Zopakuje sa v Le Mans najväčšie športové sklamanie roka?

História si pamätá víťazov, ale adrenalín a nadšenie z pretekov prichádza vďaka silným príbehom. Jeden taký má za sebou aj Toyota Gazoo Racing.

História si pamätá iba víťazov a zväčša sa len pamätníkom v mysli vynárajú aj veľké príbehy, sprevádzajúce športové podujatia. Príkladom je James Hunt a jeho titul majstra svete v F1. Kým neprišiel film Rivali, tak len pamätníci a zanietení fanúšikovia vedeli, aký silný príbeh sa za sezónou 1976 skrýva. Niečo podobné sprevádza Toyotu na slávnych vytrvalostných pretekoch v Le Mans. Keď sa obzrieme do histórie, tak v kolónke štatistík nájdeme nula získaných víťazstiev. Japonská automobilka sa pritom prvýkrát predstavila v Le Mans v roku 1980 s modelom Celica LB Turbo. Keď sa obzrieme za príbehom účinkovania Toyoty, tak nájdeme viacero napínavých súbojov a tesných prehier, ktoré vyvrcholili v roku 2016.

Toyota Celica LB Turbo
Toyota

Toyota však mala blízko k víťazstvu už v roku 1992, jej pretekári nakoniec prehrali súboj s Peugeotom a obsadili druhé miesto. V roku 1998 nepomohli japonskému výrobcovi ani piloti so skúsenosťami v F1. Martin Brundle, Thierry Boutsen a Ukyo Katayama sa museli skloniť pred rýchlosťou Porsche. O rok neskôr pretekáriToyoty dosahovali najrýchlejšie časy okruhov. Dokonca stanovili rekord, ktorý nebol prekonaný šesť rokov, aby ich v závere pretekov sklamalo auto.

„To nie ty vyhrávaš Le Mans, ale Le Mans ti dovoľuje zvíťaziť”.

Po krátkej odmlke sa Japonci vrátili na Le Mans v roku 2012, aby v roku 2013 skončili opäť druhí. Strata jedno kolo na víťaza je v prípade 24-hodinových pretekov naozaj minimálna. Po dominancii v sérii vytrvalostných pretekov FIA WEC z roku 2014 prišlo v Le Mans ďalšie veľké sklamanie v podobe tretieho miesta. Najsilnejší príbeh Toyota napísala minulý rok. Automobil TS050 HYBRID neochvejne kráčal za víťazstvom 23 hodín a 53 minút, keď sa do tímového rádia ozval Kazuki Nakajima s pamätnou vetou „I have no power“ (nemám výkon). Pokazila sa malá súčiastka medzi turbínou a intercoolerom. V Le Mans opäť triumfovali piloti Porsche.

Japonci majú silnú motiváciu zapísať sa do histórie a získať vytúžený titul. Svedčia o tom aj ich vyjadrenia.

,,Nemáme žiadny iný cieľ. Tomuto sme podriadili celú sezónu. Ak vyhráme majstrovstvá vo WEC, ale nezískame víťazstvo v Le Mans, tento rok znova nebude úspešný. Le Mans je náš sen.” hovorí Alastair Moffit z tímu Toyota.

Ako sa bude Japoncom dariť na slávnych pretekoch, sa ukáže už tento víkend. Množstvo fanúšikov im bude po nešťastnom minulom roku fandiť. Dopredu ale nie je nič isté ani pri vyššej investícii a postavení až troch vozidiel na štart. Dobre si to uvedomujú aj v Toyote. „To nie ty vyhrávaš Le Mans, ale Le Mans ti dovoľuje zvíťaziť,” konštatuje Rob Leupen, šéf pretekárskeho tímu Toyota.

Potlesk pre Toyotu od Porsche

Tagy

Pokračovať v čítaní