Autosuv.sk

Technik

Aj filtre majú svoju životnosť. Viete, kedy je čas na ich výmenu? (archív)

Na ich pravidelnú výmenu sa však často zabúda.
Aj filtre majú svoju životnosť. Viete, kedy je čas na ich výmenu? (archív) Pixabay

Malé a nenápadné filtre patria k veľkým pomocníkom pri udržiavaní čistoty nielen vzduchu v kabíne, ale aj motorového oleja, vzduchu prúdiaceho do motora a paliva. Na ich pravidelnú výmenu sa však často zabúda.

Väčšina majiteľov sa podujme výmenu v čase zakúpenia jazdeného vozidla, no na ďalší interval už veľmi rýchlo zabudne. V mnohých prípadoch už môže byť neskoro, a preto je potrebné dodržiavať čas výmeny stanovený výrobcom, alebo všeobecne odporúčaný pri jednotlivých filtroch. Viete, kedy je ten správny čas?

Palivový filter

Tento komponent je umiestnený v systéme palivového potrubia. Okrem toho, že zachytáva drobné nečistoty alebo čiastočky hrdze, ktoré sa môžu nachádzať v palivovej nádrži, rovnako dokonale filtruje aj vodu. Tá by po prieniku do motora mohla spôsobiť tvorbu korózie na systéme vstrekovania. Palivové systémy moderných vozidiel majú veľmi nízku toleranciu voči nečistotám, preto je správna funkcia a priechodnosť filtra mimoriadne dôležitá pre hladký chod motora.

Dostatočná filtrácia drobných častíc totiž napomáha k správnemu spaľovaniu, čo pozitívne pôsobí aj na výkon pohonnej jednotky. Či už sa jedná o filtračnú vložku v plastovom obale, alebo kompletný filter tvorený z jedného kusa, všeobecne sa odporúča výmena pri každej väčšej servisnej prehliadke vozidla. Presný interval výmeny stanovený nie je a to z dôvodu, že veľký vplyv na životnosť má kvalita tankovaného paliva, spôsob jazdy a dokonca aj samotné tankovanie. Pokiaľ jazdíte často na rezerve, filter sa zanesie skôr, pretože viac paliva prúdi zo spodnej časti nádrže, kde sa nachádza najviac usadenín a nečistôt, ktoré ho postupne upchávajú.

Olejový filter

Motor svojou bežnou prácou dokáže tvoriť nečistoty. Tie sa postupne dostávajú do motorového oleja a znehodnocujú ho. Ak sa takéto častice dostanú k pohyblivým častiam, môžu spôsobiť aj vážnejšie poškodenie, preto je správna filtrácia oleja veľmi dôležitá.

Ako v prípade palivového filtra aj ten olejový sa vyrába buď z jedného kusa, alebo ako obal a vnútorná vložka. Jeho výmena je odporúčaná zároveň s každou výmenou oleja: teda pri minerálnych olejoch 12 000 - 15 000 km a pri syntetických olejoch 15 000 – 17 000 km. V prípade, že vymeníte olej a olejový filter nie, dochádza k okamžitému znehodnoteniu a znečisteniu nového motorového oleja.

Vzduchový filter

Funkciou vzduchového filtra je dokonalé čistenie vzduchu, prúdiaceho do spaľovacieho priestoru motora od rôznych nečistôt z okolitého prostredia. Jeho zanesenie spôsobuje nesprávny chod agregátu, čo má výrazný vplyv na jeho samotný výkon a tiež spotrebu paliva. Interval výmeny je odporúčaný po približne 30 000 km, no občasná starostlivosť v podobe vyčistenia nie je na škodu.

Kabínový filter

Hlavnú úlohu kabínového, alebo aj peľového filtra zohráva čistenie vzduchu prúdiaceho do kabíny vozidla. Takýto filter je veľmi účinný a dokáže zachytiť takmer 100 % všetkého prachu, ktorý by sa inak dostal do interiéru. Poznáme klasický papierový filter alebo filter s obsahom aktívneho uhlia.

Druhý spomenutý je vyrobený z textílie, ktorá je vyplnená absorbčným uhlím. Tento materiál dokáže zabezpečiť kvalitnejšiu filtráciu vzduchu a na rozdiel od bežného papierového filtra je schopný okrem pevných častíc alebo prachu zachytávať aj zápach a nebezpečné plyny. Zanesený filter sa prejavuje nepríjemným zápachom a najmä zahmlievaním okien. Interval výmeny je stanovený na približne 15 000 kilometrov alebo jeden rok. To sa však môže líšiť v závislosti od výrobcu, či použitého materiálu.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní