Autosuv.sk

Technik

Dôvody prekĺzavania spojky. Kde vzniká problém?

Prekĺzavanie spojky patrí medzi najčastejšie poruchy automobilov s manuálnou prevodovkou. Pozrite sa na najčastejšie príčiny, prečo spojka preklzuje, a na signály, podľa ktorých spoznáte, že je čas na výmenu.
Dôvody prekĺzavania spojky. Kde vzniká problém?

Spojka patrí medzi komponenty, bez ktorých si jazdu na vozidle s manuálnou prevodovkou nemožno predstaviť. Jej úlohou je plynulé prepojenie a odpájanie motora od prevodovky pri rozjazde či zmene rýchlostného stupňa. Vo väčšine dnešných automobilov sa používajú trecie spojky, kde sa krútiaci moment prenáša práve vďaka sile trenia. Ak sa táto sila zníži, spojka začne prekĺzavať – a to sa prejaví okamžite.

Ako spoznáte prekĺzavanie spojky?

Typickými prejavmi sú:

• zvýšené otáčky motora bez primeraného zrýchlenia,

• slabší ťah najmä pri jazde do kopca,

• dlhší čas potrebný na rozjazd,

• zápach spáleniny pri intenzívnej záťaži.

Ak spojka nevie preniesť potrebný krútiaci moment, výkon motora sa kolesám jednoducho „nedostane“.

Najčastejšie príčiny prekĺzavania spojky

1. Oslabená alebo poškodená membránová pružina

Membrána (pružina) vytvára potrebný prítlak medzi trecími plochami. Ak je oslabená či poškodená, prítlak klesne a spojka nedokáže zabezpečiť pevné spojenie.

2. Znečistené trecie obloženie

Únik oleja z motora alebo prevodovky, prach či nečistoty dokážu znížiť drsnosť povrchu lamely. Keďže trenie je kľúčové, akékoľvek znečistenie sa prejaví okamžitým prekĺzavaním.

3. Opotrebovaná spojková lamela

Postupným opotrebovaním lamely sa znižuje jej hrúbka aj schopnosť vytvoriť dostatočný prítlak. Výsledkom je slabšie spojenie lamely so zotrvačníkom a straty výkonu.

4. Problémy v ovládacom mechanizme spojky

• natiahnuté spojkové lanko (mechanické spojky),

• poškodená spojková vidlica,

• strata tlaku v hydraulickom systéme,

• zavzdušnený hydraulický systém.

Všetky tieto poruchy vedú k tomu, že membránová pružina nie je zaťažená dostatočne a spojka nepracuje správne.

Ako dlho spojka vydrží?

Aj pri šetrnej jazde má spojka obmedzenú životnosť. Najčastejšie odchádza medzi 100 000 až 150 000 km, no pri agresívnom štýle jazdy (časté „visenie“ na spojke, jazda s prívesom, mestská premávka) môže odísť aj skôr.

Pri výmene odborníci jednoznačne odporúčajú meniť kompletný spojkový set – lamelu, prítlačný tanier aj ložisko. Predídete tak tomu, že o niekoľko mesiacov budete musieť celú operáciu opakovať.

Pokračovať v čítaní