Autosuv.sk

Technik

Zabehnutie nového elektrického auta: Je to vôbec potrebné?

Elektromobil tradičné zabehnutie nepotrebuje, no batéria a jej riadiaci systém sa v prvých cykloch kalibrujú. Správne návyky pri nabíjaní a jazde tak pomáhajú presnejšiemu odhadu dojazdu a dlhšej životnosti batérie.
Zabehnutie nového elektrického auta: Je to vôbec potrebné?

Pri kúpe nového spaľovacieho auta sa dlhé roky odporúčalo tzv. zabehnutie – prvých pár tisíc kilometrov šetrnej jazdy, kým si motor “sadne”. S príchodom elektromobility vyvstáva otázka: platí niečo podobné aj pre elektromobily?

Čo znamená zabehnutie pri klasických autách

Pri benzínových a naftových motoroch bolo zabehnutie dôležité najmä kvôli:

• mechanickému dosadeniu piestov, valcov a ďalších pohyblivých častí,

• postupnému prispôsobeniu tesnení,

• zabráneniu nadmernému opotrebovaniu v úvode životnosti.

Elektromobily však žiadny spaľovací motor nemajú.

Potrebuje elektromobil zabehnutie?

Krátka odpoveď: Nie v tradičnom zmysle.

Elektromotor nemá valce, piesty, olej ani prevodovku v takom zmysle, ako ju poznáme zo spaľovákov. Je prakticky “hotový” už od prvej sekundy jazdy.

Napriek tomu existuje pár vecí, ktoré je dobré dodržať, najmä pre batériu a brzdový systém.

Jedna časť vozidla, ktorú sa oplatí “zabiehať” (alebo skôr kalibrovať), tvorí batéria a jej riadiaci systém, teda BMS (Battery Management System).

Hlavným dôvodom je to, že BMS pri prvých nabíjacích a vybíjacích cykloch zbiera dáta o reálnej kapacite jednotlivých článkov. Týmto spôsobom lepšie “rozlíši”, koľko energie batéria skutočne dokáže uchovať a aké má straty, a následne upravuje odhady zostávajúceho stavu nabitia (SoC) a zdravia batérie (SOH). Je to nie preto, že by sa batéria fyzicky potrebovala "sadnúť", ale preto, že elektronika potrebuje reálne údaje, na základe ktorých kalibruje svoje interné modely a odhady.

Batéria

Odporúča sa:

• nevybíjať batériu úplne na 0 %,

• nenabíjať na 100 % zbytočne často (okrem kalibrácie BMS),

• striedať typy nabíjania (pomalejšie AC aj rýchlejšie DC).

Po pár cykloch sa BMS (Battery Management System) lepšie “zorientuje” v reálnej kapacite a poskytne presnejšie údaje o dojazde.

Brzdy a podvozok

Elektromobily intenzívne využívajú rekuperáciu, a tak klasické brzdy používajú menej. Prvých pár sto kilometrov je dobré:

• občas použiť aj mechanické brzdy (studené brzdové kotúče sa tak rýchlejšie zabehnu),

• vyhnúť sa extrémne agresívnej jazde na úplne nových pneumatikách.

Tepelný manažment a softvér

Tepelné čerpadlo, chladenie batérie, meniace sa podmienky jazdy…

Všetky tieto systémy sa v prvých dňoch “učia” váš štýl jazdy, trate a podmienky. Softvér si zbiera dáta a optimalizuje spotrebu aj výpočty dojazdu.

Praktické odporúčania v prvých 1 000 km

Nie je to nutné, ale výrobcovia často odporúčajú:

• Nepoužívať maximálne zrýchlenie a výkon hneď od začiatku.

• Nenabíjať len superrýchlymi nabíjačkami.

• Vozidlo nenechávať často stáť dlhý čas s veľmi nízkym alebo vysokým stavom nabitia.

Tieto zásady predlžujú životnosť batérie.

 

Pokračovať v čítaní