Autosuv.sk

Testy SUV

Test: BMW X1 s plug in hybridným pohonom dáva zmysel aj bez dotácie

Prvou podmienkou je možnosť nabíjania doma, potom poteší pohľad do cenníka a porovnanie s tradičnými naftovými a benzínovými verziami.
Test: BMW X1 s plug in hybridným pohonom dáva zmysel aj bez dotácie

Dnes už takmer každý významnejší model disponuje plug in hybridným pohonom, výnimkou nie je ani BMW X1. Nabíjateľný hybrid rožšíril ponuku motorizácií BMW X1 v druhej polovici jeho života. Stalo sa tak ešte v prvých mesiacoch minulého roku. Vozidlo je pritom už nejaký čas po modernizácii, a ak automobilka dodrží osemročný životný cyklus, tak sa o dva roky dočkáme novej generácie. Emisie však treba znižovať už dnes.

Pri pohľade na exteriér BMW neprezrádza svoj vek. Facelift ho zamaskoval a v duchu dnešnej filozofie značky má X1 zväčšené obličky. Za nimi sú ukryté rolety, ktoré sa otvárajú len v prípade potreby dodatočného chladenia motora.

Vo vnútri už vyšší vek nie je tak dobre zamaskovaný. Prezrádzajú ho klasické analógové "budíky", či páka automatickej prevodovky. Kvalitou materiálov a spracovania v ničom nezaostáva za novšími súrodencami. Chváliť musíme aj predné sedadlá s nastaviteľným bočným vedením.

Prítomnosť hybridného pohonu sa negatívne odzrkadlila na veľkosti batožinového priestoru, objem klesol z 505 na 450 l. Batéria zaberá väčšinu miesta pod dvojitým dnom, na druhej strane tu ostal praktický box pre nabíjacie káble.

Pri plug in hybridoch je pre nás tradične dôležitá elektrická jazda a jej obmedzenia. Prvým obmedzením je elektrický dojazd, podľa papierových hodnôt by malo BMW X1 zvládnuť až 50 elektrických kilometrov na jedno nabitie. Realita v čase ranných mrazov však bola výrazne horšia.

Pri plnom komforte so zapnutým kúrením, ale bez prehnane dynamickej jazdy, sme zvládli prejsť približne 33 km. V meste a pri vyšších teplotách môže tento údaj narásť. Druhým obmedzením bola v niektorých prípadoch nedostupnosť elektrického režimu. Vozidlo niekedy ráno naštartovalo spaľovací motor a vodič to nemohol ovplyvniť. Záviselo to od vonkajších podmienok. 

Elektromotor disponuje výkonom 70 kW a poháňa kolesá zadnej nápravy. Predbiehanie v elektrickom režime teda nie je obzvlášť dynamické a treba si dopriať dosť priestoru. Celkovo elektrická jazda má byť skôr o presunoch, ale keď sa v premávke vyskytne príliš defenzívny šofér, predbiehací manéver potrebujete zvládnuť.

Ak sa rozhodnete predbiehať v elektrickom režime s vypnutým a studeným spaľovacím motorom, nespoliehajte sa naň ako na záchrannú sieť. Naštartovanie spaľovacieho motora a jeho reálna pomoc sa nedostaví v sekunde, navyše aj výkon studeného motora je v prvom momente obmedzený. Spotreba počas elektrickej jazdy sa pohybuje od 20 do približne 30 kWh. Veľa záleží od štýlu jazdy a trasy. Ani pri vyššej spotrebe však nejde o dynamickú jazdu. 

Celková dynamika hybridného systému s naštartovaným spaľovacím motorom je výborná. Po spočítaní výkonu elektromotora 70 kW a výkonu 92 kW benzínového trojvalca s objemom 1,5 l dostaneme číslo 162 kW. Krátkodobo na 5 až 40 sekúnd v závislosti od vonkajšej teploty poskytne BMW výkon 170 kW a na 100 km/h zrýchli v priebehu 6,9 s.

Tradične rýchle reakcie elektromotora a vyšší výkon z X1 robia dravca pri predbiehaní. Z hľadiska spotreby je na tom najhorśie na diaľnici, kde si vypýta 8,5 l pri jazde s vybitou batériou. Ak ju pred približne 250 km dlhou trasou na diaľnici nabijete, tak spotreba len tesne prekročí 7 l. Na diaľnici pritom BMW len veľmi neochotne čerpá energiu z batérií a radšej ju využíva pri nižších rýchlostiach, keď je elektrická jazda výrazne efektívnejšia. 

Na kratších trasách do 100 km sme dokázali jazdiť so spotrebou úsporného naftového motora. Niekedy nám stačilo 5,2 l benzínu a 6,0 kWh elektrickej energie. Tento pomer sa menil v závislosti od spôsobu využitia vozidla. Celkovo sme v teste dosiahli spotrebu 6,2 l a 5,3 kWh. Až 400 km sme pritom strávili na diaľnici (polovicu po štarte s vybitou batériou) a ďalších približne 350 km sme najazdili v hybridnom alebo elektrickom režime mimo diaľnic. 

Na záver vyvstala otázka, či a za akých podmienok sa nabíjateľný hybrid oplatí. Pri pohľade na ponuku motorizácií BMW X1 nie je plug in hybridná verzia vôbec márna možnosť. Na papieri má nevýhodu v podobe trojvalcového motora. Jeho prejav je však veľmi dobre maskovaný a v praxi sme trojvalcový zvuk počuli len s veľmi pozorným uchom pri jazde v nižších otáčkach. Vyššie vibrácie sme vôbec nezaznamenali a nevýhoda trojvalcového motora ostáva teda len na papieri.

Cena porovnateľného benzínového a naftového motora je o málo nižšia a výkon veľmi podobný. Naše rozhodovanie by vyzeralo teda asi takto. Pre jazdu na pravidelné dlhé trasy s minimom času, strávenom v meste, je ideálny diesel. V meste má navrch benzín, a ak máte možnosť nabíjania, potom vyhráva plug in hybrid. A to hovoríme pri pohľade do cenníka bez zohľadnenia štátnej dotácie na kúpu plug in hybridu. Nestáva sa často (takmer vôbec), aby cena plug in hybridu bola takto konkurencieschopná v porovnaní s tradičnými naftovými či benzínovými modelmi.

Porovnanie naftovej, benzínovej a plug in hybridnej verzie

Model xDrive25i  xDrive25d xDrive25e
Cena (eur) 44 650 44 800 44 900
Motor benzínový štvorvalec 2,0 l (naftový štvorvalec 2,0 l) (benzínový trojvalec 1,5 l)
Výkon 170(231) 170(231) 162(220)

BMW X1 xDrive25e

Značka a model BMW X1
Motor benzínový trojvalec 1,5 l + elektromotor
Pohon všetkých kolies xDrive
Prevodovka/počet stupňov Automatická/6
Výkon kW(k)/pri otáčkach 92(125)/5 00 - 5 500
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach 220/1 500 - 3 800
Celkový výkon kW(k) 162(220)
Celkový krútiaci moment (Nm) 385
Spotreba v teste (l) 6,2 l a 5,3 kWh
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 6,9
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 31 350/44 900/57 846

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní