Autosuv.sk

Technik

Nepríjemné zvuky z podvozku – čo ich spôsobuje?

Komponenty podvozku patria medzi najčastejšie poruchové časti automobilu z dôvodu neustálej práce s nerovnosťami na vozovke.
Nepríjemné zvuky z podvozku – čo ich spôsobuje?

Komponenty podvozku patria medzi najčastejšie poruchové časti automobilu z dôvodu neustálej práce s nerovnosťami na vozovke. Aby sa pasažieri cítili vo vozidle naozaj komfortne, všetky tieto časti musia fungovať správne. Poruchu niektorej z častí podvozku je možné odhaliť za pomoci špecifického zvuku, ktorý môže vydávať.

Tyčky stabilizátora

Ich úlohou je vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak nežiaduce pohyby kolies. V prípade poškodeného dielu sa pri jazde nerovnosťami z prednej časti ozýva klopavý zvuk, ktorý má na svedomí opotrebovaný čap.

Pružiny

Ich hlavnou úlohou je vozilo udržiavať v rovnováhe. Poškodenie niektorej z pružín možno zistiť vizuálne jej kontrolou, ale taktiež možno spozorovať neobvyklý náklon vozidla na jednu stranu. Pri poškodení pružiny na prednej náprave tiež nechýba hlasné praskanie pri otáčaní volantom.

Tlmiče

Tlmiče pruženia slúžia na tlmenie nárazov medzi podvozkom a karosériou, prenášaných z vozovky na kolesá. Najčastejším prejavom poškodenia je postupný únik náplne, teda oleja, ktorý sa usádza na plášti tlmiča. Vodiči však tento únik často ignorujú a k výmene sú nútení, až keď tlmič stratí svoju funkciu úplne. To sa prejavuje hlasným buchotom pri prejazde nerovným povrchom.

Homokinetický kĺb

Homokinetický kĺb je určený na prenos otáčok hriadeľom v rôznych uhloch pri zachovaní konštrukčnej rýchlosti. Používa sa na hnacej náprave, a tiež na nápravách s nezávislým zavesením kolies. Jeho poškodenie sa môže prejavovať hlasným búchaním a praskaním pri otáčaní volantom, čo postupne vedie až k úplnému rozpadu kĺbu.

Ložisko kolesa

Zo všetkých dielov podvozku sú práve ložiská namáhané najviac a ich postupné opotrebenie môže byť spočiatku nepríjemné, no časom aj nebezpečné. Rotujúca súčiastka počas svojej životnosti vykoná mnoho miliónov rotácií, do ktorých zasahujú nerovnosti na vozovke a netreba zabúdať ani na časť váhy samotného vozidla.

Najčastejším príznakom poškodenia je nepríjemný dunivý zvuk, meniaci svoju hlasitosť v závislosti od rýchlosti vozidla. V skorých štádiách poškodenia zvuk takmer nepočuť, no s pribúdajúcimi kilometrami sa to už len zhoršuje.

Silentblok

Silentblok je diel slúžiaci na tlmenie nárazov a zároveň zabraňuje prenosu vibrácií medzi jednotlivými komponentmi motora, výfukového systému ale aj nápravy. Spoločným znakom pre poškodenie ktoréhokoľvek silentbloku je zvýšená hlučnosť a buchot pri prejazde nerovnosťami vozovky.

Článok vznikol v spolupráci s Auto Gafa.

Pokračovať v čítaní