Autosuv.sk

Technik

Výmena filtrov – kedy je ten správny čas? (archív)

Zanesenie či poškodenie filtrov môže spôsobiť nepríjemnosti.
Výmena filtrov – kedy je ten správny čas? (archív) Unsplash

Palivový filter

Palivový filter, ako už názov napovedá, slúži na filtráciu paliva na ceste z nádrže k motoru. Zadrží tak nečistoty, hrdzu, usadeniny z nádrže, ale aj vodu, ktorá môže spôsobiť koróziu v motorovej časti. Presný interval výmeny palivového filtru sa neudáva. Veľký vplyv na jeho životnosť má najmä spôsob jazdy, druh paliva a interval tankovania. Čím viac jazdíte na rezerve, tým viac usadenín z palivovej nádrže sa dostáva do filtra, čo pochopiteľne vedie k jeho rýchlejšiemu zaneseniu.

Vzduchový filter

Vzduchový filter slúži na čistenie vzduchu v sacom potrubí predtým, ako je tento vzduch vháňaný do spaľovacieho priestoru motora. Zanesený filter môže spôsobovať nedostatkom vzduchu pre správny chod motora zvýšenie spotreby paliva a zároveň zníženie jeho výkonu.

Všeobecný interval pre výmenu filtra je približne 30 000 kilometrov, no samozrejme je potrebné z času na čas vizuálne skontrolovať či nie je zanesený alebo inak poškodený. V prípade pretrhnutia filtra sa do spaľovacieho priestoru motora dostávajú veľké kusy nečistôt a to môže mať za následok jeho poškodenie.

Kabínový filter

Kabínový, alebo tiež peľový filter je bežnou súčasťou každého automobilu. Slúži na filtráciu vzduchu, vháňaného do kabíny cez ventiláciu. Je veľmi účinný a dokáže zabrániť peľu aj najmenším čiastočkám prachu dostať sa dnu.

Kabínový filter je všeobecne odporúčané vymeniť každých 15 000 kilometrov, pokiaľ nie je upchatý alebo inak poškodený. To sa môže prejavovať zahmlievaním okien, nepríjemným zápachom v kabíne a na škodu nie je ani jeho občasná vizuálna kontrola.

Olejový filter

Motor svojou prácou vytvára drobné nečistoty, ktoré sa postupne dostávajú do motorového oleja a tým prispievajú k jeho znehodnoteniu. Navyše by sa tieto nečistoty mohli zachytávať na pohyblivých častiach motora a tým ho poškodzovať. Olejový filter teda slúži na ich zachytávanie. Vyrába sa z plášťa a papierovej vložky. Ich čistenie nie je možné, preto je potrebná výmena celého kusa alebo samostatnej filtračnej vložky.

Niektoré vozidlá disponujú filtrom, ktorý nie je možné rozobrať. Tieto filtre bývajú vybavené poistným ventilom, ktorý v prípade upchatia papierovej vložky umožní oleju filter obísť. Výmena sa odporúča pri každej výmene motorového oleja, v opačnom prípade prichádza k jeho okamžitému znehodnoteniu.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní