Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Modernizovaná Kia Stonic Gold 1,0 T-GDi 74 kW

Modernizácia priniesla viac možností individualizácie. Nás Stonic potešil najmä ergonómiou a riešeniami v interiéri.
Test: Modernizovaná Kia Stonic Gold 1,0 T-GDi 74 kW

Kia Stonic prešla modernizáciou približne pred rokom. Asi najväčšou zmenou prešla ponuka motorov, ktorú rozšírila mild hybridná jednotka, spolupracujúca s novou inteligentnou manuálnou prevodovkou, prípadne s dvojspojkovou prevodovkou DCT. Celkovo sme sa však nejakých výraznejších zmien nedočkali. Modernizovanú verziu môžeme spoľahlivo identifikovať vďaka novému znaku "Kia" a z väčšej diaľky vďaka nový farebným kombináciám exteriéru.

My sme na test dostali výrazný modro-čierny model v strednom stupni výbavy Gold. Nápadné, no nie divoké farby Stonicu pristanú, ale k dispozícii sú aj menej výrazné farby pre konzervatívnejších motoristov. Celkovo ponúka Stonic až 35 rôznych farebných kombinácií.

Vo vnútri sa tvári na prvý pohľad dospelo. Ak prehliadneme menej vnútorného priestoru, tak ho môžeme porovnávať s väčšími súrodencami, či už sa pozrieme na dotykový displej, multifunkčný volant, alebo ovládacie prvky. Plasty vo vnútri možno nepatria medzi luxusné, ale určite nepodliezajú latku.

8-palcový dotykový displej prešiel redizajnom a tlačidlá sa posunuli zboku pod obrazovku. Z hľadiska ergonómie nám Stonic vyhovoval, chválime ho za tradičné fyzické tlačidlá, ovládací panel klimatizácie a rozmiestnenie dôležitých tlačidiel ako vypínanie udržiavania v jazdnom pruhu, nastavovanie podsvietenia palubnej dosky a vypínanie štart-stop systému.

Foto: Kia

Batožinový priestor má slušných 352 l a dvojité dno. V spodnej polohe už dno nie je úplne rovné, tvar kufra je však praktický, keďže sme doň zmestili aj veľkú tašku s hokejovou výstrojou. Po naštartovaní sa spod kapoty ozve typický drsnejší zvuk trojvalca. My sme dostali na test ľudovejšiu verziu bez mild hybridnej techniky s objemom 1,0 l a s výkonom 74 kW.

Po zohriatí motor stíchne a ešte menej ho počuť vo vyšších rýchlostiach. Vtedy vystupuje do popredia aerodynamický hluk a najmä hluk od kolies. Motor ich "prekričí" iba pri predbiehaní a vysokých otáčkach. Výkon 74 kW je pre menšie a ľahšie auto (približne 1 200 kg v závislosti od výbavy) určite dostačujúci. Strácať dych môže v kopcoch pri viacčlennej posádke, ale ani tu nie je predbiehanie nemožné.

Spotreba sa v našom teste pohybovala od 5,5 l až do vyše 7 l. Najhorší vplyv na ňu mali krátke mestské jazdy, pri diaľničnom tempe 130 km/h sa hýbala v rozpätí od 6,4 do 6,7 l. Horná hranica tohto intervalu bola aj našou priemernou spotrebou v teste. Až polovicu z prejdenej trasy sme však strávili na diaľnici.

Riadenie je možno trochu mäkšie, ale je to skôr o preferencii šoféra. Chváliť musíme chod radiacej páky, v minulosti by sme o ňom povedali, že je nemecky precízny, dnes už môžeme povedať kórejsky precízny. V prípade Stonicu by sme preferovali o niečo komfortnejšie nastavenie podvozku, hlavne ak ho považujeme za vozidlo vhodné do mesta a na kratšie trasy, kedy nie je dôvod jazdiť príliš dynamicky. V zákrutách sa tvrdšie nastavenie prejaví menším náklonom karosérie.

Otázkou je, či by sme odporučili Stonic známemu. Keďže nemá výraznejšie nedostatky, tak určite a také bolo aj naše odporúčanie pre známeho počas týždňového testu. Stonic nakoniec v tomto konkrétnom prípade nebol víťazom a musel sa skloniť pred konkurentom.

Výber auta je však dnes do veľkej miery o sympatiách a osobných preferenciách. Reálne rozdiely sa medzi vozidlami stierajú, zaujať sa snažia viac štýlom, výbavou, priestorom a veľa zaváži aj konkrétna cenová ponuka. Pri pragmatitckom pohľade na vec by sme zrejme preferovali súrodenecký model Rio (ak máme zostať pri jednej značke), na city však pri dnešnej móde crossoverov viac zabrnká práve Stonic.

Značka a model Kia Stonic
Motor benzínový trojvalec 1,0 T-GDi
Pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov manuálna/6
Výkon kW(k)/pri otáčkach 74(100)/4 500 - 6 000
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach 172/1 500 - 4 000
Spotreba v teste (l) 6,7
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 10,7
Cena od/verzia/testovaný model (eur)  13 490/14 890/18 970*

*akciové ceny v čase vydania testu

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní