Autosuv.sk

Technik

Najčastejšie príčiny porúch turbodúchadla (archív)

Oprava a ani výmena turba za nový kus nepatrí medzi najlacnejšie, pozrime sa na 4 najčastejšie príčiny, prečo môže prísť k jeho poškodeniu.
Najčastejšie príčiny porúch turbodúchadla (archív)

Motory vybavené turbodúchadlom dnes v automobiloch dominujú. Vyšší výkon za cenu nižšieho objemu motora, tým pádom nižšej spotreby, je stále vyhľadávanejším a vďaka neustále sprísňujúcim sa emisným normám tiež vo väčšom procese vývoja. Ani komponent akým je turbodúchadlo, však nie je nesmrteľný a na jeho správnu funkciu vplýva množstvo faktorov. Keďže oprava a ani výmena za nový kus nepatrí medzi najlacnejšie, pozrime sa na 4 najčastejšie príčiny, prečo môže prísť k jeho poškodeniu.

Prehrievanie

K prehrievaniu dochádza vplyvom vysokých teplôt vo výfukovom systéme. Problémy sa môžu objaviť najmä vtedy, keď po dlhej ceste, kedy motor dostal poriadne zabrať, ihneď vypneme motor. Turbo je chladené motorovým olejom a pri vypnutí motora sa chladenie a mazanie turba zastavuje. Tým môže dôjsť k prehriatiu a „zapečeniu“ motorového oleja, ktorý v ňom zostane.

Poškodenie cudzím predmetom

Poškodenie turbodúchadla cudzím predmetom je ľahko spozorovateľné na jeho lopatkách. Sprievodným javom môže byť neobyčajné pískanie počas akcelerácie.

Znečistený motorový olej

Znečistený motorový olej môže mať veľmi negatívny vplyv na ložiská turbodúchadla. Motorový olej je všeobecne odporúčané meniť každých 10 000 – 15 000 km, no niektorí experti necítia potrebu výmeny ani po 30 000 km, čo tejto súčiastke zaručene neprospieva.

Prerušenie dodávky oleja

Pri krátkodobom alebo úplnom prerušení dodávky oleja dochádza k nadmernému opotrebeniu ložísk, ale taktiež k ich prehrievaniu, čo môže mať za následok ich úplné zadretie. Dôvodom môže byť porucha olejového čerpadla, nedostatočné množstvo motorového oleja, prienik vzduchu do systému mazania či nedostatočný prívod oleja cez trubicu do turbodúchadla.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Tagy

Pokračovať v čítaní