Celoročné pneumatiky sú čoraz populárnejšie – šetria čas aj peniaze, keďže netreba riešiť prezúvanie dvakrát do roka. Ako však obstojí jedna sada v dlhodobej reálnej prevádzke? Na Multivane sme s celoročnými pneumatikami najazdili 47 000 kilometrov a počas celého testu sme zámerne neurobili sezónnu rotáciu kolies. Chceli sme zistiť reálny rozdiel v opotrebovaní.
Výsledok (ne)prekvapil:
zadné pneumatiky → hĺbka dezénu približne 8 mm,
predné pneumatiky → hĺbka dezénu iba 5 mm.
Predné pneumatiky dostávajú v jazde oveľa väčšiu záťaž – brzdenie, presné vedenie v zákrute a u Multivanu aj celková hmotnosť. V momente, keď dezén klesol pod cca 5 mm, bolo cítiť nedotáčavosť najmä na mokrej vozovke.
Záver testu je jasný
Ak chcete predĺžiť životnosť celoročných pneumatík, po sezóne ich prehadzujte (predné → zadné, zadné → predné). Bez rotácie ich predná náprava „zožerie“ omnoho rýchlejšie.
V rámci testu sme otestovali aj jazdu na studenej a mokrej ceste. S viac zjazdenými pneumatikami na prednej náprave bolo auto výrazne menej stabilné. Po výmene lepších pneumatík dopredu sa správanie auta okamžite zlepšilo.
V článku ukazujeme aj praktický tip, ktorý ocení každý majiteľ koncernových kľúčov VW – správny postup pri výmene batérie, aby ste si neodtrhli gumenú krytku. Bonus navyše: funguje to iba s kvalitnou batériou (nie lacnou z pumpy).
Pozrite si video nižšie, kde uvidíte detailné porovnanie opotrebovania, jazdy na mokrej vozovke a výsledky testu „lepšie vs. horšie pneumatiky vpredu“.