Autosuv.sk

Technik

Kompletná oprava podvozku. Nie je to len o výmene tlmičov

Svedomito opravený podvozok si vyžaduje väčšiu starostlivosť...
Kompletná oprava podvozku. Nie je to len o výmene tlmičov

Častokrát sa môžeme na inzertných portáloch stretnúť s termínom repasovaný alebo inak povedané celkovo opravený podvozok. Množstvo ľudí si pritom predstavuje, že predchádzajúci majiteľ zainvestoval zopár desiatok eur a pred predajom vozidla dal narýchlo vymeniť tlmiče a pružiny. Platí to však aj v opačnom prípade, kedy je predávajúci po výmene spomínaných dielov v domnení, že teraz je podvozok v sto percentnom stave. Nie je to však celkom pravda. Svedomito opravený podvozok si vyžaduje väčšiu starostlivosť.

Výmena silentblokov a čapov

Podvozkové časti automobilu tiež obsahujú množstvo pohyblivých či spojených komponentov, ktorých nárazy a vibrácie je potrebné utlmiť. Práve na takéto prepojenie slúžia silentbloky, ktoré sa vďaka namáhaniu a vonkajším vplyvom časom opotrebujú. Prejaviť sa to môže napríklad zvýšenou hlučnosťou pri akcelerácii či prejazde nerovnosťami, no v niektorých prípadoch aj nestabilitou smeru vozidla. Hoci sa ich výmena nezdá náročná, ako prakticky tak aj finančne, pre odstránenie starých dielov a inštaláciu nových je potrebné špeciálne vybavenie.

Výmena tlmičov, pružín a uložení

Tlmiče a pružiny sú vzhľadom na stav našich ciest azda najviac zaťažovanými dielmi podvozkovej sústavy. Ich neustály pohyb, zabraňujúci prenosu nárazov na karosériu, si tiež žiada svoju daň v podobe bežného mechanického opotrebovania, ale aj prasknutia pružiny či vytečenia niektorého z tlmičov. Väčšina odborníkov z dôvodu bezpečnosti odporúča pri poškodení jedného z dielov (napríklad tlmiča) vymeniť ho spolu s pružinou a to na oboch stranách danej nápravy. Dôvodom je nielen možná zmena jazdných vlastností vozidla, ale tiež skoršie opotrebovanie nového dielu, nakoľko „spolupracuje“ s dlhodobo používaným dielom.

Výmena ramien

Aj ramená patria k výrazne namáhaným súčastiam podvozku, a preto by im nemala byť venovaná o nič menšia pozornosť. Časti ramien sú vystavované veľkým silám a ich poškodenie sa prejavuje zväčša znížením jazdného komfortu, trhaním, vibráciami aj horšími reakciami na otáčanie volantom. V závislosti od štýlu jazdy, a samozrejme, povrchu ciest sa prvé prejavy opotrebovania môžu objaviť už pri nájazde 80 000 kilometrov, no na druhej strane je ich nástup veľmi pomalý. Preto si šofér môže na takto vzniknutý problém priebežne zvykať a dlhodobo mu nevenovať pozornosť.

Výmena ložísk a nábojov

Ložisko počas svojej životnosti absolvuje milióny otočení, pričom rovnako ako ostatné časti dostáva zabrať každým prejazdom po nerovnosti. Každý, kto sa niekedy stretol s poškodeným ložiskom, vie, že identifikácia problému nie je až tak zložitá. Nepríjemný dunivý hluk, stupňujúci sa rýchlosťou vozidla zaručene neodporúčame podceňovať. Môže totiž dôjsť až k úplnému zaseknutiu kolesa, a to ako vo vysokej, tak ani v nízkej rýchlosti určite nie je príjemné. K výmene ložiska je opäť potrebné špeciálne vybavenie pre správnu demontáž starého a inštaláciu nového dielu.

Výmena manžiet a homokinetických kĺbov

Minimálne vizuálna kontrola manžiet, chrániacich kĺby, je veľmi podstatná. V prípade spozorovania prasklín, či dokonca nejakých otvorov spôsobených mechanickým, či iným poškodením, je potrebná ich bezodkladná výmena. Manžeta slúži ako ochranný obal homokinetického kĺbu, ktorého poškodenie sa prejavuje búchaním či praskaním pri otáčaní volantom. Je určite lepšie investovať zopár eur pre výmenu manžety, ako riskovať jej poškodenie nedostatočným chránením, či úplné rozpadnutie kĺbu.

Výmena stabilizátora a tyčiek stabilizátora

Tyčky stabilizátora bývajú zväčša najčastejším dôvodom neprirodzených zvukov, vychádzajúcich z oblasti podvozku. Poškodenie ich čapov nepatrí medzi vážne poruchy. Tak isto tyč stabilizátora, ktorá naopak je tým posledným, čo by bežnému šoférovi napadlo vymeniť, no jej body uchytenia sú rovnako háklivé na opotrebovanie.

Toto sú základné diely, ktoré je potrebné skontrolovať, opraviť alebo vymeniť pre podvozok fungujúci na sto percent. Pokiaľ aj niektoré z častí nevykazujú známky opotrebovania, treba myslieť na vonkajšie vplyvy, akými sú nečistoty, soľ, voda, zmena teplôt. Všetky tieto faktory prispievajú nielen ku vzniku korózie, ale môžu výrazne dopomôcť k mechanickému poškodeniu pohyblivých častí. 

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní