Autosuv.sk

Technik

Začína to hlukom. Kedy vymeniť ložiská? (archív)

Náklady na výmenu sú rôzne. Cena jedného ložiska sa priemerne pohybuje od 30 do 100 eur.
Začína to hlukom. Kedy vymeniť ložiská? (archív) Dmitry Steshenko - Pixabay

Súčasťou každej jazdy naším autom je žiaľ aj postupné opotrebovávanie jeho komponentov. Najviac pochopiteľne trpia časti podvozku kvôli ich bezprostrednému a intenzívnemu kontaktu s vozovkou. Tlmiče, pružiny, silentbloky, čapy či prvky stabilizácie je preto potrebné z času na čas podrobiť minimálne vizuálnej kontrole.

Najviac namáhanou časťou však nie je ani jedna z menovaných. Hoci odvádzajú dobrú prácu neustálym tlmením nárazov, a tým zabezpečujú maximálny komfort cestujúcich, iba ložisko kolesa sa môže pýšiť dlhou výdržou znášania nárazov popri neustálej vysokej rotácii.

Ako sa poškodenie môže prejavovať na jeho začiatkoch, akým spôsobom sa neustále stupňuje a čo hrozí v prípade dlhodobého zanedbania jeho riešenia? Aj na to sa dnes zameriame, no poďme pekne od začiatku a povedzme si, na čo presne ložiská slúžia, aká je ich priemerná životnosť a do akej výšky môžu siahať náklady na ich výmenu.

Životnosť

Ložiská sú primárnym prostriedkom pre otáčanie kolies okolo svojej osi. To znamená, že každé z kolies disponuje svojím vlastným ložiskom. Ako už bolo spomenuté – rotácia, nárazy, hmotnosť vozidla, ale aj zmena smeru jazdy, akcelerácia či brzdenie, to všetko pôsobí na ložiská rôznymi silami, ktorým musia vytrvalo odolávať. Práve preto je veľmi dôležité udržiavať ich v dobrej kondícii. Aj napriek všetkým nepriaznivým faktorom je priemerná životnosť ložiska v priemere 150 000 až 200 000 kilometrov. V priebehu tejto prejdenej vzdialenosti vykoná viac ako 100 miliónov otáčok, kým sa začnú objavovať prvé prejavy jeho zhoršeného stavu. Koľko peňazí je potrebné si pripraviť?

Náklady na výmenu sú rôzne. Cena jedného ložiska sa priemerne pohybuje od 30 do 100 eur. V prípade, že je ložisko na vašom vozidle neoddeliteľnou súčasťou náboja, môže sa cena aj zdvojnásobiť. Všetko však záleží na konkrétnom type vozidla a kvalite samotného dielu. Rôzna je aj cena servisného zásahu, ktorý je ale v mnohých prípadoch nevyhnutným. A kam to až môže zájsť, ak sa rozhodnete výmenu dielu dlhodobo odkladať?

Poškodenie prezradí dunivý zvuk

Prvotným náznakom problematiky je hluk. Počiatočné poškodenie ložiska je ale tak nevýrazné, že ho bežný motorista môže považovať za hluk pneumatík. To však nepotrvá dlho, pretože postupom času sa jeho intenzita zvyšuje, až sa z dunenia stane nepríjemný spoločník každej jazdy. Navyše sa jeho hlučnosť zvyšuje súmerne s rýchlosťou vozidla.

Vedľajším príznakom toho, že niečo nie je s podvozkom v poriadk, môže byť aj zvýšenie spotreby paliva na základe vyššieho valivého odporu. Stále je to však banalita v porovnaní so zablokovaním kolesa za jazdy. Áno, aj to sa môže stať, ak sa k výmene poškodeného dielu nepristúpi včas.

Prevencia

Na životnosť ložísk kolies, ako aj iných častí motorových vozidiel, vplýva najviac spôsob šoférovania. Výtlky, obrubníky, či dokonca len nešetrné prechádzanie spomaľovacích prahov je ich najväčším zabijakom. Ďalším faktorom je jazda na nevyvážených / zle vyvážených kolesách, ale aj použitie športového podvozku.

Vonkajšie vplyvy dokážu funkciu ložísk rovnako potrápiť. A to najmä voda, ktorá sa môže do ložiska dostať, prípadne teplota od brzdových kotúčov, kvôli ktorej môže dôjsť k strate účinkov maziva. Toto sú hlavné príčiny skrátenia životnosti ložísk kolesa, preto nezabúdajte na častú kontrolu týchto nenápadných, no zato pre bezpečnosť posádky mimoriadne dôležitých dielov.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní