Autosuv

Testy SUV

Test Mazda CX-30: Benzínový dvojliter s výkonom 110 kW je dobrá voľba

Mazda sa môže pochváliť vydareným dizajnom. Spoza volantu sa možno nejaví ako najmodernejšie auto, CX-30 je však kultivovaný a precízny crossover.
Test Mazda CX-30: Benzínový dvojliter s výkonom 110 kW je dobrá voľba

Pri hodnotení dizajnu radíme Mazdu už niekoľko rokov na najvyššie priečky. Nielenže pravidelne prichádza s krásnymi konceptami, určenými pre medzinárodné automobilové výstavy, ale mnoho z ich dizajnových riešení sa dostane aj na cesty. V tomto prípade sú to veľké čisté jemne zaoblené plochy bez výraznejších hrán. Vnímanie vzhľadu je subjektívne, a preto možno popisovanie pekného kolmého predku so svetlami, vsadenými hlboko pod kapotu, nie je namieste. Na Mazde je nám však sympatická aj iná vec. Kráča vlastnou cestou, je okamžite identifikovateľná. Inak povedané, nepomýlite si ju s konkurenciou.

Interiér

Dojem z interiéru CX-30 je veľmi dobrý. V porovnaní s najnovšími autami nepôsobí veľmi moderne, na svoje si prídu skôr milovníci klasiky, obľubujúci analógový prístrojový panel. Na druhej strane tu nechýba head up displej ani displej infotainmentu, ktorý sa ovláda tradičným otočným ovládačom na stredovom tuneli. S výnimkou ovládania palubného počítača tlačidlom, skrytým za volantom, sme boli s jednotlivými ovládacími prvkami spokojní. 

Kultivovaný motor

Po naštartovaní sa spod kapoty ozval atmosférický benzínový dvojliter. Po studenom štarte si chvíľu držal vyššie otáčky, po chvíli stíchol a posádka jeho zvuk pri pokojnejšej jazde sotva vnímala. Pri sústredení sa na chod motora bolo cítiť menšie vibrácie v úzkom pásme nízkych otáčok (približne okolo úrovne 1 600 otáčok), tieto prekvapivo pominuli, aj keď otáčky klesli ešte nižšie, kedy by sme naopak očakávali nespokojnejší prejav motora. Motor sa výraznejšie ozval až pri predbiehaní, ale aj v tejto chvíli zostával veľmi kultivovaný, zvlášť keď zoberieme do úvahy fakt, že výkon motora vrcholí pri 6 000 otáčkach. Na predbiehanie je tak potrebné dosiahnuť stredne vysoké až vysoké otáčky. Mnohé vozidlá v tomto momente výrazne hučia, alebo nepríjemne dunia, Mazda CX-30 nie. 

Bežne je nutné podradiť pri predbiehaní až na tretí prevodový stupeň, ale sú situácie, keď je ideálny druhý stupeň. Napríklad pri predbiehaní pomalého kamióna po výjazde z obce. Časté podraďovanie pri dynamickej jazde s atmosférickým motorom zamestnáva šoféra, a kto si to neužíva, mal by siahnuť skôr po automatickej prevodovke. Na druhej strane chod radiacej páky je veľmi precízny s presnými dráhami. 

Spotreba

V priebehu týždňa boli dni, keď musel crossover absolvovať veľmi krátke mestské trasy v chladnom počasí. Väčšinou sa nestihol zohriať a už stál opäť zaparkovaný. Takýto spôsob používania zdvihol jeho spotrebu až na 8,5 l. Akonáhle sme vyšli z mesta a prešli aspoň 10-15 km, tak spotreba rýchlo klesala k úrovni 5,5 l. S Mazdou CX-30 sa teda dá jazdiť na pomery benzínového motora veľmi úsporne. Na druhej strane výkon 110 kW je dostatočný aj pre dynamickú jazdu. Samozrejme, nemôžeme mať obe veci naraz (dobrú spotrebu aj dynamiku). Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí 2 750 otáčok a spotrebuje v priemere 7,4 l. 

Podvozok

Podvozok je skôr komfortný, ale dokáže byť aj veľmi rýchly v zákrutách, treba však počítať s náklonom karosérie. CX-30 nie je crossover určený na pretekanie, a hoci vie byť pomerne rýchly, niekedy sa ťažšie odhaduje, kde presne "leží jeho hranica". Komfort podvozka sa nie vždy na 100 % prejaví na drobných nerovnostiach, čiastočne sa prenesú do kabíny. Na druhej strane pri veľkej nerovnosti, keď sme už podvedome očakávali poriadne rany do kolesa, prekvapila Mazda tichým a veľmi komfortným prejazdom zvlneného asfaltu.

Hodnotenie

Mazda CX-30 nám s benzínovým motorom s výkonom 110 kW príde ako správna voľba. Oproti ostatným motorizáciám v ponuke sa môže pochváliť najlepším pomerom výkonu a spotreby. Pre väčšinu motoristov by v tomto prípade bola asi lepšou voľbou automatická prevodovka, ak však máte radi manuál, tak s Mazdou nestúpite vedľa a vďaka presnému chodu radiacej páky si užijete každé preradenie. Pohon všetkých kolies zvládne ľahký terén, ale je skôr oporou pri jazde na šmykľavom povrchu. Zdolávanie väčších terénnych nerovností od neho nechcite. Rovnaké tvrdenie platí u drvivej väčšiny dnešných SUV a crossoverov. 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní