Turbo, alebo turbodúchadlo, je zariadenie, ktoré pomáha motoru dýchať. Vďaka nemu dostane motor viac vzduchu, a tým aj viac kyslíka, čo umožní spáliť viac paliva. Výsledok? Vyšší výkon bez toho, aby musel byť motor väčší alebo ťažší. Turbo teda robí auto svižnejším a v mnohých prípadoch aj úspornejším.
Krátky pohľad do histórie
Prvé turbodúchadlo si dal patentovať Alfred Büchi už v roku 1905. Zo začiatku sa využívalo najmä v lietadlách a neskôr v nákladných vozidlách. Až postupom času sa stalo bežnou súčasťou aj osobných áut, kde dnes pomáha kombinovať výkon a nižšiu spotrebu paliva.
Ako turbo funguje?
Predstav si, že motor je ako pľúca auta. Bez turba motor nasaje len toľko vzduchu, koľko sa do valcov prirodzene zmestí. Turbo však pracuje ako „dúchadlo“ – stláča vzduch a do motora ho dostane viac.
Poháňa ho energia výfukových plynov. Inak povedané, to čo by z auta odišlo von výfukom bez využitia, turbo premení na výkon navyše.
Čo sa môže na turbe pokaziť?
Aj keď turbo dokáže vydržať stovky tisíc kilometrov, nie je nezničiteľné. Medzi najčastejšie problémy patria:
Opotrebenie ložísk – keď sa turbo nedostatočne maže olejom, začne pískať a postupne stráca výkon.
Poškodenie lopatiek – môže sa stať, ak sa do turba dostanú nečistoty alebo cudzie predmety.
Únik oleja – ak sa dostane do výfuku, môže auto dymiť na modro.
Prehrievanie – po ostrej jazde treba nechať motor chvíľu bežať na voľnobeh, aby sa turbo dochladilo. Inak sa môže poškodiť.
Ako sa o turbo starať?
Dobrá správa je, že jeho životnosť sa dá predĺžiť:
• tankuj kvalitné palivo a používaj správny olej,
• po naštartovaní motor hneď „neženi“ do vysokých otáčok,
• po rýchlej jazde nechaj motor chvíľku bežať, aby sa turbo ochladilo,
• pravidelne meň olej a filtre.
Zaujímavosť na záver
Turbo dnes nájdeš nielen v osobných autách, ale aj v nákladných vozidlách, lodiach, vlakoch či dokonca lietadlách. Vďaka nemu dokáže motor využiť aj energiu, ktorá by inak odišla nazmar – a to je dôvod, prečo sa stalo tak populárnym.