Autosuv.sk

Testy SUV

Prvá jazda: Dacia Duster sa zmenila v praktických detailoch

Kvalita sa ukazuje hlavne na detailoch, a práve na tie sa Dacia zamerala pri modernizácii.
Prvá jazda: Dacia Duster sa zmenila v praktických detailoch

O modernizovanej Dacii Duster sme prvýkrát informovali začiatkom leta. Žiadnych zásadných zmien sme sa nedočkali. Dacia sa zamerala najmä na detaily, ktoré bolo treba na základe skúseností motoristov doladiť. Prvá jazda nám to len potvrdila.

Minimálnou premenou prešla predná maska, poznávacím znamením pre vynovený Duster tak budú predné a zadné svetlomety s denným svietením v tvare ležatého písmena "Y". Zmeny dizajnu sú inak takmer nebadateľné a boli vykonané najmä v snahe znížiť odpor vzduchu.

Vo vnútri sa Duster chváli dvojicou nových multimediálnych systémov a 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Na palubnej doske stále ostali veľké plastové časti. Pri pracovnom využití auta je to jednoznačne praktickejšie, ale hodnotnejšie vyzerajú interiéry novej generácie modelov Sandero a Logan, ktoré majú časť palubnej dosky potiahnutý látkou.

Po novom sú podsvietené tlačidlá na volante, aj USB porty. Na Dusteri sme nevyskúšali (keďže sme nejazdili v noci), či je možné nastaviť intenzitu osvetlenia podsvietených tlačidiel vrátane prístrojového panelu. Na novom Logane nám to napríklad nešlo a pri nočnej jazde nám to prekáźalo.

Stredovú opierku možno posunúť o 7 cm dopredu. Pri jej otváraní sa treba spoľahnúť na silu, keďže nemá žiadnu kľučku alebo poistku.

Prepínanie medzi obmedzovačom a tempomatom sa presunulo zo stredového tunela na praktickejšie miesto na volante. Zmenené sú opierky hlavy a medzi sedadlami pribudol 1,1-litrový odkladací priestor pod novou šírkou a posúvateľnou stredovou opierkou pre ruky.

Duster 1,3 TCe s prevodovkou EDC

Ponuku Dusteru obohatila nová kombinácia dvojspojkovej 6-stupňovej prevodovky EDC a motora 1,3 TCe s výkonom 110 kW (doteraz bol dostupný len s manuálnou prevodovkou). Dvojspojková prevodovka EDC nám je dobre známa predovšetkým z modelov značky Renault. Už viackrát sa nám potvrdilo, že v spojení s výkonnejším motorom pracuje lepšie a jazda je potom komfortnejšia. To je aj prípad Dustera. Pri slabších verziách motora TCe musí prevodovka častejšie podraďovať aj o dva stupne naraz, čo jej už dlhšie trvá a kazí to dojem z jazdy.

Softvér prevodovky sa dobre prispôsobuje situácii a mení správanie prevodovky podľa toho, či ide auto do kopca alebo z kopca. Potešila nás aj rýchla reakcia pri pohýňaní z miesta a jemnosť, s akou možno ovládať vozidlo pri posúvaní, či manévrovaní v úzkych priestoroch.

Ak sa pozrieme na jazdné vlastnosti, podvozok a riadenie, tak modernizácia nič zásadné nepriniesla. Podľa Dacie bol vyladený posilňovač riadenia, ktoré má byť v stredných a vysokých rýchlostiach tuhšie, ale s odstupom jedného roka od posledného testu staršieho Dusteru sme zmenu nespozorovali.

Ľahký terén

V schopnostiach Dacie pri zdolávaní terénnych nerovností sa s modernizáciou nič nezmenilo. Keďže sme však mali možnosť previesť sa cez prekážkovú dráhu, tak si pripomeňme schopnosti rumunského SUV. Hlavnou výhodou v teréne je veľmi pomalý prvý prevod, ktorý je lacnejšou a jednoduchšou náhradou za redukčnú prevodovku.

Motor má na jednotke dostatok sily na zdolávanie prekážok. Väčšinu z nich sme po rade inštruktora prešli bez dotyku ktoréhokoľvek pedála. Duster 4x4 má na takúto jazdu prispôsobenú spojku a pohon. Pri rýchlosti okolo 10 km/h prejde cez ľahšie nerovnosti a šoférovi stačí točiť volantom. Samozrejme, v strmých pasážach už treba Dusteru pomôcť a zatlačiť na plyn. 

Duster LPG

Ak niečo zásadnejšie modernizácia priniesla, týka sa to hlavne verzie LPG. Objem nádrže na plyn vzrástol na 48,8 l, to je o približne 16 l viac. Papierový dojazd vozidla na LPG tak vzrástol o 250 km. Benzínová nádrž s objemom 50 l ostala nezmenená. Duster LPG sme testovali minulé leto. Z pohľadu prevádzkových nákladov vychádza ako jednoznačná voľba, pokiaľ sa uspokojíte s manuálnou prvodovkou, predným pohonom a výkonom 74 kW.

Ukazovateľ stavu plynu s integrovaným tlačidlom - staré riešenie pred modernizáciou.

Menším nedostatkom pred modernizáciou bolo tlačidlo na prepínanie plynovej a benzínovej prevádzky. V teste sme o ňom napísali - "Ukazovateľ množstva plynu v nádrži pôsobí archaicky, čo by nám až tak neprekážalo. Viac nám vadilo jeho umiestnenie mimo zorného poľa vodiča vľavo pod volantom. Pri kontrole stavu plynu sa musí vodič vykloniť vľavo. Stlačením strednej časti ukazovateľa si možno vyberať medzi jazdou na plyn alebo benzín."

Dnes je tlačidlo LPG oveľa elegantnejšie, ukazovateľ stavu nádrže je integrovaný do palubného počítača, ktorý už ukazuje aj spotrebu plynu a dojazd. Ak mala niečo modernizácia priniesť, tak práve vylepšenie detailov, ktoré kritizovali zákazníci. V tomto ohľade facelift splnil svoj účel.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní