Autosuv.sk

Technik

Zima je testom kondície autobatérií. Je tá vaša v poriadku? (archív)

Aký akumulátor si vybrať, je možné použiť silnejší, je výhodné kúpiť ten najlacnejší?
Zima je testom kondície autobatérií. Je tá vaša v poriadku? (archív)

Doba, v ktorej bol akumulátor využívaný iba pre zopár základných funkcií, nevyhnutných pre chod vozidla, je už dávno minulosťou. Moderné autá sú nabité modernými technológiami a to so sebou prináša zvýšené riziko poruchy niektorej z elektronických častí, aj oveľa vyššiu spotrebu elektrickej energie. Logicky to negatívne vplýva na jeho životnosť a kondíciu.

Preto si dnes povieme niečo o tom, čo robiť, aby sme akumulátor vo vozidle udržali pri živote čo najdlhšie, akým spôsobom vykonávať jeho pravidelnú kontrolu, aj ako si vybrať ten správny v prípade potreby výmeny.

Prevencia

Základným bodom pre udržanie autobatérie v správnej kondícii je jej šetrenie v čase, keď alternátor nepracuje na jej dobíjaní. Aj keď zopár minút zapnuté rádio pri vypnutom motore neznamená, že je potrebná jej okamžitá výmena, časté a dlhodobé využívanie elektrickej energie bez súčasného dobíjania môže viesť k akémusi postupnému znižovaniu kapacity autobatérie.

O to horšie, ak je batéria staršieho dáta a pridá sa k tomu občasná potreba použiť štartovacie káble. V takomto prípade je životnosť výrazne znížená a výmena už skôr či neskôr nevyhnutná.

Kontrola

Kontrola životnosti autobatérie by mala byť bežným krokom pravidelnej prehliadky vozidla či už v servise, alebo v domácich podmienkach. Vykonáva sa pomocou multimetra, nastaveného na rozsah do 20V, priložením jeho kontaktov na póly batérie. Ideálna nameraná hodnota pri vypnutom motore je 12,6 V – čo nám oznamuje dobrý stav a žiadne komplikácie pri štartovaní motora. Naopak, po naštartovaní by mala nameraná hodnota stúpnuť na 14,0 – 14,6 V.

Pokiaľ sa čísla líšia čo i len zopár desatinami, znamená to, že akumulátor má už najlepšie časy za sebou, prípadne po vypnutí motora niektorá z elektronických súčastí vozidla stále beží. Stav batérie možno skontrolovať aj vizuálne a to priamo na jej póloch. Tie zvyknú časom vplyvom vlhkosti zoxidovať, a tým sa znižuje ich dotyková plocha s kabelážou vozidla. V takomto prípade môže pomôcť na to určený prípravok.

Výmena

Pri potrebe úplnej výmeny akumulátora prichádza zo strany motoristov množstvo otázok. Aký akumulátor si vybrať, je možné použiť silnejší, je výhodné kúpiť ten najlacnejší? Najjednoduchšou cestou je pozrieť si štítok na starom kuse a zvoliť podobný. Typ vhodný pre vaše vozidlo by mal byť dokonca uvedený aj v manuálne od výrobcu vozidla. Autobatéria s vyššou kapacitou je tiež jednou z možností, ale zväčša len za predpokladu, že jazdíte krátke trasy.

Práve časté štartovanie v kombinácii s chladným počasím je najčastejšou príčinou zlyhania batérie. Rovnako to platí aj pri vozidlách so systémom štart-stop, no tu už klasická batéria nestačí. Tento systém vyžaduje batérie typu AGM, GEL alebo EFB. Čo sa týka lacnejších variant, svoju funkciu plnia prinajmenšom podobne. Treba si ale dávať pozor na výhodné ponuky rôznych supermarketov, ktoré do svojho sortimentu zahrnuli aj tento druh tovaru. Vo väčšine prípadov sa jedná o dlho a najmä nesprávne skladované komponenty, ktorých životnosť už pri kúpe môže byť výrazne obmedzená.

Problém s dobíjaním

Nie za všetky problémy spojené so zlyhaním štartovania je automaticky zodpovedná batéria. Je potrebné si uvedomiť, že súbežne spolupracuje s alternátorom, ktorý sa stará o jej zásobovanie energiou. V prípade nedostatočného zásobovania, teda dobíjania batérie, je potrebný repas, alebo úplná výmena alternátora. Jeho správnu funkčnosť možno overiť opäť pomocou multimetra a hodnota merania by nemala byť nižšia ako 13,9 V.

Alternátor

Alternátor však môže batériu aj takzvane prebíjať, čo znamená, že jej dodáva až príliš veľa elektriny. Aj keď sa to môže javiť ako výhoda, pravdou je, že prebíjanie batériu poškodzuje, a preto je vzniknutý problém potrebné v čo najkratšom čase vyriešiť. Hodnota nameraná multimetrom by nemala za žiadnych okolností presiahnuť 14,6 V. A čo v prípade nameranej hodnoty 0? Áno, aj to sa môže stať a v tomto prípade je vhodné skontrolovať, či sa remeň poháňajúci alternátor ešte vôbec nachádza na svojom mieste.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní