Zadretý motor je nočnou morou každého vodiča. Ide o jednu z najvážnejších porúch automobilu, pri ktorej oprava zvyčajne nedáva ekonomický zmysel. V mnohých prípadoch je výhodnejšie vymeniť celý motor než sa pokúšať o jeho záchranu. Najčastejšie k zadretiu dochádza z dvoch dôvodov – nedostatku oleja alebo chladiacej kvapaliny.
Zadretie kvôli nedostatku oleja
Motorový olej zabezpečuje nielen mazanie pohyblivých častí, ale aj ich chladenie. Ak je jeho hladina nízka, nedokáže odvádzať teplo ani dostatočne premazávať. Netreba čakať až na úplné vyčerpanie oleja – už znížené množstvo môže viesť k vážnym poškodeniam. V dôsledku nedostatku oleja môžu byť zničené ojnice, kľukový hriadeľ, piestne krúžky, valce aj samotné piesty.
Zadretie kvôli nedostatku chladiacej kvapaliny
Ak v motore chýba chladiaca kvapalina, jeho teplota rýchlo stúpa. Následkom prehrievania dochádza k „zapekaniu“ oleja a upchávaniu olejových kanálikov. Olej potom neprúdi tam, kde je potrebný, a motor ostáva bez dostatočného mazania. Následky sú prakticky rovnaké ako pri nedostatku oleja – rozsiahle poškodenie vnútorných častí a zadretie motora.
Prevencia: pravidelne kontrolujte hladinu motorového oleja aj chladiacej kvapaliny. Ide o pár minút práce, ktoré môžu zachrániť motor pred fatálnym zlyhaním.
Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.