Autosuv.sk

Technik

Aj šetrná jazda dokáže byť pre motor nebezpečná (archív)

Motor sa v nízkych otáčkach viac namáha, navyše sa tvoria uhlíkové usadeniny.
Aj šetrná jazda dokáže byť pre motor nebezpečná (archív)

Mnoho šoférov sa sústreďuje na šetrnú jazdu a motor držia v nízkych otáčkach. To platí aj pri rozbiehaní, kedy za relatívne nízkych otáčok preraďujú na vyšší prevodový stupeň.

Je síce pravdou, že takýto štýl jazdy znižuje priemernú spotrebu paliva, no na druhej strane je tu oveľa vyššia záťaž kľukového hriadeľa a ďalších rotačných komponentov motora. Okrem toho sa na motoroch s priamym vstrekovaním tvoria uhlíkové usadeniny, ktoré je potrebné z času na čas uvoľniť.

Všeobecne sa za obranu proti usadeninám považuje jazda vo vyšších otáčkach, čím sa zvýši teplota motora. Usadeniny sa totiž netvoria pri teplote presahujúcej 325°C a tie, ktoré sa už v motore nachádzajú, sa postupne začínajú uvoľňovať.

Vnútorné strany valcov je možné zohriať na 280 až 300 stupňov a ventily výfukového potrubia dokonca až na 600 °C. Jednorazová jazda na diaľnici však určite nestačí, a preto je odporúčané striedať šetrný a dynamický režim jazdy. Vyššie otáčky neslúžia len na vizuálne uspokojenie pri pohľade na prístrojovú dosku a netreba sa báť občas plynový pedál prišliapnuť o niečo viac.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní