Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Hybridný Hyundai Tucson nedovolí autobatérii vybiť sa

Hybridná verzia na nás zapôsobila viac ako nedávno testovaný naftový Tucson. Počas týždňa nás navyše hybrid presvedčil, že k vybitiu autobatérie len tak ľahko nedôjde.
Test: Hybridný Hyundai Tucson nedovolí autobatérii vybiť sa

Naftový Hyundai Tucson sme mohli vyskúšať pred pár týždňami. Hoci prišiel s modernými technológiami a extravagantnejším dizajnom, vďaka naftovému motoru nás jazdou až tak neprekvapil. Zaradili sme ho do kategórie "tradičné SUV". Tucson mal pohon všetkých kolies, slušnú spotrebu nafty (6,8 l), dobrú porciu krútiaceho momentu (320 Nm) a výkon (100 kW), ktorý ho dnes už radí mierne pod očakávaný štandard. Teraz sme zobrali na test hybrid a nemohli sme sa ubrániť porovnávaniu.

Rozdiel medzi hybridnou a naftovou verziou sme cítili okamžite. Tiché rozjazdy a občasná jazda bez motora neboli hlavnou výhodou hybridu. V tichu elektrickej jazdy vystupoval do popredia hluk od podvozka na mestských cestách so zle osadenými poklopmi na kanáloch, so záplatami a zvlneným asfaltom na križovatke. Celkovo však hybrid jazdil hladšie - plynulejšie. Máme na mysli hlavne reakciu vozidla na plynový pedál. Dávkovanie výkonu je v hybride presnejšie a rýchlejšie.

Srdcom pohonu je benzínový motor 1,6 T-GDi s výkonom 132 kW. Elektromotor produkuje výkon 44 kW a celá sústava spolu až 169 kW. Výkon elektromotora je na pomery hybridu bez možnosti nabíjania zo zásuvky dobrý. Stačí nielen na elektrickú jazdu v mestských rýchlostiach, ale aj pri udržiavaní vyššieho tempa - na diaľnici sme viackrát išli chvíľu bez podpory spaľovacieho motora aj 120 km/h.

Batéria s kapacitou 1,49 kWh je ukrytá pod zadnými sedadlami. Hybridný systém ju nikdy počas testu "nevymačkal na nulu". Väčšinou udržiaval stav jej nabitia okolo 50 %. Aj preto boli elektrické jazdy kratšie. Vzhľadom k celkovému výkonu ponúkol hybrid prijateľnú spotrebu 7,6 l. Naftová verzia bola na tom so spotrebou 6,8 l lepšie a vyhrávala prakticky pri všetkých disciplínach, zameraných na spotrebu. Jedinou výnimkou boli krátke trasy. Tu mal navrch hybrid a nezriedka sme v takom prípade stlačili spotrebu pod 5,5 l. Spôsobené je to menšou dynamikou jazdy pri kratších trasách, väčšia časť potom pripadla na elektrickú jazdu.

V dynamike je hybrid minimálne o dve úrovne lepší. Má viac sily a k tomu treba pripočítať aj rýchlejšie reakcie. Netreba čakať, kým sa motor a turbo nadýchnu, túto časovú medzeru totiž vyplní elektromotor. Vo finále sa nám Tucson s hybridom páčil oveľa viac. Kým naftová verzia bolo "tradičné SUV", hybridu dávame nálepku "moderné SUV". Nehovoríme to kvôli tomu, že elektrifikované modely sú teraz moderné, hovoríme to na základe pocitov spoza volantu. Cenový rozdiel, ak porovnáme rovnakú výbavu s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, je iba 900 eur v prospech nafty. Výkonný hybrid sa tým pre nás stáva jasnou voľbou.

Ako naštartovať hybrid s vybitou autobatériou?

V priebehu týždňového testu sa nám stala aj menšia nepríjemnosť, ktorá nás o hybridných Hyundaioch naučila niečo nové. Ráno, keď sme prišli k autu, Tucson nereagoval na diaľkové ovládanie. Do vozidla sme sa po chvíli dostali vďaka tradičnému kľúču, skrytému v diaľkovom ovládači. Stačí ho strčiť do spodnej časti krytky napravo od kľučky a krytku následne jemne vypáčiť. Auto nereagovalo na štartovanie tlačidlom a zjavne malo vybitú batériu.

Nasledovala menšia "maturita": zháňanie štartovacích káblov a hľadanie autobatérie. Nenašli sme ju viditeľne uloženú v motorovom priestore, pod zadnými sedadlami a ani v kufri. Nepomohli ani telefonáty kolegom z iných redakcií. Nakoniec pomohol Google a Youtube. Hyundai to má v hybridoch dobre vymyslené a batériu chráni. Ak hrozí, že dôjde k jej vybitiu, tak ju softvérovo odpojí. Po príchode je síce potrebné vozidlo mechanicky otvoriť, ale na znovu pripojenie batérie stačí stlačiť tlačidlo "reset" vľavo pod volantom. Okamžite sa ozve alarm, ktorý treba vypnúť diaľkovým, ale inak možno bez problémov naštartovať a vyraziť na cesty.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že hybridné autá a elektromobily nemôžu mať problém s vybitou autobatériou. Opak je pravdou. Aj v prípade elektromobilov sa stalo, že nebolo možné "naštartovať" vozidlo, lebo klasická autobatéria, napájajúca palubné systémy, sa vybila. Vôbec pritom nebolo podstatné, či je veľká batéria nabitá. Nároky na malú autobatériu sú v elektromobiloch nízke, veď nemusí ani štartovať veľký spaľovací motor, napriek tomu môže k takejto situácii dôjsť.

Značka a model Hyundai Tucson
Motor benzínový štvorvalec 1,6 T-GDi
Pohon všetkých kolies
Prevodovka/počet stupňov Automatická/6
Výkon kW(k)/pri otáčkach 169(230)/5 500
Krútiaci moment (Nm) motor/elek. 265/264
Spotreba v teste (l)  7,6
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 8,0
Cena od/verzia/testovaný model (eur)  21 990/32 890/39 750

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní