Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Hyundai Bayon je malý veľký crossover s úsporným štvorvalcom

Benzínový atmosférický štvorvalec zbúral naše predsudky o najslabšom motore v ponuke. Aj s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou má pomerne široké využitie a nízku spotrebu. Bayon je zároveň malým crossoverom s veľkým priestorom.
Test: Hyundai Bayon je malý veľký crossover s úsporným štvorvalcom

Hyundai Bayon prišiel na slovenský trh v lete 2021. Vozidlo s extravagantnejším dizajnom neprinieslo prelomové novinky v oblasti techniky, nakoniec sa to od malého modelu ani neočakáva. Nositeľom inovácií sú väčšinou veľké luxusné autá, kde sa vývoj a drahšia výroba novej techniky ľahšie schová do konečnej ceny. Bayon má úplne inú úlohu, a to ponúknuť overenú techniku a dostupnú mobilitu pre širokú verejnosť.

My sme si na test vybrali vozidlo so základnou motorizáciou a s vyššou výbavou Family (v skutočnosti je to stredná výbava, silnejšie motorizácie majú totiž k dispozícii aj najvyššiu výbavu Style). Výbava Family zahŕňa všetko, čo považujeme za potrebné s výnimkou Full LED svetiel. Jedinou príplatkovou výbavou bol v prípade testovaného modelu Winter Pack (vyhrievané sedadlá a volant) a červená farba karosérie Dragon Red.

Zaboduje priestorom a extravagantným dizajnom

Z pozície šoféra a spolujazdca pôsobí Bayon vo výbave Family rovnako dobre ako drahšie modely značky. Dojem vpredu vylepšujú použité materiály a digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca. V strede ho dopĺňa 8-palcový (vo výbave Style 10,25-palcový) displej multimediálneho systému.

Z pohľadu zobrazovania údajov je Bayon plne digitálny, na druhej strane z pohľadu ovládania stále skôr analógový, čo považuejme za plus. Celkový počet fyzických tlačidiel je na dnešné pomery vysoký, ale ich správnym rozdelením do samostatných skupín (infotainment, klimatizácia, ovládanie na volante atď.) ostávajú prehľadným nástrojom ovládania.

Nový crossover Hyundaiu má podľa nás šancu zabojovať na trhu dvoma zbraňami. Prvou je extravagantnejší dizajn, ktorý sa prejavuje hlavne v zadnej časti. Môže síce rozdeľovať spoločnosť v názoroch naň, ale extravagantnejšie modely si väčšinou obdivovateľov nájdu. Druhou je vzhľadom k veľkosti auta bohatý vnútorný priestor. Bayon má nielen veľký kufor, ale aj prekvapivo veľa miesta na zadných sedadlách. Vyzdvihnúť musíme najmä priestor pre hlavu.

Batožinový priestor okrem objemu 411 l ponúka praktický tvar, mínusom je akurát trochu vyššia vnútorná nakladacia hrana. Sedadlá sú delené v pomere 2:1 a jednoduchým a praktickým riešením je možnosť umiestniť plato za zadné operadlá.

Atmosférický štvorvalec

Benzínový štvorvalec 1,2 MPi pod kapotou testovaného modelu je to najslabšie, čo Hyundai ponúka. S výkonom 62 kW pri 6 000 otáčkach a s krútiacim momentom 118 Nm papierové údaje neohúria a spolu s 5-stupňovou prevodovkou to môže vyvolávať negatívne predsudky.

Prvé kilometre v nás potvrdzovali dojem jednoúčelového auta do mesta a na krátke trasy. Iba päť prevodových stupňov znamená, že atmosférický štvorvalec točí vysoké otáčky nielen pri diaľničnom tempe, ale aj na cestách prvej triedy. S nárastom otáčok stúpa hlučnosť motora a vysoké otáčky znamenajú vysokú hlučnosť, aspoň taká je teória. Počas prvých kilometrov sme tomuto predsudku podľahli.

V ďalších dňoch po natočení videa a absolvovaní niekoľko sto kilometrov dlhých trás sme si názor na hlučnosť motora a komfort cestovania upravili. Napriek vysokým otáčkam ostáva motor tichý. Konštruktéri Hyundaiu ho dobre odhlučnili a pri dlhšej monotónnej jazde po diaľnici neobťažuje. Pri jazde ustáleným tempom sú potlačené všetky nepríjemné zvuky ako rezonancia či dunenie aj pri vyšších rýchlostiach. Motor sa výraznejšie ozve akurát pod záťažou, čiže pri akcelerácii alebo jazde do kopca.

Týmto nechceme tvrdiť, že Bayon je ideálne auto na rýchle a dlhé presuny, jeho zameranie je však aj s najslabším motorom širšie, ako len dochádzanie do práce, či "potácanie" sa v meste a jeho okolí.

Dynamika a spotreba

Bayon 1,2 MPi pôsobí pri pomalšom presúvaní niekedy mdlo. Reakcie motora sú síce rýchle, ale nevýrazné. Platí to pri pomalej jazde obcou na štvrtom či piatom prevodovom stupni. Bez podradenia akceleruje Bayon v tejto situácii len veľmi neochotne, čo pri motore bez turba nie je prekvapením. Situácia sa mení s narastajúcou rýchlosťou.

Už pri rýchlosti 80 km/h točí štvorvalec so zaradeným piatym prevodovým stupňom 2 500 otáčok a ožíva. Dokonca sa už na dlhších rovinách dá predbiehať bez podradenia. S podradením je to už o poznanie živšie a rýchle reakcie atmosférického motora na stlačenie plynového pedála do veľkej miery kompenzujú jeho nižší výkon.

Benzínový motor v Bayone je mimo diaľníc úsporný. Bez výraznejšej snahy o šetrenie paliva sme s ním väčšinou jazdili v rozmedzí 5,3 až 5,5 l/100 km. Pri diaľničnom tempe stúpala spotreba k hranici 7,0 l.

Hyundai Bayon si nás za týždeň získal najmä veľkým vnútorným priestorom. Pri pohľade na pomer spotreby a výkonu by sme najslabšiu motorizáciu aj napriek len 5-stupňovej manuálnej prevodovke pasovali do úlohy favorita. Odradiť by nás mohli len prípadné väčšie nároky na dynamiku, resp. spôsob využívania auta.

Značka a model Hyundai Bayon
Motor atmosférický štvorvalec 1,2 MPi
Pohon predných kolies
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Výkon kW(k)/pri otáčkach 61,8(84)/6 000
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach 118/4 200
Spotreba výrobca/test (l/100 km) 5,5-5,7/5,7
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 13,5 s
Objem kufra (l) 411/1 205
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 14 890/16 790/17 480*

*Akciové ceny po zarátaní bonusu 1 500 eur

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní